پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۳:۱۹
کد مطلب: 26394
۰

گفت‌وگو با دارنده نقره المپیاد فیزیک

برای المپیاد فیزیک از کتاب دبیرستان استفاده نکردم
گفت‌وگو با دارنده نقره المپیاد فیزیک

امیر بصیری، دانش‌آموز رشته ریاضی فیزیک مقطع پیش‌دانشگاهی مدرسه سلام، شعبه شهید زین‌الدین منطقه 4 و دارنده مدال نقره جهانی فیزیک در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سال گذشته مدال طلای کشوری فیزیک را به دست آوردم و امسال نیز مدال نقره جهانی فیزیک را کسب کردم.

*85 کشور در مسابقات جهانی فیزیک حضور داشتند

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک ادامه داد: مسابقات جهانی فیزیک از 20 تیر تا اول مرداد در کشور قزاقستان برگزار شد. در این مسابقات، 85 کشور دنیا شرکت کرده بودند و تیم کشورمان شامل 5 دانش‌آموز بود.

*چین اول/ایران دوازدهم جهان

بصیری افزود: در رده‌بندی تیم‌ها چین رتبه اول و ایران رتبه دوازدهم را با کسب 5 مدال نقره به دست آوردند.

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک یادآور شد: از اواسط آبان سال گذشته تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری برای 10 دانش‌آموز کلاس آمادگی المپیاد جهانی گذاشتن و پس از آن 5 دانش‌آموز انتخاب شدند که پس از حدود یک ماه کلاس در باشگاه دانش پژوهان جوان، به مسابقات جهانی قزاقستان اعزام شدند.

وی اضافه کرد: از بین 5 دانش‌آموز المپیاد فیزیک، 3 دانش‌آموز از استان‌های اصفهان، شیراز و مشهد و دو دانش‌آموز از تهران بودند.

*تیم‌های آسیای شرقی دارای بیشترین طلا جهانی 

بصیری در خصوص سطح المپیاد جهانی فیزیک‌، گفت: تیم‌های آسیای شرقی مانند ویتنام، چین، تایوان، تایلند و کره جنوبی بسیار آماده بودند و از 40 مدال طلا، 30 طلا را آنها به دست آوردند و از نظر علمی ما نسبت به آنها کمبودی نداشتیم؛ اما از جهت عملی و آزمایشگاه دچار خلاء و ضعف بودیم و دلیل آن نیز نداشتن امکانات و گران بودن وسایل آزمایشگاه و نبود بودجه کافی برای باشگاه دانش‌پژوهان در جهت تأمین آن است.

*نسبت به ورزشی‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیریم

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک خاطرنشان کرد: توقع‌مان این است که نسبت به تیم‌های ورزشی به ما اهمیت بیشتری ‌دهند؛ اما آموزش و پرورش حمایت جدی نمی‌کند و فقط تسهیلاتی که برای دانش‌آموزان المپیاد کشوری قائل شدند این است که آنها خدمت سربازی خود را می‌توانند با گذراندن پروژه‌ای انجام ‌دهند.

بصیری افزود: دانش‌آموزان دارنده مدال جهانی نسبت به دارنده مدال کشوری، درجه نخبه‌گری بالاتری دارند و حقوق ماهانه‌ای که بنیاد ملی نخبگان می‌دهد نسبت به آنها بیشتر است که این حقوق نیز از زمان دانشجو شدن داده می‌شود.

*کمیته فیزیک ،هدفش جهانی نیست

بصیری با گلایه از مسئولان آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: المپیاد‌ی‌های کامپیوتر و شیمی مدال طلا به دست آوردند و رتبه تیمی خوبی داشتند؛ اما این فقط به خاطر عملکرد اعضای تیم نبوده است؛ بلکه به دلیل رویکرد کمیته نیز بوده است؛ کمیته فیزیک، هدفش جهانی نیست و تنها آشنایی دانش‌آموزان با فیزیک را دنبال می‌کند

دارنده مدال نقره فیزیک جهان ادامه داد: روند تیم‌های کشورمان در المپیادها در سال‌های اخیر صعودی بوده و در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته روند نزولی داشته است و برای موفقیت بیشتر در المپیادهای جهانی باید به المپیادها اهمیت دهیم، برای نمونه وقتی وارد فرودگاه شدیم، صرفاً خانواده‌ها حضور داشتند و هیچ مسئول و رسانه‌ای به استقبال نیامده بود و تنها دو، سه مسئول باشگاه‌ دانش‌پژوهان حضور داشتند.

