پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۷
کد مطلب: 26337
۰

رشته ماساژ درمانی در زیر گروه طب سنتی

فعالیت ۷ دانشکده طب سنتی در کشور
به گزارش فارس، محمود خدادوست استاندارد سازی روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و روز آمد کردن طب سنتی را یکی از مهمترین سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: تحقق این سیاست در یک فضای دانشگاهی و آکادمیک است، بنابراین رسالت اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید آموزش در طب سنتی باشد.

 

وی با اشاره به وجود هفت دانشکده مصوب طب سنتی در کشور افزود: سه رشته دستیاری تخصصی طب سنتی، داروسازی طب سنتی و تاریخ پزشکی در این دانشکده‌ها در حال پذیرش دانشجو است.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت بر وجود دانشکده طب سنتی در 10 مرکز کلان منطقه‌ای در کشور تأکید کرد و گفت: علاوه بر مراکز موجود در شهرهای شیراز، تبریز، قم که هم اکنون رشته طب سنتی دارند و نیز شهرهای اهواز و همدان که جزء 10 مرکز کلان منطقه‌ای هستند باید دانشکده طب سنتی ایجاد شوند.

وی همچنین بر تشکیل دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش تأکید کرد و گفت: رشته مراقبت بالینی طب سنتی و ماساژ درمانی از جمله رشته‌های مرتبط با طب سنتی است و سیاستگذاری تمام رشته‌های مرتبط با طب سنتی باید در معاونت طب سنتی صورت گیرد.

خدادوست افزود: همچنین بهتر است تمام افرادی که در رشته‌های مرتبط با علم پزشکی تحصیل می کنند حداقل 2 واحد درسی به عنوان مبانی و کلیات طب سنتی به صورت اجباری در دروس خود نیز داشته باشند.

وی در ادامه بر وجود تسهیلات خاص برای جذب و علاقه مندی اعضای هیئت علمی در رشته‌های مرتبط با طب سنتی تأکید کرد و گفت: در حوزه آموزش باید تا حد امکان جذب دستیاران طب سنتی و داروسازی سنتی افزایش یابد و به بومی گزینی در این رشته ها توجه ویژه شود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت همچنین اجازه فعالیت افراد متخصص در طب سنتی در بخش های خصوصی و کلینیک های طب سنتی را لازم و ضروری دانست و بر فرهنگ استفاده صحیح از طب سنتی تأکید کرد و گفت: رسانه ملی ابزاری مناسب برای معرفی منطقی قابلیت‌های طب سنتی به دور از افراط و تفریط است.

وی در ادامه افزود: همچنین می‌توان قابلیت‌های طب سنتی را در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی گنجاند.

معاون طب سنتی با اشاره به نشست طب سنتی و مکمل سازمان جهانی بهداشت که در چین برگزار شد، گفت: به دنبال ارائه گزارش از وضعیت طب سنتی ایران در این نشست، مقرر شد کشور ایران به عضویت کشورهای دارای طب سنتی بپیوندد.

خدادوست پیام اصلی طب سنتی ایران را حفظ تندرستی بر اساس اصول شش گانه سبک زندگی سالم عنوان کرد و گفت: طب سنتی بر اساس گروه‌های سنی مختلف و مناطق مختلف زندگی برای هر یک از اصول شش گانه که شامل آب و هوا، خوردنی و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، فعالیت‌های بدنی و ورزش، پاکسازی و دفع مواد زائد بدن و حالات روحی و روانی است، تدابیر و توصیه‌هایی دیده است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.