جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ / ۱۷:۵۹
کد مطلب: 25868
۰
یک روانشناس تشریح کرد

شیوه‌های مقابله با استرس/افراد سالم پول قرض می‌گیرند، هیجانی‌ها غصه می‌خورند

حمید پورشریفی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ارتباط تنگاتنگی که بین اختلالات روانی و بیماری‌های طبی وجود دارد اظهار داشت: جسم و روان تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند طوری که سازمان جهانی بهداشت در سال‌های گذشته شعار یکی از سال‌های خود را ارتباط بین جسم و روان در نظر گرفته بود. مثلاً افسردگی به عنوان یک عامل خطر جدی برای بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها و قلب به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و وابستگی به مواد در افرادی که از بیماری‌های جسمی رنج می‌برند موجب عدم پذیرش و شکست در برنامه‌های درمانی می‌شود چرا که آنها ممکن است توصیه‌های درمانی را رعایت نکنند. این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: رفتارهای مخاطره‌آمیزی مانند کشیدن سیگار و فعالیت جنسی غیرایمن با بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز مرتبط است بدین ترتیب به هر میزان که به بهداشت و سلامت روان توجه کنیم خود به خود سلامت جسم مد نظر خواهد بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره تکنیک‌هایی حفظ سلامت روان گفت: در مثلث خود مراقبتی که متشکل از عوامل رفتاری،‌ فردی و اجتماعی است باید به نگاه فرد توجه کرد. وقتی افراد با مشکل بیرونی مواجه می‌شوند 2 نوع ارزیابی مطرح می‌شود اولین ارزیابی این است که چقدر مشکل را منفی و تهدیدآمیز تلقی می‌کنند و دوم اینکه چقدر می‌توانند از پس آن برآیند.

وی افزود: اگر مشکلات را به عنوان یک چالش و نه به عنوان تهدید در نظر بگیریم همان ارزیابی اولیه به شکل مثبت پیش خواهد آمد مثلاً فردی که دیابت دارد اگر نگاه تهدیدآمیزی به آن نداشته باشد و به این دیدگاه اعتقاد داشته باشد که افراد دیابتی در صورت رعایت اصول بهداشتی و پزشکی می‌توانند مانند افراد دیگر زندگی کنند ارزیابی مثبتی از مشکل خود خواهند داشت یا مثلاً افرادی که با مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستند احتمال خطر کمتری می‌دهند و در توانایی خود برای غلبه بر این مشکل واقف هستند این امر موجب می‌شود تا به دنبال اطلاعات پزشکی لازم برای حفظ سلامت خود باشند.

وی ادامه داد: مهارت‌های زندگی اصلی‌ترین تکنیک برای سلامت روان است. در کنترل استرس دو نوع مقابله داریم، مقابله هیجان‌مدار که صرفاً برای کاهش هیجان انجام می‌شود و مقابله مسئله‌مدار که برای حل مشکل صورت می‌پذیرد، مثلاً وقتی فردی با مشکل مالی جدی مواجه می‌شود اگر به جای حل مسئله غصه خورده و خوددرمانی کند یا خود را درگیر پیاده‌روی فکر و خیال کند باید گفت درگیر مقابله هیجان‌مدار شده است زیرا این مقابله مشکل او را حل نمی‌کند، اما چنانچه به مقابله مسئله‌مدار بپردازد برای حل مشکل فکری می‌کند مثلاً به فکر قرض گرفتن می‌افتد که این مقابله مسئله‌مدار سالم است، اما چنانچه به فکر رشوه گرفتن بیفتد دچار مقابله مسئله‌مدار ناسالم شده است.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع توصیه می‌شود افراد در مقابله با استرس‌ تا جایی که می‌توانند با مشکلات مقابله مسئله‌مدار و در صورت نیاز مقابله هیجان‌مدار داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...