وی  افزود: حقوق اعضای کمیته فیزیک را 9 ماه است که پرداخت نکرده‌اند و این‌ها فقط به خاطر علاقه و دلسوزی در کلاس‌ها حضور پیدا کردند.

*می‌خواهم در دورشته فیزیک و برق تحصیل کنم

بصیری خاطرنشان کرد: قصد دارم در دانشگاه صنعتی شریف دو رشته فیزیک محض و برق را با هم بخوانم.

*از سال اول دبیرستان برای المپیاد فیزیک درس خواندم

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک  در خصوص میزان زمان مطالعه فیزیک گفت: بنده از سال اول دبیرستان برای المپیاد فیزیک درس می‌خواندم و کلاس‌هایی به صورت مشترک بین دبیرستان سلام و دبیرستان سازمان انرژی اتمی به نام باشگاه المپیاد سلام و انرژی اتمی بود و اساتید در آن از ما امتحان می‌گرفتند.

در طی کلاس‌ها تعدادی دانش‌آموز حذف می‌شدند و رقابت زیادی بین ما وجود داشت و برای اینکه حذف نشویم، مجبور بودیم بیشتر درس بخوانیم. عامل دیگر بعد از درس خواندن در موفقیت المپیاد، هوش و توانایی فردی است.

وی اضافه کرد: میزان مطالعه برای المپیاد فیزیک در سال‌های مختلف متغیر است؛ اما در سال سوم به ما می‌گفتند نباید کمتر از 30 ساعت در هفته یعنی روزی 4 تا 5 ساعت مطالعه فیزیک داشته باشیم.

بصیری ادامه داد: در دوره پیش‌دانشگاهی نیز فقط برای المپیاد مطالعه می‌کردیم و این مطالعه فقط در منزل صورت می‌گرفت.

*برای المپیاد فیزیک از کتاب دبیرستان استفاده نکردم

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک در خصوص «کیفیت کتاب فیزیک دبیرستان و منابع مورد مطالعه برای المپیاد»، خاطرنشان کرد: هر کس بخواهد به المپیاد وارد شود، باید یکسری کتاب‌های خاص را مطالعه کند و ما به هیچ وجه از کتاب‌ دبیرستان برای المپیاد فیزیک استفاده نمی‌کردیم و اساتید ما نیز دانش‌آموزان گذشته مدرسه سلام و سازمان انرژی اتمی بودند.

*مباحث آزمایشگاه فیزیک، ضعف کتاب درسی است

بصیری گفت: کتاب فیزیک دبیرستان از نظر تئوری مشکلی ندارد؛ اما بسیاری از آزمایشهایی که در المپیاد انجام می‌دادیم؛ دانش‌آموزان اروپایی در مدارس عادی خود انجام می‌دادند. فکر می‌کنم مبحث کتاب آزمایشگاه فیزیک ما حذف شده است و به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و این یک ضعف اجرایی در انجام مباحث آزمایشگاه کتاب فیزیک است.

*موفقیت لزوماً رفتن به دانشگاه نیست

دارنده مدال نقره جهانی فیزیک با اشاره به راه‌های موفقیت ادامه داد: دانش‌آموزان برای موفقیت در المپیاد باید از تجارب دانش‌آموزان گذشته استفاده کنند و ببینند آیا توانایی موفقیت در المپیاد را دارند یا نه و اگر این چنین نیست توان خود را در راه موفقیت کنکور صرف کنند و اعتقاد دارم هر کس در هر کاری خبره باشد، موفق است و موفقیت لزوماً به دانشگاه رفتن نیست و اگر خودم نیز قصد دانشگاه رفتن نداشتم به کار دیگری می‌پرداختم.

*2 سال است که مدال کشوری ما را نداده‌اند

بصیری خاطر نشان کرد: دو سال است، مدال کشوری ما را نداده‌اند و وقتی به باشگاه دانش‌پژوهان می‌گوییم، پاسخ می‌دهند هر سال آموزش و پرورش مراسمی برگزار می‌کند که در آن مدال و سکه به دارندگان مقام‌های المپیادی می‌دهد؛ اما نمی‌دانم به خاطر کمبود بودجه است یا چیز دیگر، دو سال است که این مراسم برگزار نمی‌شود و المپیادی‌ها به خاطر تلاش سه ساله خود تقدیر نمی‌شوند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.