چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ / ۱۹:۳۰
کد مطلب: 25739
۰

افراد بدبین راه ورود «حل مسئله» را بر ذهن خود می‌بندند

احساسات ناخوشایند را بازتولید نکنیم
افراد بدبین راه ورود «حل مسئله» را بر ذهن خود می‌بندند
حکیمه آقایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان منشأ نگرانی‌های افراد به صورت محیطی و فردی اظهارداشت: گاهی چالش‌ها و دغدغه های افراد به دلایل محیطی است و گاهی نیز علت فردی دارد. نکته‌ حائز اهمیت تغییر افکار است که می‌تواند ما را به آرامش ذهنی برساند. وی گفت: بر این اساس لازم است رویدادهای زندگی را قابل کنترل بدانیم تا توان مقابله با آنها را داشته باشیم و این نیاز به تفکر صحیح و اصولی دارد. اگر به این نتیجه برسیم که وقایع زندگی را نمی‌توان کنترل کرد، آن وقت به نوعی درماندگی می‌رسیم.

وی ادامه داد: افرادی که تفکر مثبت دارند احساس خوشایندی را تجربه می‌کنند و این موضوع ذهن را برای تفکر منطقی باز می‌گذارد، از سویی دیگر افراد بدبین راه ورود حل مسئله را بر ذهن خود می‌بندند و احساسات ناخوشایند را بازتولید می‌کنند.

آقایی با تأکید بر افکار به عنوان زیربنای شخصیت افزود: امام علی‌(ع) می‌فرمایند «مراقب افکارت باش که کلامت می‌شود و مراقب کلامت باش که رفتارت می‌شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود.»
با این تفاسیر مسلم است که نوع تصمیمات و تفکرات ما تعیین کننده این است که آیا زندگی خوشایندی خواهیم داشت یا خیر.

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره بر پافشاری برخی افراد بر عادتهای خود گفت: باورهای انسان در طول زندگی بر اساس تجربه و بلوغ او تغییر می‌کند. برای ایجاد هیجان مثبت باید باورهای روزانه خود را تغییر دهیم هرچند تغییر سخت است و در صورت شکست افراد دست از تلاش بر می‌دارند و کار را ادامه نمی‌دهند. مثلاً بر حسب عادت بعد از رسیدن به خانه تلویزیون را روشن می‌کنند یا سراغ یخچال می‌روند در حالی که می‌توان دوش گرفت، لباس پوشید و برای پیاده‌روی از خانه خارج شد. اگر بخواهیم این کار تداوم داشته باشد باید این روند را برای مدتی ادامه دهیم تا پس از مشاهده نتیجه که سلامتی است،‌ این کار ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر توجه افراد بر کلامی که بین آنها و دیگران رد و بدل می‌شود اظهارداشت: متأسفانه برخی به کلام توجه نمی‌کنند در حالی که کلام می‌تواند به افراد انرژی دهد، باید مراقب گفت‌وگوی درونی با خود و بیرونی با دیگران باشیم زیرا جملات ناامید کننده تأثیر ناخوشایندی بر ذهن فرد می‌گذارد. بیان این جمله که «من امروز را با توکل و اعتماد به نفس آغاز می‌کنم.» هیجان مثبت زیادی به فرد می‌دهد.

این روانشناس تصریح کرد: نکته مهمی که افراد باید به آن توجه کنند زندگی در زمان حال است، باید از گذشته درس بگیریم و با امید به آینده اما در زمان حال زندگی کنیم، برخی افراد در شکست‌ها و حتی موفقیت‌های گذشته تثبیت می‌شوند.

آقایی افزود: برقراری ارتباط ملزوماتی دارد که یادگیری مهارتهای آن لازم به نظر می‌رسد، یکی از این مهارتها گشاده‌رویی است، باید با دیگران طوری رفتار کنیم که نشان دهیم آنها افراد مهمی هستند، البته این به معنای توقع نابجا نیست بنابراین افراد نباید انتظار داشته باشند که فقط دیگران آنها را درک کنند چرا که ارتباط مقوله‌ای دوسویه است و تبادل انرژی نیز باید دو طرفه باشد.
وی خاطرنشان کرد: حل چالش 3 مرحله دارد که مرحله اول آن آمادگی برای رویارویی با چالش است، این کار را می‌توان ابتدا به صورت ذهنی انجام داد، مرحله دوم درس گرفتن از چالش‌ها است و در نهایت افراد باید خود را مقابله کننده‌ای قوی در چالش‌ها ببینند. تا بتوانند با آنها روبه‌رو شده و آنها را حل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!