چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ / ۱۶:۵۸
کد مطلب: 26051
۰

کاهش هوش و حافظه بر اثر مصرف حشیش

یک ماه تحمل برای ترک حشیش کافی است
به گزارش فارس، آذرخش مکری، روانشناس حوزه اعتیاد و درمان‌های آن در سمپوزیوم درمان حشیش گفت: میزان توهم‌زایی حشیش بسیار کمتر از مواد روانگردان است. وی ادامه داد: آنهایی که حشیش مصرف کرده‌اند می‌گویند که میزان توهم حشیش در بار اول مصرف بسیار بیشتر است و در مرتبه‌های بعدی مصرف کاهش می‌یابد به طوری که بعد از مدتی احتمال بروز توهم به صفر می‌رسد.

مکری در مورد ترک اعتیاد و حشیش گفت: 43 درصد معتادان به حشیش هیچگاه حشیش را کنار نمی‌گذارند و پس از درمان، بار دیگر به سمت مصرف حشیش روی می‌آورند. به گفته وی، ترک اعتیاد حشیش بسیار شبیه به سیگار است و اگر معتادان حشیشی یک‌ماه مواد مصرف نکنند می‌توانند حشیش را کنار بگذارند.
این روانشناس حوزه اعتیاد ادامه داد: 20 درصد معتادان به حشیش در 2 ماه اول اعتیاد خود را کنار می‌گذارند و 12 درصد نیز پس از طی 2 ماه پاکی، بار دیگر به سمت حشیش می‌روند آنچنان که وی می‌گوید 25 درصد از معتادان به حشیش به مرور زمان می‌توانند حشیش را ترک کنند.

مکری تأکید کرد: اگر فردی بتواند یک ماه حشیش مصرف نکند به احتمال خیلی زیاد موفق به ترک حشیش می‌شود. در ادامه این سمپوزیوم، آفرین رحیمی موقر، رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد در مورد سیاستهای آزادسازی مصرف حشیش در دنیا سخنرانی کرد.

وی سیاستهای برخورد با حشیش را به چند گروه تقسیم کرد و گفت: گروه اول مانند کشور ما حشیش را ماده مخدر می‌دانند و با آن به مقابله می‌پردازند و روز به روز هزینه‌های قاچاق این ماده مخدر را بالا می‌برند تا کسی به سمت مواد مخدر نرود. رحیمی‌موقر ادامه داد: نوع دیگری از برخورد را کشور هلند انجام می‌دهد که در پی آن جرم‌انگاری حشیش کاهش می‌یابد اما این به معنای آزادسازی مصرف حشیش نیست بلکه همراه داشتن و مصرف و خرید و فروش حشیش را جرمی ساده می‌انگارند و برای آن مدت کمی زندان یا جزای نقدی کم در نظر گرفته‌اند.

وی به آزادی مصرف حشیش در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: این کشورها بحث دارویی و درمانی حشیش را مدنظر قرار داده و مصرف آن را با نسخه پزشک آزاد اعلام کردند البته این کشورها نیز با مشکلاتی از قبیل صدور نسخه‌های تقلبی مواجه شده‌اند که نوجوانان و جوانان برای مصرف حشیش و خوشگذرانی با این نسخه‌ها اقدام به خرید حشیش می‌کنند.
به گفته رحیمی‌موقر در سال گذشته نیمی از مردم دنیا الکل مصرف کرده‌اند و تقریباً همین تعداد نیز برای یک بار هم که شده مصرف حشیش را تجربه کرده‌اند. رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد تأکید کرد: 10 درصد افرادی که حشیش را به صورت تفریحی مصرف می‌کنند،‌ معتاد می‌شوند.
وی همچنین با بیان اینکه 7 تا 8 درصد نوجوانان آمریکایی حشیش مصرف می‌کنند گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف حشیش، هوش و حافظه را در دراز مدت کاهش می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...