پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۸
کد مطلب: 25671
۱
۱

بيش از ۶۷۰ هزار نفر در کنکور پذيرفته مي‌شوند

بيش از ۶۷۰ هزار نفر در کنکور پذيرفته مي‌شوند
رقابت کنکوري هاي ۹۳ که از روز پنج شنبه با حضور بيش از يک ميليون و ۳۰ هزار داوطلب در رشته هاي رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجي آغاز شد، امروز به پايان مي رسد و از مجموع اين داوطلبان بيش از ۶۷۰ هزار نفر در دانشگاه هاي سراسري پذيرفته مي شوند که با بررسي ظرفيت دوره هاي مختلف 82.5 درصد دانشجويان در دانشگاه هاي شهريه اي تحصيل خواهند کرد.

وزير علوم که روز پنج شنبه به همراه رئيس سازمان سنجش براي بازديد به يکي از حوزه هاي کنکور رفته بود با اشاره به ميزان ظرفيت پذيرش در کنکور سراسري گفت: در دوره روزانه دانشگاه هاي دولتي 105 هزار نفر و در کل 670 هزار نفر در آزمون سراسري پذيرفته مي شوند.

به گزارش مهر رضا فرجي دانا ادامه داد: اميدوار هستيم با شيوه جديد پذيرش يعني تاثير قطعي 25 درصد سوابق تحصيلي، اجرا کننده خوبي براي قانوني که مجلس در شهريورماه سال گذشته تصويب کرد، باشيم. وزيرعلوم همچنين با تاکيد بر اين که قانوني براي حذف کامل کنکور نداريم، اظهار داشت: اين که کنکور نداشته باشيم در قانون پيش بيني نشده، بر اساس قانوني که سال گذشته تصويب شد 85 درصد ظرفيت به تدريج به پذيرش از طريق سوابق تحصيلي اختصاص مي يابد و در 15 درصد از ظرفيت هاي دانشگاهي نوع خاصي از آزمون براي رشته هاي نخبه پذير و پرمتقاضي برگزار مي شود. رئيس سازمان سنجش کشور نيز با بيان اين که 68 درصد داوطلبان در کنکور سال جاري در دوره هاي تحصيلي مختلف پذيرفته مي شوند به خراسان گفت: بيشترين ظرفيت مربوط به دوره هاي پيام نور، غيرانتفاعي و روزانه است.

ابراهيم خدايي ادامه داد: تعداد ظرفيت دوره هاي روزانه نسبت به سال قبل تغيير نکرده است و امسال نيز 105 هزار نفر در دوره هاي روزانه پذيرفته مي شوند. وي روند برگزاري آزمون امسال را خوب توصيف کرد و گفت: در بين گزارش ها برخي موارد تخلف از جمله همراه داشتن تلفن همراه، وجود دارد که تخلفات جزئي است، اما تقلبي انجام نگرفته است.

خدايي همچنين با بيان اين که طبق قانون موضوع کمرنگ کردن کنکور را پيگيري مي کنيم تصريح کرد: درحال حاضر از کل ظرفيت هاي آموزش عالي در مرز جذب 70 درصدي دانشجو بدون آزمون و با استفاده از سوابق تحصيلي هستيم.
وي افزود: در قانوني که در گذشته به تصويب رسيد قرار بود تا سال 90 کنکور کاملا حذف شود، اما مجلس شوراي اسلامي اين قانون را در سال 92 اصلاح کرد و در آن قانون، تکاليفي را بر عهده سازمان سنجش و سازمان آموزش و پرورش گذاشت که به دنبال آن شوراي سنجش و پذيرش تشکيل شد و "تاثير 25 درصد قطعي سوابق تحصيلي" مصوبه اين شورا بود. ابراهيم خدايي ادامه داد: اما با توجه به بررسي هايي که قانون گذار انجام داد مشخص شد اين امکان وجود ندارد که بتوانيم اين جايگزيني را در برخي از رشته هاي پرمتقاضي و تعدادي از دانشگاه ها در کوتاه مدت داشته باشيم به همين دليل فرآيندي را پيش بيني کرديم، که از کل ظرفيت هاي آموزش عالي، دانشگاه آزاد، پيام نور، غير انتفاعي و ديگر دانشگاه ها طي مدت 5 سال، 85 درصد کل ظرفيت با استفاده از سوابق تحصيلي پذيرش شود اين در حالي است که بر اساس مصوبه شوراي سنجش و پذيرش اکنون از کل ظرفيت هاي آموزش عالي، حدود70 درصد از ورودي هايمان بدون کنکور و بر اساس ۱۰۰ در صد سوابق تحصيلي پذيرفته مي شوند، ضمن آن که همچنان در حال افزايش پذيرش بدون آزمون هستيم.

