پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۳
کد مطلب: 26161
۰
تعریف استراتژی کاهش سرقت علمی

انجام سرقت علمی ناخواسته به دلیل بی‌اطلاعی پژوهشگران

عمار جلالی منش در گفتگو با مهر، با اشاره به انواع سرقت علمی اظهار داشت: سرقت علمی به دو دسته سرقت علمی عمدی (خواسته) و سرقت علمی غیر عمدی (ناخواسته) تقسیم می شود و این درحالی است که بسیاری از پژوهشگران به دلیل اطلاع نداشتن از الگوها، روش ها و ابزارهای ارجاع، ناخواسته سارق علمی می شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با تاکید بر لزوم تعریف استراتژی های کاهش سرقت علمی گفت: نرم افزارهای کنترل سرقت علمی، نرم افزارهای پشتیبان ارجاع، آموزش و روش های ارجاع و نقل قول، پیگرد قانونی و ایجاد محیط مشارکت به جای تنبیه از استراتژی های کاهش سرقت علمی هستند.

وی درباره سرقت علمی ناخواسته به دلیل عدم ارجاع گفت: فرآیند ارجاع در صورتی که به وسیله سیستم های نرم افزاری پشتیبانی نشود بسیار وقت گیر خواهد بود؛ براین اساس تسهیل شدن فرآیند ارجاع، پیشگیری از سرقت علمی را به همراه خواهد داشت.

جلالی منش با بیان سختی های فرآیند ارجاع در زبان فارسی به مشکلاتی از جمله تبعیت نکردن از شیوه های استاندارد ارجاع در مستندات علمی مانند پایان نامه ها و رساله ها و عدم امکان استخراج ارجاعات به شکل ماشینی اشاره کرد و گفت:، ذخیره شدن اطلاعات کتابشناختی در قالب های استاندارد و قابل اشاعه به وسیله ناشران و وب سایت های نمایه ساز مقالات و مستندات علمی و عدم پشتیبانی نرم افزارها از شیوه های استنادی زبان فارسی از مشکلات ارجاع در زبان فارسی است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: استانداردهای اطلاعات کتابشناختی شامل شیوه نامه ارجاع، استانداردهای نرم افزاری بر اساس شیوه نامه، تبعیت دانشگاهها و ناشران و وب سایت های نمایه سازی از این استانداردها می شود.
وی با تاکید بر لزوم بکارگیری نرم افزارهای مدیریت ارجاع افزود: این نرم افزارها پشتیبانی از استانداردهای اطلاعات کتابشناختی، پشتیبانی از شیوه های مختلف ارجاع در مجلات، پشتیبانی از نرم افزارهای واژه پرداز، امکانات مدیریت ارجاع و مستندات، امکانات جستجو در سایت های ناشران و نمایه سازان را فراهم می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .