جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۷
کد مطلب: 25245
۰

موفقیت دانشمندان در منفجر کردن سلول‌های سرطانی با نانوحباب‌ها

به گزارش ایسنا، دو سال قبل تیم تحقیقاتی دانشگاه رایس به سرپرستی «دیمیتری لاپوتکو» روش جدیدی را برای نابود کردن سلول‌های سرطانی ابداع کردند که شامل نفوذ نانوذرات طلا به داخل سلول‌های سرطانی بود.
با تاباندن پرتو لیزر بر روی سلول‌ها، حباب‌های کوچکی در اطراف آنها ایجاد می‌شود که پس از انفجار، باعث متلاشی شدن سلول‌های سرطانی می‌شود؛ اگر با ترکیدن حباب‌ها، سلول‌های سرطانی بطور کامل از بین نروند، بیمار با دوز کمتر داروهای شیمی‌درمانی تحت درمان قرار می‌گیرد.

محققان به تازگی نتایج آزمایش پیش‌بالینی این روش نوین درمانی تحت عنوان quadrapeutics را منتشر کرده‌اند که شامل استفاده از نانوذرات طلا، پالس‌های لیزری، اشعه ایکس و دارو است.

شیمی‌درمانی در حقیقت نخستین گام از حمله 4 مرحله‌ای به سلول‌های سرطانی محسوب می‌شود و محققان از دو داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین (doxorubicin) و پاکلی‌تکسل (Paclitaxel) استفاده کردند. پس از استفاده از این داروها، نانوذرات طلا با آنتی‌بادی‌هایی برچسب‌زنی می‌شوند که سلول‌های سرطانی خاص را هدف قرار داده و به سطح سلول ‌متصل می‌شوند؛ سلول سرطانی شروع به مصرف نانوذرات می‌کند که درست در زیر غشاء محافظ خارجی سلول‌ قرار دارد. سلول‌های سرطانی سپس در معرض پالس‌های لیزر نزدیک مادون قرمز قرار می‌گیرند؛ این پالس‌ها قادر به نفوذ در بافت‌های بدن انسان هستند، اما نانوذرات طلا نمی‌تواند نور در این طول موج را جذب کند؛ در عوض نور باعث تحریک الکترون‌های آزاد بر روی نانوذرات و تولید حرارت اضافی می‌شود که این اثر پلاسمونیک (plasmonic) نامیده می‌شود.

برخلاف مطالعه صورت گرفته در مرکز ETH زوریخ که این اثر پلاسمونیک با نور نزدیک به مادون قرمز و نانوذرات طلا برای افزایش حرارت و نابودن کردن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش محققان دانشگاه رایس بر نابودی سلول‌های سرطانی از طریق انفجار داخل سلولی متمرکز است. از این طریق تنها سلول‌های سرطانی نابود شده و هیچکدام از سلول‌های سالم اطراف در اثر گرما آسیب نمی‌بینند.

این روش برای درمان کارسینوم سلول سنگفرشی (squaomous cell carcinoma) سر و گردن بعنوان یک شکل کشنده سرطان مورد آزمایش قرار گرفت؛ نتایج نشان می‌دهد که تومورهای سرطانی در موش‌های تحت درمان با این روش ظرف یک هفته از بین رفته و برای ادامه درمان تنها 3 درصد دوز داروهای متداول و 6 درصد دوز اشعه مورد نیاز بود.
روش درمانی quadrapeutics محدود به درمان نوع خاصی از سرطان نبوده و می‌توان از آن برای درمان سرطان مغز، ریه و پروستات نیز استفاده کرد. نتایج این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.