جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۵
کد مطلب: 25425
۱
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:

چند مسئولیتی بودن در مشاوره آسیب زا است

باورهای غلط تربیتی باید شناسایی شوند
چند مسئولیتی بودن در مشاوره آسیب زا است
به گزارش میگنا، دكتر ابوالقاسم عیسی مراد در گردهمایی روسای ادارات مشاوره، امور تربیتی و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان های کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: رویکردهای علمی و دینی باید باهم در امور تربیتی قرار گیرند و اعتدال و تعادل در این بین حفظ شود و فرصت هایی که در اختیار داریم از دست ندهیم.

وی افزود: باید معظلات و مشکلات معرفتی را در خود جستجو کرده و آسیب شناسی کنیم زیرا تربیت از جنس اکتشاف است نه اختراع و برای درمان آنها می توان از رویکرد های دینی استفاده کرد.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما آمده ایم تا نظام جامع مشاوره و امور تربیتی را حاکم کنیم زیرا با راه اندازی آنها خیلی از مسائل و مشکلات حل خواهد شد. وی گفت: باید فرصت ها، تهدیدها و باورهای غلط را شناخت و تربیت را به درستی تعریف کرد زیرا انسانی که پای در زمین دارد و نگاه به عرش می کند باید هم از لحاظ زمینی او را راهنمایی کرد وهم از نظر رویکرد تربیتی درست با نگاه عرشی او، او را راهنمایی کرد تا دانش آموزان را به خوبی نشناسیم نمی توانیم به آنها مشاوره صحیح دهیم بنابراین باید وضعیت را موجود را دید و وضعیت مطلوب را ترسیم کرد.

عیسی مراد خاطرنشان کرد: تربیت و جنس امور کارهای تربیتی راهی برای رسیدن و پیوستن به مقام قرب الهی است و به نوعی ریشه در بندگی ما دارد بنابراین مربی و متربی باید باهم اتحاد و همدلی داشته باشند تا بتوانند اتصال ایجاد کنند.

*چند مسئولیتی بودن مشاوران مدارس آسیب زا است
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: گاهی اوقات برخی افراد در چند مسئولیت مشغول به فعالیت می شوند که این خود آسیب زا است و نگفتن بهتر از گفتن برخی مسائل است زیرا با گفتن تزریق بیماری می کنیم و باید در صدد درمان آن برآییم. نگاه در حوزه پرورشی باید اصلاح شود زیرا فعالیت ها زیاد است و انسجام و رویکرد مناسب برای آن ارائه نکردیم.

وی افزود: در امور پرورشی باید ببنیم به چه میزان درست حرکت کردیم و آسیب های پنهان را شناسایی کنیم بسیاری از مواقع اگر به طور مستقیم ادبیات دینی را برای مخاطب بازگو کنیم ممکن است نتیجه عکس دهد اما اگر با روشهای مناسب این کار را انجام دهیم نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

عیسی مراد اضافه کرد: باید امور پرورشی به گونه ای باشد که مسائل روز مورد توجه قرار گیرد و افرادی که در سمت های مختلف گمارده ایم تخصص لازم را داشته باشند و از علمای دینی که در بسیاری از مناطق کشور وجود دارند به خوبی استفاده کنیم که همه این نکات پرورشی هستند و در عمل و اجرا نیز معصومین (ع) و رهبری را مد نظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: نگاه ما در این دوره مدرسه محوری است زیرا باعث می شود تا نگاهی یکپارچه و سیستمی به امور داشته باشیم. * مراقب باشیم با تقویت آموزش، پرورش را تعطیل نکنیم عیسی مراد تاکید کرد: آموزش باید همراه پرورش باشد و نباید به بهانه آموزش، پرورش را تعطیل کرد، مشاوره یکی از ابزارهای تربیتی است که در اختیار داریم.
عیسی مراد با بیان این که رسالت پرورشی را باید به درستی بشناسیم و نگاه ما سیستمی و مثبت گرا باشد گفت: باید نگاه ما مدرسه محور و علمی و تخصصی باشد و دانش آموزان نیز در راس قرار گیرند و حرف ها و نظرات دوستان تبدیل به طرح و قانون شود تا بتوانیم آنرا سیاست کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در امور مشاوره و تربیتی با دانشگاه ها ارتباط داشته باشیم، اظهار داشت: این موضوع طی چندماه اخیر صورت گرفت و کلاس های ضمن خدمت نیز باید اصلاح شده تبدیل به کلاس های آن لاین شوند. مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با باز شدن فضا آموزشی مشاوران به صورت آن‍لاین، اطلاعات به روز می شود و سوالات مربیان به صورت آن لاین پاسخ داده خواهند شد.

