پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۱:۵۵
کد مطلب: 26212
۳
راز موفقیت مجری نود چیست؟

بررسی زبان بدن عادل فردوسی‌پور + عکس

بررسی زبان بدن عادل فردوسی‌پور + عکس
عادل فردوسی‌پور را می‌توان یکی از موفق‌ترین برنامه‌سازان تلویزیون در 30سال اخیر معرفی کرد. او در میان افراد تاثیرگذار در ایران به انتخاب مجله معتبر نیوزویک در رده 19 قرار دارد. بعد از نزدیک به 15سال‌، هنوز برنامه‌اش آنقدر جالب هست که مردم هر دوشنبه‌شب پای تلویزیون بنشینند، تا ساعت‌ها بیدار بمانند و میلیون‌ها پیامک -رکوردی دست نیافتنی در تلویزیون ایران- برای عادل و برنامه‌اش ارسال کنند! راز موفقیت عادل فردوسی‌پور چیست؟ زبان بدن او چه حرف‌هایی با مخاطبانش می‌زند که این همه گیراست؟ 90 همان عادل است و البته عادل فراتر از 90. در این مطلب سیدعلی دربانی، روانشناس ما را با زبان بدن عادل فردوسی‌پور و عوامل موفقیتش در 90 آشنا می‌کند.


صداقت در کلام و رفتار

عادل فردوسی‌پور گزارشگری مسلط به زبان انگلیسی، خلاق، کم‌رو و خجالتی، سر به زیر، کم‌حرف، طرفدار انتقاد، نوگرا و فرزند خانواده‌ای اصیل و معتقد به اصول، صادق، رک، بی‌کلک، متفکر، باهوش، شجاع و بااعتماد به نفس است. در تحلیل زبان بدن او نکات بسیار زیادی مشهود است که می‌توان چند نمونه کلیدی را مورد بررسی قرار داد.

مرد موفق دوشنبه‌ها


لبخند‌های خاص و کودکانه

چهره عادل که در اصطلاح انگلیسی کمی baby face است. خنده‌های دلنشین، صحبت سریع، نگاه‌های همراه با خنده و حافظه قوی‌اش ناخودآگاه باعث می‌شود بیننده‌ها او را فردی زیرک و راستگوی برنامه‌ای ورزشی حس کرده و راحت‌تر به او اعتماد کنند. همچنین باعث می‌شود محیط خیلی پرتنش نشود. برای رسیدن به توافقی موفق که به مدت زیادی پایدار بماند راهی وجود ندارد جز اینکه هر دو طرف با هم دوستانه برخورد کرده و خنده را چاشنی کار کنند. البته خنده‌های معنادار او نیز خالی از لطف نیست؛ او گاهی با خنده‌های خاص خود و نگاه یک منتقد، قضاوت را برعهده مردم می‌گذارد و با سکوتی معنادار به بحث‌ها پایان می‌دهد. این یک مهارت جالب و کاملا غیرکلامی است که هنگام صحبت کردن با نگاهی پرسشگر از عوامل حاضر در صحنه و متعاقبش بیننده‌هایش تایید چشمی می‌گیرد.

مردی با گارد باز

کمتر می‌بینید عادل دست به سینه نشسته باشد و معمولا گارد او باز است. وقتی در حال مذاکره هستید مطمئن باشید که دستان‌تان اعتمادبه‌نفس و ثبات را مخابره می‌کند. بی‌قراری یا قفل کردن دست‌ها به هم، نشان می‌دهد که شما عصبی هستید. طرف مقابل ممکن است از این نکته استفاده کند. وقتی می‌خواهید با اعتماد به نفس نکته‌ای را بگویید، سعی کنید دستان‌تان را کمی زیر سینه خود قرار داده و انگشتان‌تان را به هم نزدیک کنید. کمتر می بینید عادل دست به سینه حرف زده یا شل و وارفته یا با ترس و تردید حرف بزند.

مرد موفق دوشنبه‌ها


به من اعتماد کن

تکان دادن سر به علامت تایید. او حتی وقتی درگیر بحث انتقادی یا مخالفت شدید با طرف مقابل است، سرش را تکان داده و تماس چشمی‌اش را با طرف مقابل حفظ می‌کند. انجام این کار در مذاکرات تنش را از بین برده و حتی حین بحث‌های شدید باعث همگرایی می‌شود.