رئيس سازمان سنجش در توضيح بيشتر گفت: در حال حاضر پذيرش 95 درصد رشته هاي دانشگاه آزاد و بيش از 60 درصد رشته هاي موسسات غيرانتفاعي و دانشگاه پيام نور بدون آزمون انجام مي گيرد در عين حالي که در برخي رشته ها 25 درصد سوابق تحصيلي و در برخي ديگر ۱۰۰ درصد سوابق تحصيلي لحاظ مي شود که در واقع مجموعا 70 درصد کل ظرفيت هايي که داريم بدون کنکور است. وي با بيان اين که در بحث افزايش سوابق تحصيلي بايد ساز و کارهاي آن ايجاد شود، ادامه داد: در حال حاضر سوابق تحصيلي فقط براي سال سوم متوسطه وجود دارد و امتحانات داخلي دبيرستان را نمي توان براي ورودي کنکور در نظر گرفت ضمن آن که با توجه به وجود سليقه هاي مختلف و سختي و دشواري و امنيت آزمون، چنان چه بخواهيم به اين نقطه برسيم، بايد فرآيند زمان بري را طي کنيم.

رئيس سازمان سنجش کشور با بيان اين که اجراي اين قانون نيازمند سوابق تحصيلي در کنار تدوين ديگر مصوبات قانوني است، خاطرنشان کرد: اجراي اين قانون درباره برخي از رشته ها که رقابت تنگاتنگي در آن ها وجود دارد، بسيارمشکل است؛ به عنوان مثال براي رشته علوم تجربي، به ميزان حدود 6 هزار و 400 دندانپزشک، پزشک و داروساز ظرفيت داريم در حالي که 522 هزار نفر در اين رشته رقابت دارند، بنابراين داوطلب از همه ابزارهاي لازم براي ورود استفاده مي کند از اين رو اگر قرار باشد نمره سوابق تحصيلي نمره ۱۰۰ درصد ورودي را تشکيل بدهد همان ساز و کارهاي کنکور هم بايد ايجاد شود که داوطلب احساس بي عدالتي نکند.

اما ظرفيت دوره هاي مختلف کنکور امسال چقدر است و از ميزان قبولي ها چند درصد دانشجويان دردوره هاي رايگان تحصيل مي کنند؟

مشاور عالي سازمان سنجش در اين باره با اشاره به بيش از 679 هزار ظرفيت در کنکور سال جاري درباره ظرفيت هاي دوره هاي مختلف به خراسان گفت: از اين تعداد در دانشگاه فرهنگيان 13 هزار و 856 نفر ، دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي 105 هزار و 588 نفر، پرديس هاي خودگردان 2 هزار و 242 نفر ، پيام نور 366هزار نفر ، غيرانتفاعي 159 هزار و 606 نفر، مجازي 2 هزار و 570 نفر ، نوبت دوم (شبانه) 28 هزار و 370 نفر و نيمه حضوري 800 نفر پذيرش خواهند داشت.
در خور اشاره است از آنجا که تحصيل در دانشگاه فرهنگيان و نيز دوره هاي روزانه رايگان و در ساير دوره ها شهريه اي است بيش از ۱۱۹ هزار داوطلب کنکور يعني حدود 17.5 درصد در دوره هاي رايگان تحصيل خواهند کرد و بقيه يعني 82.5 درصد در دوره ها و دانشگاه هاي دولتي با پرداخت شهريه مشغول به تحصيل خواهند شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

کازیوه مبیاب
Romania
نمره نهایی 93
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد