جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ / ۰۲:۰۷
کد مطلب: 26126
۰

محققان درباره خوشبختی چه می‌گویند؟

محققان درباره خوشبختی چه می‌گویند؟
به ­منظور درک کیفیت خوشبختی، پرسیده ­اند: «فرد خوشبخت باید چه تعداد تجربیات خوب در مقابل تجربیات بد داشته باشد؟» شايد مفهوم خوشبختی این ا­ست­ که وقتی تجربیات خوب و بد زندگی را كنار هم قرار دهيم، تجربیات خوب­مان بیشتر باشد.

سیدافشین طباطبایی،پژوهشگر مسائل اجتماعی در روزنامه آرمان نوشت: بشر برای یافتن معنا در زندگی باید خلاقیت، نوآوری و سازند­گی از خود نشان دهد یا در زیبایی‌های طبیعت غوطه­ور شود یا به­ عالم هنر پناه برد. خوشبختی شايد نسبت عملی شدن خواسته­ های درونی انسان است، به ­­­دست‌نيافته‌هايش. وقتی ما به‌‌نوعی خواسته ­های خود را محقق شده می­بینیم، احساس خوشحالی می‌کنیم؛ حال برای اینكه همیشه خوشحال بمانیم دو راه پیش­رو داریم:
1- مرتب مواردی را به فهرست خواسته‌های خود اضافه کنیم.
2 - توقعات و امیال خود را کاهش دهیم.

محققان تعاریف جدیدتری از خوشبختی ارائه کرده­، درمورد شیوه ­هاي دستیابی به آن توصیه‌هایی مطرح ساخته­ اند. به ­منظور درک کیفیت خوشبختی، پرسیده ­اند: «فرد خوشبخت باید چه تعداد تجربیات خوب در مقابل تجربیات بد داشته باشد؟» شايد مفهوم خوشبختی این ا­ست­ که وقتی تجربیات خوب و بد زندگی را كنار هم قرار دهيم، تجربیات خوب­مان بیشتر باشد.
تجربیات خوب می­تواند شامل: شغلی دلخواه، همسری خوب و همراه، سرگرمی‌ها و تفریحات خوشایند، خاطرات دل­پسند، روابط پر از محبت و علاقه میان اعضای خانواده، تولد فرزند جدید، ملاقات و آشنایی با دوستان و همکاران خوب، سفر و... که موجب رضایت خاطر، و خشنودی درونی مي­شوند، باشد. برای داشتن احساس خوشحالی می­توانیم توجه و تمرکز خود را روي اتفاقات خوب و مثبت افرایش دهیم. بايد بیاموزیم که چگونه از کوچک­ترین موفقیت­ها لذت ببریم و از اهمیت آنها در زندگی­مان آگاه شویم و برای به حداقل رساندن موارد منفی بیش­تر سعی نماییم.

وقتی بر لحظه­ های بزرگ زندگی تاکید و تمرکز کنیم، احتمال شکست و ناامیدی را کاهش می­دهیم و از انواع خوشی­هایی که در زندگی داریم سرشار می‌شویم و احساس خوشبختی می­کنیم. اطلاعاتی­ که پژوهشگران از افرادی در گروه­های سنی، اقتصادی، تحصیلی و فرهنگی مختلف به­دست ‌آورده­اند، حاکی از این­ است ­که می­توان اقداماتی به منظور افزایش رضایت از زندگی بهتر و دستیابی به خوشبختی انجام داد.

به ­منظور تشریح این موارد از چهار گروه، شامل زبده ­ترين پژوهشگران سوال‌هاي به این مضمون پرسیده شد:
1- تعریف شما از خوشبختی چیست؟
2- بهترین راه­ها برای رسیدن به خوشبختی کدام­ند؟
3- چه کسانی خوشحال­تر و خوشحال­ترین­ اند؟
4- چه عواملی برخلاف تصور باعث دور شدن ما از خوش­بختی می­شوند؟
5- آیا تعریف خوشبختی در سال­های اخیر عوض شده است؟
با وجود اینکه هرکدام از این چهار گروه(متخصص علوم اجتماعي و روانشناسي) روي افراد متفاوتی مطالعه کرده بودند، اما پاسخ­ها بسیار مشابه بود كه نتيجه­ آنها را مي­توان در چهار گروه جمع­بندي كرد:براساس مطالعات و مصاحبه‌های انجام شده، خوشبختی فقط به ­دلیل وقایع خوب و مثبت در زندگی ایجاد نمی­شود؛ بلکه تا حد زیادی به ­خود ما بستگی دارد. این ما هستیم که می‌توانیم این وقایع خوب را ایجاد و روند اتفاقات را هدایت کنیم.

منبع:روزنامه آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!