مرد موفق دوشنبه‌ها

عادل هم فردی موفق است و هم محبوب و علت اینکه او توانسته هر 2 این ویژگی‌ها را داشته باشد، عواملی مثل صداقت در کار، راحتی در بیان کلام و بی‌استرس بودن، جسارت و اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، خلاقیت و تفکرات چند بعدی اوست که البته تمام اینها در کنار هم شکل نمی‌گیرند، مگر در یک خانواده خوب. از دیگر عوامل موفقیت او عشق به کار و پشتکارش است. عادل در بیشتر برنامه‌هایش آنچنان با ذوق و لذت‌کار می‌کند که بیننده ناخودآگاه به پیگیری برنامه‌هایش تشویق می‌شود. وقتی فردی از کارش لذت ببرد، تمام توانش را در بهبود و پیشرفت به کار می‌گیرد.

مرد موفق دوشنبه‌ها


حرکات زیاد و تند صحبت کردن

گاهی حرکات زیاد و تند حرف زدن عادل روی صندلی بیننده را عصبی می‌کند. بهتر است، حین مذاکره بی‌قرار نباشیم البته در مقاله‌های متفاوتی از او خوانده‌ایم که روی تند صحبت کردنش کار کرده و سعی می‌کند آرام‌تر و ریلکس‌تر روی صندلی باشد. هر نشانه‌ای که شما را عصبی یا مضطرب نشان دهد، می‌تواند برای شما پرچم قرمز باشد. تکان دادن پاها و گاه خط خطی کردن‌های کاغذ به شکل افراطی نشان از استرس یا خشم نیز هست. به یاد داشته باشیم ما می‌خواهیم در مقابل طرف مذاکره‌مان آرام و با اعتماد به نفس به نظر برسیم.

مرد موفق دوشنبه‌ها


کف دستان عادل

شاید یکی از نکات مهم در زبان بدن که عادل را عادل جلوه می‌دهد، همین نشان دادن کف دست او باشد! گاه وقتی از فردی انتقاد کرده و فرد شروع به دفاع از خود می‌کند یا شروع به کوبیدن او می‌کند، عادل کف دست‌های خود را به سمت دوربین نشان می‌دهد. کف دستان او رو به بالا بوده و انگشتان معمولا کشیده‌اند؛ این حالت دست، نشان‌دهنده صداقت و علاقه به دیگران است. این یک حرکت پذیرا و استقبال‌کننده از شما و نظرهای شماست. نشان دادن کف دست همچنین علامتی است که شما را برای دیگری حساس‌تر می‌کند. در طرف مقابل، فردی که پشت دستش را نشان می‌دهد، معمولا پذیرا و گشاده‌رو نیست و ارتباطات خوبی ندارد! کمتر می‌بینیم عادل پشت دستش را به کسی نشان بدهد.

مرد موفق دوشنبه‌ها


هم با سواد، هم خلاق

از نکات دیگر او استفاده از ترکیب دانش و مهارت و خلاقیت است. این سه عامل در کنار هم هرکس را می‌تواند به یک فرد موفق تبدیل کند. حرف از خلاقیت عادل شد، باید به این هم اشاره کنیم؛ از خصوصیات یک آدم خلاق چند بعدی بودن اوست.

مرد موفق دوشنبه‌ها


از نقاط قوت دیگر او پذیرش و توان معذرت‌خواهی‌اش است. یکی از خصوصیات افراد موفق این است که توانایی پذیرش اشتباه را داشته باشند و معذرت‌خواهی کنند. با اینکه عادل در جایگاهی است که دستش برای انتقاد باز است ولی هرگاه اشتباه می‌کند یا حس می‌کند کسی را ناراحت کرده از او معذرت‌خواهی می‌کند که نشان از شعور، شکیبایی و فروتنی او دارد. و نکته آخر که در زندگی تمام افراد موفق جهان دیده می‌شود اینکه کسانی بوده‌اند که از موفقیت‌های اولیه خود پله‌ای ساختند برای پیشرفت.

مرد موفق دوشنبه‌ها


تکیه بر صندلی قدرت

خیلی راحت و ریلکس بر صندلی‌اش تکیه می‌زند. از نکات جالب عادل نحوه ریلکس نشستن او روی صندلی است. مذاکره می‌تواند تنش‌زا باشد، عادل این زبان بدن را با نرم و دوستانه صحبت کردن تکمیل می‌کند. این به ساختن اعتماد بین دو طرف کمک کرده و به مذاکرات موثرتر می‌انجامد. فردوسی‌پور با تکیه دادن راحت در صندلی‌اش این موضوع را ناخودآگاه القا می‌کند که در برنامه من، دروغ ممنوع است، پس صادق باش. او با این پیام، اعتماد به نفس خود را به رخ بیننده‌های تلویزیونی و فرد مقابل می‌کشاند. / زندگی ایده آل

 
مرجع : سايت خبری جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...