جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۵۱
کد مطلب: 25435
۰
معاون وزیر بهداشت:

20 تا 30 درصد افراد جامعه از افسردگی رنج می برند

 

به گزارش مهر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، "انستیتو پژوهشی سلامت روان" را در محل بیمارستان روانپزشکی رازی تاسیس می کند.

این تصمیم در جریان دیدار دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی روانپزشکی رازی، اتخاذ شد.

معاون وزیر بهداشت، ضمن دیدار از بخشهای مختلف بستری، مددکاری ، کاردرمانی و کارگاههای توانبخشی حرفه ای مجتمع روانپزشکی رازی ، در خصوص تاسیس انستیتو پژوهشی سلامت روان گفت: سلامت روان از نظر وزارت بهداشت، در اولویت قرار دارد چون 20 تا 30 درصد جامعه از نوعی افسردگی رنج می برند که بخش عظیمی از مشکلات خانواده های آنان و عدم توانایی افراد برای فعالیت در اجتماع به این موضوع مربوط می شود.

ملک زاده به پتانسیل موجود در دانشگاه علوم بهزیستی و این مجتمع بیمارستانی، به لحاظ نیروهای متخصص روانپزشک و پزشکی اجتماعی در زمینه های مختلف، اشاره کرد و افزود: انستیتو پژوهشی سلامت روان می تواند شامل چند مرکز  تحقیقاتی خاص مانند اعتیاد ، سالمندی ، کودکان و نوجوانان و... برای ارتقای کیفیت خدمات به اقشار مختلف جامعه بشود.

وی ضمن توصیه به رئیس، معاونان و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی که در این دیدار حضور داشتند ، برای بهره گیری از پژوهشگرانی جوان ، توانا و فعال در این انستیتو ، اظهارداشت : معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می تواند به این انستیتو مجوز فعالیت اعطا کند علاوه براینکه از سازمان برنامه و بودجه، درخواست ردیف پژوهشی برای فعالیتهای آن داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت، همکاری با چند مرکز معتبر و فعال دنیا در زمینه سلامت روان را برای پژوهشگران دانشگاه علوم بهزیستی و مجتمع روانپزشکی رازی لازم دانست تا در کسب دانش و تجربه محققان ایرانی بخصوص محققان جوان موثر باشد.

وی، اجرای کوهورت در میان افراد سالم جامعه از طریق سنجش وضعیت آنان با سئوالاتی که مربوط به سلامت روان می شود در راستای پیشگیری از بیماریهای روانی و همچنین کوهورت در میان بیماران روانی را برای اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم بهزیستی با همکاری مجتمع بیمارستانی روانپزشکی رازی ، بسیار حائز اهمیت دانست.

ملک زاده، اجرای طرح "ثبت آمار بیماران روانی (register)" را به مسئولان پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و مجتمع روانپزشکی رازی توصیه کرد و افزود: بخشی از بودجه وزارت بهداشت به اینگونه طرحها اختصاص دارد که می توان بودجه لازم را برای ثبت آمار بیماران روانی کل کشور نیز اختصاص داد.

وی اجرای طرح ثبت آمار بیماران روانی را برای انجام پروژه های تحقیقاتی دیگر با همکاری انجمن های حمایتی و یا خانواده بیماران لازم دانست که می تواند در پیگیری وضعیت بیماران  حتی با تماس تلفنی به صورت دوره ای، توسط  متخصصان و محققان موثر باشد.

ملک زاده مجددا تاکید کرد: اگر تیمی قوی از پژوهشگران و بویژه متخصصان جوان  برای انستیتو پژوهشی جذب بشود و ضمن ارتباط با مراکز فعال دنیا ، مرتبا روی بیماران مطالعه داشته باشند ، مطمئنا کارهای خوب علمی و کاربردی حاصل فعالیت این انستیتو خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین با توجه به حضور مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا (احبا )  در این دیدار ، نقش افراد خیر و تشکل های غیردولتی خیریه را در فعالیت های علمی بسیار حائز اهمیت دانست.