وی گفت: مدل هایی را که استفاده می کنیم چه بلند مدت چه کوتاه مدت، باید بومی باشند، دانش آموزان، معلمان، خانواده ها، موقعیت تعلیم و تربیت، فضای حاکم بر کشور، امکانات در اختیار، ادبیات و فرهنگ حاکم، اسناد بالادستی و دیدگاه نخبگان جامعه جزو فرصتهایی هستند که ما می توانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم اگر به آنها توجه نشود خودشان تبدیل به تهدید خواهند شد.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید در فعالیت ها به دنبال توسعه مشارکت های مردمی باشیم و با همه ارتباط بر قرار کنیم و هیچ گاه به حزب و جناح خاصی فکر نکنیم زیرا سیاست نباید با نظام تعلیم و تربیت مخلوط شود و هیچ گاه احساس نکنیم که ما بهترین هستیم بلکه برای ایجاد انگیزش تلاش کنیم.

*مسئولان مشاوره استان ها از میان افراد متخصص انتخاب شوند
عیسی مراد تصریح کرد: آمارها چیز خوبی نشان نمی دهد باید ارتباط خود را با حوزه ها و دانشگاه ها برقرار کنیم و نیروی انسانی را به خوبی تربیت کنیم تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در نیروی انسانی با تحصیلات بالا است و کسانی که قرار است مسئول شوند مصاحبه خواهند شد و فرصتی باید برای استان ها وجود داشته باشد تا طبق آن نیروهای انسانی چیده شوند.

وی تاکید کرد: مسئول مرکز مشاوره در استان ها باید از افراد متخصص باشند که برای این منظور و ساماندهی نیروی انسانی جشنواره تجارب برتر تربیتی و بسته های آموزشی برای معلم ها آموزش چند رسانه ای (مجازی) تهیه و تدوین کارنامه تربیتی هر استان، برنامه ریزی و زمینه سازی حیات طیبه و ارتقا مهارت های حرفه ای را در نظر گرفته ایم.

*برنامه ریزی برای هفته تربیت اسلامی/آزمون رغبت و استعداد سنجی
عیسی مراد گفت: یکی از سیاست های ما برنامه ریزی برای هفته تربیت اسلامی است و می خواهیم محتواها تحلیل و بازنگری شود و برهمین اساس جشنواره الگوی برتردر درس مهارت زندگی و سازماندهی و ساماندهی درس پرورشی را در مدنظر قرار داده ایم. وی با بیان اینکه در برنامه حوزه مشاوره با 9 زیرنظام آسیب های هدایت تحصیلی و هدایت شغلی را در عرصه های مختلف دیده ایم و از برنامه های دیگر ما توانمند سازی روانی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان در بحث مشاوره است.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون استعداد ورغبت سنجی جز برنامه های خوب است که باید به روز و آن لاین برگزار شود. عیسی مراد گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم برگزاری هفته معرفی مشاغل بود که باید در سطح منطقه و استان رغبت ایجاد کنیم و بحث های بومی تقویت شود که در این دوره ما با نگاه توسعه متوازن قصد داریم کارها را پیش ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "