جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۸:۲۳
کد مطلب: 26159
۰
دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران:

زنان در تعامل با زنان دیگر احساس امنیت بیشتری می‌کنند

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تفاوت ساختار روانشناختی در زنان و مردان، اظهارداشت: مفاهیم روانشناختی و انسانی نسبی هستند و وقتی بحث تفکیک جنسیتی را مطرح می‌کنیم باید دید از چه منظری به آن پرداخته‌ایم، تفکیک جنسیتی گاهی بر اساس منافع سازمان و جامعه است و گاهی برای سلامت فرد انجام می‌شود، در هر دو صورت اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که زنان اساساً در رشته‌های و کارهای که سخت است استرس فکری شدیدتری را تجربه می‌کنند.

وی افزود: البته این به معنی بی تاثیر بودن استرس بر آقایان نیست، مردان احتمال آسیب جسمی بیشتری را که ناشی از استرس است تحمل می‌کنند و زنان فشارهای فکری شدید را. دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: مثلاً در حوزه بانک چنانچه بانوان در بخش اسناد و اداری قرار گیرند کمتر آسیب می‌بینند تا به عنوان صندوق‌دار، زیرا حوزه‌های مختلف بانکی، استرس‌های متفاوتی دارد و چنانچه بانوان در بانک‌ها کار اعتبارات را انجام دهند میزان آسیب کمتری را تحمل خواهند کرد زیرا شرح وظایف این حوزه‌ها به گونه‌ای است که فشار روانی کمتری را وارد می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهارداشت: یکی از عواملی که برای انسان فشار روانی ایجاد می‌کند احساس عدم امنیت است که بخشی از آن به موضوع جنسیتی ارتباط دارد، زنان در محاورات خود در ارتباط با زنان دیگر راحت‌تر هستند، به طور کلی به لحاظ عوامل استرس‌زا، احساس عدم امنیت در مورد زنان صادق است و چنانچه زنان در محیط‌هایی قرار گیرند که با زنان دیگر تعامل بیشتری داشته باشند احساس امنیت بیشتری خواهند کرد، بنابراین افراد در این محیط‌ها سالم‌تر می‌مانند.

وی افزود: همچنین وقتی کارمندی خانم باشد و مراجعان او آقا باشند، به دلیل ملاحظات فضای روانی که این دو جنس دارند، میزان استرسی که او تجربه می‌کند بیشتر است البته در مورد آقایان هم این نکته صادق است و با توجه به ملاحظات فضای روانی این جنس آنها دوست دارند در محیط‌هایی باشند که آقایان حضور دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر موقعیت‌هایی ضرورت وجود نداشته باشد می‌توان برای کنترل عوامل استرس‌زا به این مسئله توجه کرد زیرا به سلامت روانی کمک می‌کند. این متخصص حوزه بهداشت روان با تاکید بر رفتار هوشمندانه مسئولان در رابطه با اعمال دستورالعمل تفکیک جنسیتی، گفت: اعمال این دستورالعمل برای اجرایی شدن در حوزه‌های عملیاتی به دلیل باورها و نگرش‌هایی که از قبل در جامعه در این رابطه وجود دارد می‌تواند موجب تعارض شود.

وی افزود: بهتر است تغییرات به صورت زمینه‌ای و بسیار کند و در بستر زمانی طولانی‌تری اتفاق بیفتد، لازم است اکنون برنامه‌ریزی شود تا در 10 سال آینده تراز جنسیتی پرسنل در برخی ادارات تغییر کند و بر آن اساس سیاست‌ها پیش‌برده شود.
وی با تاکید دوباره بر تفاوت سازه‌های شناختی در زنان و مردان، اظهارداشت: الگوهای غالب عملکرد شناختی یعنی افکار،باورها و شناخت‌های زن و مرد با یکدیگر متفاوت است همچنین مرد و زن به لحاظ برتری عملکردهای شناختی دو نیم کره مغز با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل برخی مشاغل هستند که جنسیت خاص موجب عملکرد بهتری در آن می‌شود البته این به معنی عدم توانایی زنان برای پرداختن به این مشاغل نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.