وی در این زمینه توصیه کرد که تیمی از برجسته ترین اعضای هیات علمی و گروهی از افراد خیر و نیکوکار ، نهادی را برای حمایت از فعالیت های علمی  شکل دهند تا بتواند از کمک های جزئی مردم نیکوکار تا کمک های بزرگتر را در جهت فعالیت های علمی و کاربردی در جامعه جذب کند.

ملک زاده همچنین به سه پروژه بزرگ ملی در زمینه سلامت اشاره کرد و خواست تا مراکز تحقیقات ژنتیک و سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی با همکاری مجتمع روانپزشکی رازی ، در اجرای این پروژه ها مشارکت داشته باشند.

در ابتدای این بازدید، دکتر محمدتقی جغتایی سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، "اختصاصی بودن " دانشگاه علوم بهزیستی را از ویژگی های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: حوزه های فعالیت این دانشگاه شامل سلامت روان، سلامت اجتماعی ، رفاه اجتماعی و توانبخشی می شود که با وظایفی که وزیر محترم بهداشت بردوش این دانشگاه به لحاظ مرجعیت علمی ، رصد و هماهنگی نهادهای فعال در زمینه رفاه اجتماعی و سلامت روانی و جسمی گذاشته اند، درپی هرچه علمی تر کردن فعالیتهای این دانشگاه ، ایجاد رشته های میان رشته ای و ارتباط هرچه بیشتر با مراکز علمی بین المللی هستیم.

وی مراکز تحقيقات ژنتيک ، مديريت رفاه اجتماعي ،  عوامل اجتماعي موثر بر سلامت ، سوء مصرف و وابستگي به مواد ، رشد فناوري تجهيزات توانبخشي ،  سلامت در حوادث و فوريت هاي پزشکي ، توانبخشي اعصاب اطفال  ،  مسائل اجتماعي رواني سالمندان  را از جمله مراکز تحقیقاتی فعال دانشگاه علوم بهزیستی معرفی کرد.

جغتایی ضمن معرفی دو بیمارستان روانپزشکی رازی و توانبخشی رفیده ، به فعالیت چهار مرکز توانبخشی جامع اخوان ، سینا ، اسماء و شوش  که تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می باشند ، اشاره کرد.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین ضمن برشمردن ویژگی های مجتمع آموزشی ، درمانی و پژوهشی روانپزشکی رازی ، برنامه های آتی دانشگاه علوم بهزیستی برای این مرکز درمانی را ذکر کرد.

جغتایی، "شکافهای موجود در زمینه سلامت ‌روانی و تولید دانش کاربردی  و تدوین الگوهای نوین و بسته‌های ارائه خدمات با رویکرد جامعه ‌محور ،  ایجاد بسترهای لازم جهت معرفی مرکز آموزشی - درمانی رازی به عنوان مرجعیت علمی و ابداع کننده الگوهای کارآمد و بروز خدمات سلامت روان جهت استفاده سایر بخشهای ارائه دهنده خدمات مرتبط ، گسترش ارتباطات بین المللی در حوزه سلامت روان با کشورهای منطقه و کشورهای دارای دانش برتر، عملیاتی کردن نقشه جامع علمی سلامت روان و انجام پروژه های تحقیقاتی در راستای ارتقای سواد سلامت روان جامعه" را از جمله برنامه های آتی دانشگاه علوم بهزیستی اعلام کرد.

وی همچنین از دیگر برنامه ها ، به "برقراری ارتباط سازمان‌ یافته با نهادهای متولی ارائه خدمات سلامت اجتماعی و روانی در کشور ،  ارتقای کیفیت و تدوام خدمات سلامت روان ،  اجرای پروژه‌های کوهورت ،  بازسازی ساختار فیزیکی، تأمین منابع مالی، ایجاد نظام اطلاعاتی و آمار جهت مستندسازی شواهد موجود و ایجاد بستر لازم جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و مبتنی بر جامعه و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه انجمن‌های علمی در راستای فعالیت‌های آموزش و پژوهش در حیطه سلامت اجتماعی و روانی" اشاره کرد.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی افزود: گروههای آموزشی و درمانی فعال در مجتمع روانپزشکی رازی که بزرگترین مرکز درمانی روانپزشکی در ایران و خاورمیانه است ، شامل  " اعتیاد ، روانپزشکی کودک و نوجوان ، خدمات بهداشتی و تحقیقات جمعیتی ، پزشکی قانونی و علوم تکامل عصبی ، روانپزشکی سالمندی ، روانشناسی پزشکی ، روانشناسی ، مطالعات روان  و مرکز روانپزشکی اجتماعی ، ژنتیک و توسعه "  می شود.
وی در پایان سخنانش ، با بیان نمونه هایی از برنامه های پژوهشی در حوزه سلامت روان ، از معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواست تا با حمایت آن معاونت ، مرکز پژوهشی سلامت روان  تاسیس شود تا حتی در آینده بتواند پاسخگوی نیازهای ملی و منطقه ای باشد.

