پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۲
کد مطلب: 25438
۱

آمارهایی از کارنامه سلامت دانشجویان

آمارهایی از کارنامه سلامت دانشجویان
نیمی از دانشجویان خواب درستی ندارند

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تشریح کارنامه سلامت دانشجویان، اظهار کرد که 4 درصد دانشجویان اصلا مسواک نمی‌زنند و حدود نیمی از آنها برنامه مشخصی برای خواب ندارند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید یعقوبی در دومین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با ارایه اطلاعاتی از بررسی کارنامه سنجش سلامت جسمی دانشجویان در سال 92-93 گفت: در سال گذشته 74 دانشگاه در بخش سلامت جسم شرکت کردند و بیش از 8500 دانشجو در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بخشی از سلامت جسم مربوط به سبک زندگی و میزان فعالیت بدنی دانشجویان می‌شود که در این مورد باید گفت: میزان تحرک بدنی دانشجویان دختر کمتر از دانشجویان پسر است.

 

یعقوبی ادامه داد: بحث دیگر بحث مسواک زدن دانشجویان است که چهار درصد دانشجویان اصلا مسواک نمی‌زنند. 16.3 درصد دانشجویان دندان کشیده دارند، 45.5 درصد پرشده و 43.7 درصد دندان پوسیده دارند.

وی تاکید کرذ: با نوجه به این آمارها می‌توان گفت که هم اکنون نیازمند ترویج بهداشت دهان و دندان در دانشگاه ها هستیم نه جذب دندانپزشک.

وی در ادامه به الگوی خواب دانشجویان اشاره کرد و گفت: 43.1 درصد دانشجویان پسر و 37.8 درصد دانشجویان دختر برنامه مشخصی برای خواب ندارند.

یعقوبی در مورد میزان استفاده روزانه از ابزارهای کامپیوتری اظهار کرد: 15.9 درصد ورودی‌های جدید و 31.9 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی روزانه بیش از چهار ساعت از ابزارهای کامپیوتری استفاده می‌کنند.

 

خوردن صبحانه، مصرف روزانه میوه و لبنیات مورد دیگری بود که یعقوبی به آن اشاره کرد و گفت: 5.4 درصد دانشجویان مذکر و 4.3 دانشجویان مونث اصلا صبحانه نمی‌خورند. 5.4 درصد دانشجویان مذکر و 2.4 درصد دانشجویان مونث اصلا میوه مصرف نمی‌کنند و 5.8 دانشجویان مذکر و 5.7 درصد دانشجویان مونث اصلا لبنیات مصرف نمی‌کنند.

وی از مسئولان مراکز بهداشت دانشگاه ها خواست که وعده غذایی "صبحانه" را در دانشگاه ها جدی بگیرند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از دیگر آیتمهای ارزیابی سلامت جسم دانشجویان به طبقه بندی توده بدنی بر حسب جنسیت اشاره کرد و گفت: 15.2 درصد پسران و 11.8 درصد دختران لاغرند. 4.1 درصد پسران و 6.2 درصد دختران چاق و 65.5 درصد پسران و 60.2 درصد دختران متناسبند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه به بیماریهای شایع در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: 7.9 درصد دانشجویان مذکر و 9.4 درصد دانشجویان مونث مبتلا به خستگی مزمن، 6.3 درصد دانشجویان مذکر و 8.3 درصد دانشجویان مونث مبتلا به ناراحتی گوارشی، 6.7 درصد دانشجویان مذکر و 10.8 درصد دانشجویان مونث مبتلا به سردردهای دوره‌ای هستند.

وی تاکید کرد: دردهای اسکلتی، عضلانی و کم خونی از بیماریهایی هستند که میزان مبتلایان دختر در آنها بیشتر است.

یعقوبی در ادامه در مورد دیابت دانشجویان گفت: 0.4 درصد دانشجویان مذکر و 0.2 درصد دانشجویان مونث مبتلا به دیابت هستند که این آمار نگران کننده‌ای نیست و هنگامی که پدیده‌ای نادر است مقرون به صرفه نیست که در مورد آن غربالگری انجام شود.

وی در ادامه در مورد میزان شیوع پاره‌ای از مشکلات تندرستی گفت: 6.6 درصد دانشجویان دچار فشار خون، 7.6 درصد دانشجویان دچار مشکلات لثه هستند و 15 درصد دانشجویان نیاز به چشم پزشک دارند. همچنین3.3 درصد آنها در وضعیت نامطلوب بهداشت دهان به سر می‌برند.

یعقوبی در نتیجه گیری آمارهای ارائه شده گفت: به طور کلی 59.7 دانشجویان مذکر و 58.7 درصد دانشجویان مونث سالم، 13.5 درصد دانشجویان مذکر و 11.6 درصد دانشجویان مونث تحت نظر معالج و 28.8 درصد دانشجویان مذکر و 29.7 درصد دانشجویان مونث نیاز به متخصص دارند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه در مورد ساختار و نیروی انسانی مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها گفت: به طور کلی 106 دانشگاه دولتی داریم که 71 دانشگاه مجهز به مرکز بهداشت و درمان هستند. 38 مرکز مجهز به مراکز بهداشت و درمان به صورت مستقل هستند یعنی مراکز مشاوره و مراکز بهداشت آنها مستقل از یکدیگر است. مراکز بهداشت و درمان 33 مرکز ادغام شده و 35 مرکز، مرکز مشاوره دارند اما مرکز بهداشت ندارند.

 

72 درصد مرکز حتی یک نفر کارشناس ندارند

 

وی با اشاره به بررسی‌هایی که در سال 1391 انجام شده است گفت: در این بررسی از 39 دانشگاه گزارش عملکرد به عمل آمد.

به طور کلی این دانشگاه‌ها دارای 193 نفر نیرو بودند که بین 30 تا 70 درصد این نیروها در منطقه یک حضور داشتند. 97 نفر این نیروها پزشک عمومی، 64 نفر کارشناس درمانی، 48 نفر پرستار، 39 نفر دندانپزشک، 21 نفر کارشناس بهداشت و 16 نفر پزشک متخصص بودند.

وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم تر از درمان است، گفت: متاسفانه تنها پنج درصد نیروها کارشناس بهداشت بودند یعنی از 39 دانشگاه، 28 دانشگاه حتی یک کارشناس بهداشتی ندارند و این به این معنی است که 72 درصد دانشگاه‌ها حتی یک نفر کارشناس ندارند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.