پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
کد مطلب: 25946
۱

"تشخیص آلزایمر" با "آزمایش خون" + تصاویر

"تشخیص آلزایمر" با "آزمایش خون" + تصاویر
تصویربرداری به روش PET از مغز سالم (چپ) و مغز مبتلا به آلزایمر. رنگ آبی و سیاه نشانه کاهش کارکرد است.
دانشمندان بریتانیایی در تحولی مهم موفق شدند آزمایش خونی را طراحی کنند که با دقتی زیاد پیش بینی می‌کند آیا فرد مبتلا به "اختلال شناختی خفیف" تا یک سال بعد به آلزایمر مبتلا می‌شود یا نه. استفاده از این آزمایش خون که بین صد تا سیصد پوند (تقریبا بین پانصد هزار تا یک میلیون و نیم میلیون تومان) هزینه دارد ممکن است تا دو سال دیگر امکان پذیر باشد. با این حال چندین سال طول می‌کشد تا این آزمایش خون در تمام آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی ارائه شود اما محققان بریتانیایی امیدوارند که به تشخیص زودرس این بیماری ناتوان کننده، بسیار نزدیک شده باشند.

این گروه تحقیقاتی خون ۴۷۶ بیمار مبتلا به آلزایمر، ۲۲۰ نفر که دچار "اختلال شناختی خفیف (MCI)" و ۴۵۰ فرد سالم را بررسی کردند و در آنها ۱۶ پروتئین یافتند که با کوچک شدن مغز، هم در اختلال شناختی خفیف و هم در آلزایمر ارتباط داشت. در مرحله دوم محققان توانستند ۱۰ پروتئین را از این بین شناسایی کنند که وجود آنها با دقتی قابل قبول (۸۷ درصد) پیش‌بینی می‌کرد آیا اختلال شناختی خفیف به آلزایمر تبدیل خواهد شد یا نه. با این حال هنوز این تست باید روی ۵ تا ۱۰ هزار نفر دیگر آزمایش شود تا اعتبار کافی پیدا کند.

اختلال خفیف شناختی که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود علائمی شبیه به آلزایمر دارد اما شدت آن به حدی نرسیده که بتوان تشخیص آلزایمر داد. این افراد فراموشکاری پیدا می کنند، در حرف زدن مشکل دارند، مثلا کلمات مناسب به ذهنشان نمی‌آید، ادراک تصویری-فضایی شان مختل می‌شود مثلا در جاهای آشنا راه یا موقعیت خود را گم می‌کنند و تمرکز کافی ندارند مثلا جریان گفتگو را نمی‌توانند دنبال کنند.

شمار مبتلایان به آلزایمر در دهه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. در حال حاضر ۴۴ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و شمار مبتلایان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. تاکنون تلاش‌ها برای تولید داروی درمان آلزایمر بی‌نتیجه مانده است.
یکی از مشکلات اصلی پزشکان این است که وقتی علائم بالینی به حدی می‌رسند که بیماری قابل تشخیص می‌شود، بیماری در مراحل پیشرفته است و آسیب وارده به مغز بیش از آن است که بتوان کار زیادی برای بیمار انجام داد. به گزارش "سازمان بهداشت جهانی"، جمعیت بالای ۶۰ سال در سال ۲۰۵۰ بیش از دو میلیارد نفر خواهد بود، در ایران جمعیت سالمندان در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر است.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.