کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزه‌داری از پرخوری عصبی و سیکل معیوب اضطراب جلوگیری می‌کند

درمانگاه‌های روانپزشکی در اين ماه خلوت می‌شود!

17 تير 1393 ساعت 18:31

یک روانپزشک گفت: فشارهای بیرونی مهم‌ترین علت اضطراب هستند. مشکل عمده مبتلایان عدم قدرت تحمل این فشارهاست. چیزی که با نام و یاد خدا و روزه‌داری میسر می‌شود.


 علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اینکه مهمترین علت اضطراب استرس و فشارهای بیرونی است اظهار داشت: شدت استرس تعیین کننده نیست و تفسیر و تعبیر آن است که موجب واکنش فرد می‌شود، حوادث مختلف، بیماری‌ها، سفر و جابجایی استرس ایجاد می‌کند و نقش تغییر و تفسیر ما از این واکنش‌های استرس‌زا بسیار تعیین کننده است.

وی افزود: احساس نگرانی مبهم و دلواپسی جزء علائم اضطراب هستند و با این احساس نگرانی مبهم فرد فکر می‌کند که مشکلی به زودی برای او به وجود می‌آید.

این روانپزشک ادامه داد: اگر انسان تکیه‌گاه مشخصی داشته باشد، زمان استرس آرامش خواهد داشت، حتی حضور یک کودک 3 ساله در کنار انسان هم می‌تواند منجر به آرامش او شود، بنابراین کسانی که به خدا معتقدند و تمام قدرت‌ها را از آن او می‌دانند در مواقع مختلف به او تکیه می‌کنند. مطابق آیات قرآن، یاد و نام خدا موجب آرامش دلها می‌شود.

این متخصص بهداشت روان اظهارداشت: مشکل عمده مبتلایان به اضطراب این است که آنها قدرت تحمل شرایط را ندارند و در این مواقع آنها احساس بیقراری می‌کنند، صبر و بردباری اضطراب افراد را به حداقل می‌رساند و موجب می‌شود زود پرخاشگری نشان ندهند، از طرفی کاهش صبر موجب افزایش اضطراب می‌شود.

وی افزود: روزه بنا به حکم الهی واجب است و می‌توان آن را تمرینی برای بردباری و صبر دانست، وقتی با مشکلی مواجه می‌شویم آنچه در لحظه اول لاینحل به نظر می‌رسد یک ساعت بعد بهتر و روز بعد ممکن است فراموش شود حتی ممکن است پس از گذشت یک ماه متوجه شویم آن اتفاق به نفع ما بوده است.

این روانپزشک گفت: در روزه‌داری برای ساعات مشخصی از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم و این تمرینی است برای بردباری و طاقت‌آوردن، تعبیر ما در روزه‌داری این است که امساک از خوردن و آشامیدن همیشگی نیست و بعد از اذان مغرب می‌توانیم بخوریم و بنوشیم، در اضطراب هم همینطور است کسانی که با روزه‌داری طاقت‌آوردن را تمرین می‌کنند موقع اضطراب می‌دانند که تشویش همیشگی است.

وی افزود: تعدادی از مبتلایان وقتی دچار اضطراب می‌شوند پرخوری عصبی پیدا می‌کنند و بعد از خوردن غذای اضافی احساس گناه کرده و دچار اضطراب شدید می‌شوند که برای غلبه بر آن دوباره به پرخوری عصبی روی می‌آورند، ما به این روند سیکل معیوب می‌گوییم اما در ماه مبارک این اتفاق نمی‌افتد و پرخوری عصبی رخ نمی‌دهد از این رو اضطراب فرد کاهش می‌یابد.

باغبانیان تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان برای کاهش اضطراب از روش‌های خودآگاه و ناخودآگاه استفاده می‌کنیم که استراحت، خواندن دعا، قرآن خواندن و غیره از آن جمله است.

وی ادامه داد: تقویت اراده و اختیار با روزه‌داری میسر می‌شود، همچنین در بحث تعارضات و اینکه افراد بین تصمیم‌گیری در 2 موضوع می‌مانند موجب اضطراب می‌شود چرا که ریشه اصلی ضعف در اراده است، روزه با افزایش قدرت اراده و تصمیم‌گیری به فرد کمک می‌کند در مواردی که تعیین تکلیف لازم است و فرد باید بین 2 راه یکی را انتخاب کند، به راحتی تصمیم گرفته و دچار اضطراب نشود.

این متخصص حوزه سلامت روان نوعدوستی و بهبود روابط اجتماعی را یکی دیگر از برکات این ماه عزیز برشمرد و افزود: در این ماه افراد با شرکت در کلاس‌های ختم قرآن و مراسم افطاری به دیدن اعضاء خانواده و اقوام می‌روند بنابراین تحکیم روابط و برقراری ارتباطات اجتماعی از جمله نتایج این ماه است.

باغبانیان خاطرنشان کرد: حجم حضور مبتلایان به اختلالات اضطرابی در درمانگاه‌های روانپزشکی در ماه مبارک رمضان کمتر است و این حاکی از آرامش روان ناشی از روزه‌داری است.

 


کد مطلب: 25891

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/25891/درمانگاه-های-روانپزشکی-ماه-خلوت-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir