جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ / ۰۲:۱۷
کد مطلب: 26022
۰
گلزاری خبر داد:

وضعیت آشفته آموزش جنسی زوجین


به گزارش ایسنا، دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این زمینه افزود:‌ در حوزه ازدواج و خانواده بسیار نیازمند استفاده از خدمات مشاوره هستیم و شرایط کنونی ازدواج و خانواده رضایت بخش نیست؛ چرا که انگیزه ازدواج در بخش زیادی از جامعه کاهش یافته و به علل مختلف مانند عوامل معیشتی و اقتصادی سن ازدواج افزایش یافته است.

روش‌های سنتی برای همسریابی کفایت نمی‌کند

وی با بیان اینکه در زمینه همسریابی مشکل جدی داریم، گفت: به علت گسترش شهرنشینی، ضعیف شدن پیوند‌های خانوادگی و حتی ازدواج با آشنایان، روش‌های سنتی برای همسریابی کفایت نمی‌کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مشاوره پیش از ازدواج اظهار کرد: این مشاوره برای افرادی مناسب است که فردی را به عنوان همسر در نظر گرفتند و قصد دارند که از طریق مشاوره درباره انتخاب خود تصمیم درستی بگیرند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آمار خانواده‌های گسسته و آشفته در حال افزایش است، چرا که این خانواده‌ها پیش از ازدواج از خدمات مشاوره استفاده نکرده‌اند. در واقع مثلثی در این حوزه وجود دارد که سه ضلع آن شامل دختر و پسر، خانواده آنها و برخورداری از مشاوره آگاه و کارآزموده و آشنا به فرهنگ اسلامی ایرانی می‌شود. در واقع روانشناس نماینده عقل انسان‌هاست.

گلزاری افزود: برای کاهش آمار طلاق و افزایش استحکام خانواده‌ها باید به آنها از زمان شکل گیری ازدواج تا پس از آن مشاوره دهیم.

آموزش جنسی زوجین وضعیت آشفته و نابسامانی دارد

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: انتخاب مناسب همسر،‌ ارائه آموزش پس از ازدواج مانند آموزش جنسی و آموزش پدر و مادر زوجین از جمله مفاد این تفاهم نامه است. در حال حاضر آموزش جنسی وضعیت آشفته و نابسامانی دارد و ارائه این آموزش‌ها پیش از ازدواج صلاح نیست، مگربرای افزایش خویشتن داری جنسی باشد. از سوی دیگر گاهی اوقات افراد فاقد صلاحیت، چنین آموزش‌هایی را ارائه می‌کنند و برخی مردان به زنان در این زمینه آموزش می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش از سوی افراد دارای صلاحیت تخصصی گفت:‌ در رشته‌های مهندسی و پزشکی پروانه تخصصی اهمیت زیادی دارد ولی برخی افراد بدون برخورداری از پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی به ارائه آموزش‌های مشاوره اقدام می‌کنند. این در حالیست که ارائه هر گونه مشاوره از پیش از ازدواج تا پس از آن باید از سوی افراد دارای صلاحیت علمی انجام شود.

نظام روانشناسی به برخی از افراد تحصیل‌کرده جوان و مجرد پروانه فعالیت می‌دهد

معاون وزیر ورزش ورزش و جوانان ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی به برخی از افراد تحصیل‌کرده جوان و مجرد پروانه فعالیت می‌دهد، این در حالیست که شرط حضور در مراکز مشاوره خانواده تاهل و برخورداری از صلاحیت عمومی است. علاوه بر آن باید وحدت رویه در زمینه آموزش مشاوره ازدواج وجود داشته باشد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه مراکز مشاوره ازدواج باید از سازمان نظام روانشناسی پروانه داشته باشند علاوه بر آن تابلوی این مراکز با آرم معاونت ساماندهی امور جوانان و سازمان نظام روانشناسی باشد. همچنین ارائه دهندگان مشاوره ازدواج متاهل باشند و بر اساس سند ملی ازدواج که در دست تدوین است عمل کنند.

وی درباره تدوین سند ملی مشاوره قبل از ازدواج اظهار کرد: این سند با هم اندیشی همه روانشناسان تدوین می‌شود و فراخوان آن اکنون روی سایت وزارت ورزش و جوانان قرار دارد. قرار است پس از دریافت دیدگاه‌های روانشناسان در نشست دو روزه‌ای که پس از ماه مبارک رمضان با حضور همکاران مسئول در سازمان نظام روانشناسی و صاحب نظران برگزار می‌شود، آرای رسیده را ارزیابی و سند ملی ازدواج را تدوین کنیم.

افتتاح مراکز ازدواج و خانواده از چهارم مهر

وی با اشاره به افتتاح مراکز ازدواج و خانواده گفت: این مراکز را از چهارم مهرماه افتتاح می‌کنیم.

گلزاری با بیان اینکه 350 مرکز مشاوره دارای مجوز در حال فعالیت هستند اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی به 150 مرکز مجوز فعالیت نداده است و ما در تلاش هستیم تا پایان سال 500 مرکز مشاوره داشته باشیم. البته ممکن است برخی از آنها شرایط ارائه خدمات مشاوره ازدواج را نداشته باشند و برخی نیز مایل به ارایه این خدمات نباشند.

وی تاکید کرد: مراکز مشاوره علاقمند و دارای شرایط ارائه مشاوره ازدواج باید در زمینه بسته مشخص مشاوره ازدواج دوره ببینند و متعهد به اجرای سند مشاوره ازدواج باشند.

وی تصریح کرد: نظارت تخصصی بر عملکرد مراکز مشاوره ازدواج به عهده سازمان نظام روانشناسی است و وزارت ورزش و جوانان از این مراکز از طریق توانمندسازی آنها و حمایت مالی در صورت تخصیص منابع پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم دکتر بهمن بهمنی مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده نیزاظهار کرد: قرار است از هفته ازدواج شش مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در تهران و پنج مرکز در استان‌ها راه‌اندازی شود. این مراکز بلافاصله پس از راه اندازی در مکان‌هایی برای ارائه آموزش تخصصی به منظور فعال شدن مراکز مشاوره ازدواج بعدی فعالیت می‌کنند.

وی در پایان گفت: ما دوره‌های کارآموزی را برای ارائه آموزش‌های تخصصی به صورت عملی برگزار می‌کنیم و این مراکز با آرم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت ورزش وجوانان فعالیت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!