در ادامه این نشست، دکتر فربد فدایی از اعضای هیئت علمی گروه روانپزشکی، دکتر علی فرهودیان رئیس مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگي به مواد و دکتر دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی ، با بیان نیازهای جامعه در حوزه فعالیت مراکز تحت مدیریت خود ، بر لزوم تاسیس پژوهشکده یا انستیتو تحقیقاتی در مجتمع روانپزشکی رازی تاکید کردند.

دکتر محمدرضا خدایی اردکانی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در تکمیل سخنان روسای مراکز تحقیقاتی حاضر در این جلسه ، از پتانسیل مجتمع آموزشی ، درمانی و پژوهشی روانپزشکی رازی و شرایط روز جامعه و نیازهای آن، گفت.

وی اظهارداشت: در حالی که دو درصد جامعه به نوعی دچار مشکلات سایکوز هستند ، وجود تقریبا 90 درصد بیماران دچار سایکوز در این مجتمع آموزشی و درمانی (رازی) ، می تواند بستر مناسبی برای تحقیقات کاربردی جهت کاهش مشکلات جامعه باشد.

خدایی به طرحهای پژوهشی مشترک دانشگاه علوم بهزیستی با بیمارستانهای روزبه تهران ، روانی سنندج و روانی اراک اشاره کرد و افزود: بیشتر این طرحها در زمینه بیماران دچار سایکوز بوده است.

رئیس مجتمع آموزشی درمانی روانپزشکی رازی، وجود بیماران روانی ارجاع داده شده از سوی قوه قضائیه به این مجتمع بیمارستانی را زمینه مناسبی برای تحقیقات در خصوص " جرم و جنایت" دانست و افزود:  پیشنهاد ایجاد "فلوشیپ روانپزشکی قانونی" نیز با توجه به وجود بستر مناسب آموزشی در مجتمع روانپزشکی رازی ارایه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی، پتانسیل علمی این دانشگاه و مجتمع روانپزشکی رازی را حتی در سیاست " خودمراقبتی در حوزه سلامت روان و مدیریت استرس " در راستای پیشگیری از بیماریهای روانی در جامعه ، بسیار حائز اهمیت دانست.

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد با حمایتهای وزارت بهداشت از فعالیتهای دانشگاه علوم بهزیستی و مجتمع آموزشی ، درمانی و پژوهشی روانپزشکی رازی ، بتوان خدمات بیشتر و با کیفیت تری را به بیمارانی که از مظلومترین بیماران در جامعه هستند ، ارایه داد تا در نهایت ، آرامش خانواده این بیماران نیز تامین شود.

مجتمع آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي روانپزشكي رازي  به عنوان يكي از قديمي ترين بيمارستانهاي رواني كشور در سال 1297 شمسي در شرق شهر ري و در وسعتي حدود يكصد هكتار تاسيس شد .
اين مجتمع با یک هزار تخت (یک چهارم تختهای بیماران روانی کشور) به عنوان بزرگترين مركز درماني - آموزشي درزمینه اختلالات روانی در خاورميانه مطرح است.

مجتمع روانپزشکی رازی با 23 ساختمان، دارای واحدهای روانپزشكي اطفال، روانپزشكي بزرگسالان، روانپزشكي سالمندان ، داخلي، نورولوژي، مامايي، دندانپزشكي، توانبخشي روان، MMT ، روانشناسي بالینی، كاردرماني روان، مددكاري، نوار مغزي، الكترو شوك، داروخانه، راديولوژي و آزمايشگاه است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا