جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ / ۱۹:۳۵
کد مطلب: 25847
۰
یک روانشناس تشریح کرد

آشنایی با سندروم ته تغاری!

فرزند اول نوک پیکان آ‌مال والدین
حجت‌اله فراهانی در گفت وگو با فارس، با اشاره به ترتیب تولد و تأثیر آن بر شخصیت افراد، اظهار داشت: نمی‌توان به طور 100درصد گفت که ترتیب تولد بر شخصیت افراد تأثیر کامل می‌گذارد، زیرا عوامل زیادی شخصیت افراد را تعیین می‌کند، باید دید ترتیب تولد چه تأثیری بر شخصیت اولیه کودک می‌گذارد.

وی با اشاره به شکل گیری شخصیت در فرزندان اول گفت: معمولاً فرزندان اول با روش آزمون و خطا و حساسیت بیشتر والدین تربیت می‌شوند. والدین در فرزندان اول آرزوهای نهان ‌شده خود را جستجو می‌کنند، برای همین است که اکثر خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند، فرزندان اول‌شان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

این متخصص بهداشت روان ادامه داد: فرزندان اول نوک پیکان حمله والدین به آرزوها و آمال آنها هستند که در بچه‌های بعدی کمتر دیده می‌شود. با آمدن فرزند دوم، بخشی از محبت والدین به این فرزند معطوف می‌شود، برای همین است که در این مواقع رفتارهایی مانند شب‌ ادراری در فرزندان اول دیده می‌شود زیرا آنها احساس می‌کنند رقیب عاطفی وارد خانواده شده است.

فراهانی فرزندان آخر را مستعد ابتلا به سندروم «ته‌تغاری» دانست و گفت:‌ فرزند آخر حساس‌تر است و والدین او را به عنوان یاری رسان در نظر می‌گیرند، از طرفی به دلیل وجود فرزندان دیگر، فرزندان آخر در بحث اجتماعی شدن پخته‌تر عمل می‌کنند. در عین حال به دلیل دریافت توجه والدین ممکن است حساسیت‌هایی پیدا کرده و لوس شوند.

وی افزود: سندروم «ته‌تغاری» در مورد این کودکان اتفاق می‌افتد که ممکن است بعدها در رشد روانی آنها تأثیر بگذارد. این روانشناس تأکید کرد: بچه اول معمولاً ایده‌آل‌گرا است، زیرا والدین این را به او القا می‌کنند چرا که والدین آینده خود را در فرزند اول می‌بینند.

این متخصص بهداشت روان در مورد تک فرزندی نیز اظهار داشت: تک فرزندها محبت زیادی را از والدین خود دریافت می‌کنند، از طرفی به استرس و فشار روانی در خانواده منجر می‌شوند، زیرا در صورتی که اتفاقی برای آنها بیفتد، والدین فرصتی برای بچه‌دار شدن ندارند. محبت بیش از حد به ضعف مهارت اجتماعی شدن و در نهایت منزوی شدن تک فرزندان منجر می‌شود.

وی افزود: تک فرزندی می‌تواند احساس مهارگسیختگی را نسبت به والدین ایجاد کند، هرچند که بستگی به این دارد که کودک در چه نظام اجتماعی رشد کند، اما معمولاً تک فرزند به منبع کنترل‌کننده والدین منجر می‌شود، زیرا تنها میوه خانواده است بنابراین آنها فرصت بیشتری به او می‌دهند، زیرا همه آمال و آرزوهای خانواده در یک فرد متبلور شده است.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت در محیط شکل می‌گیرد، بنابراین از لحظه تولد عوامل بسیاری بر آن تأثیر می‌گذارد. وقتی تنها به ترتیب تولد اهمیت می‌دهیم، نقش متغیرهای میانی را در نظر نمی‌گیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .