پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 14 Dec 2017
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۱ -
8 Jul 2014
کد مطلب: 25891
۱
روزه‌داری از پرخوری عصبی و سیکل معیوب اضطراب جلوگیری می‌کند

درمانگاه‌های روانپزشکی در اين ماه خلوت می‌شود!

درمانگاه‌های روانپزشکی در اين ماه خلوت می‌شود!

 علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اینکه مهمترین علت اضطراب استرس و فشارهای بیرونی است اظهار داشت: شدت استرس تعیین کننده نیست و تفسیر و تعبیر آن است که موجب واکنش فرد می‌شود، حوادث مختلف، بیماری‌ها، سفر و جابجایی استرس ایجاد می‌کند و نقش تغییر و تفسیر ما از این واکنش‌های استرس‌زا بسیار تعیین کننده است.

وی افزود: احساس نگرانی مبهم و دلواپسی جزء علائم اضطراب هستند و با این احساس نگرانی مبهم فرد فکر می‌کند که مشکلی به زودی برای او به وجود می‌آید.

این روانپزشک ادامه داد: اگر انسان تکیه‌گاه مشخصی داشته باشد، زمان استرس آرامش خواهد داشت، حتی حضور یک کودک 3 ساله در کنار انسان هم می‌تواند منجر به آرامش او شود، بنابراین کسانی که به خدا معتقدند و تمام قدرت‌ها را از آن او می‌دانند در مواقع مختلف به او تکیه می‌کنند. مطابق آیات قرآن، یاد و نام خدا موجب آرامش دلها می‌شود.

این متخصص بهداشت روان اظهارداشت: مشکل عمده مبتلایان به اضطراب این است که آنها قدرت تحمل شرایط را ندارند و در این مواقع آنها احساس بیقراری می‌کنند، صبر و بردباری اضطراب افراد را به حداقل می‌رساند و موجب می‌شود زود پرخاشگری نشان ندهند، از طرفی کاهش صبر موجب افزایش اضطراب می‌شود.

وی افزود: روزه بنا به حکم الهی واجب است و می‌توان آن را تمرینی برای بردباری و صبر دانست، وقتی با مشکلی مواجه می‌شویم آنچه در لحظه اول لاینحل به نظر می‌رسد یک ساعت بعد بهتر و روز بعد ممکن است فراموش شود حتی ممکن است پس از گذشت یک ماه متوجه شویم آن اتفاق به نفع ما بوده است.

این روانپزشک گفت: در روزه‌داری برای ساعات مشخصی از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم و این تمرینی است برای بردباری و طاقت‌آوردن، تعبیر ما در روزه‌داری این است که امساک از خوردن و آشامیدن همیشگی نیست و بعد از اذان مغرب می‌توانیم بخوریم و بنوشیم، در اضطراب هم همینطور است کسانی که با روزه‌داری طاقت‌آوردن را تمرین می‌کنند موقع اضطراب می‌دانند که تشویش همیشگی است.

وی افزود: تعدادی از مبتلایان وقتی دچار اضطراب می‌شوند پرخوری عصبی پیدا می‌کنند و بعد از خوردن غذای اضافی احساس گناه کرده و دچار اضطراب شدید می‌شوند که برای غلبه بر آن دوباره به پرخوری عصبی روی می‌آورند، ما به این روند سیکل معیوب می‌گوییم اما در ماه مبارک این اتفاق نمی‌افتد و پرخوری عصبی رخ نمی‌دهد از این رو اضطراب فرد کاهش می‌یابد.

باغبانیان تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان برای کاهش اضطراب از روش‌های خودآگاه و ناخودآگاه استفاده می‌کنیم که استراحت، خواندن دعا، قرآن خواندن و غیره از آن جمله است.

وی ادامه داد: تقویت اراده و اختیار با روزه‌داری میسر می‌شود، همچنین در بحث تعارضات و اینکه افراد بین تصمیم‌گیری در 2 موضوع می‌مانند موجب اضطراب می‌شود چرا که ریشه اصلی ضعف در اراده است، روزه با افزایش قدرت اراده و تصمیم‌گیری به فرد کمک می‌کند در مواردی که تعیین تکلیف لازم است و فرد باید بین 2 راه یکی را انتخاب کند، به راحتی تصمیم گرفته و دچار اضطراب نشود.

این متخصص حوزه سلامت روان نوعدوستی و بهبود روابط اجتماعی را یکی دیگر از برکات این ماه عزیز برشمرد و افزود: در این ماه افراد با شرکت در کلاس‌های ختم قرآن و مراسم افطاری به دیدن اعضاء خانواده و اقوام می‌روند بنابراین تحکیم روابط و برقراری ارتباطات اجتماعی از جمله نتایج این ماه است.

باغبانیان خاطرنشان کرد: حجم حضور مبتلایان به اختلالات اضطرابی در درمانگاه‌های روانپزشکی در ماه مبارک رمضان کمتر است و این حاکی از آرامش روان ناشی از روزه‌داری است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما

ریشه های حسادت چیست ؟ درمان حس حسادت
۵ ویژگی زنان که برای مردان جذاب است!
روانشناسی تمسخر و شوخی!
چرا وقتی در صف می ایستیم عصبانی می شویم
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...