پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۹
کد مطلب: 26512
۳
۳

چگونگی مطالعه کنکور دکتری روانشناسی

چگونگی مطالعه کنکور دکتری روانشناسی
• از همین امروز خواندن زبان را آغاز کنید!
شروع زبان را به تعویق نیاندازید. اگر پایه ضعیفی دارید هر روز زبان بخوانید. برای شروع باید زمان مطالعاتی را به دو بخش لغت و گرامر تقسیم کنید. برای مثال روزی حداقل یک ساعت لغت و یک ساعت گرامر بخوانید. برای لغت کتاب هزار و صد واژه را در اولویت مطالعه قرار دهید. گرچه اگر روی کتاب پانصد و چهار واژه تسلط ندارید باید ابتدا به صورت فشرده آن را مطالعه کنید.
می توانید برای خواندن لغت از نرم افزارهای موجود هم استفاده کنید. بهترین راه خواندن لغت جعبه لایتنر است اما به نظر من تنها راه یادگیری لغت همین است. برای خواندن گرامر کتاب های زیادی وجود دارد. اگر از قبل کتابی را مطالعه می کردید همان را ادامه دهید. به نظر من کتاب های in use مناسب هستند اما نه برای کسی که پایه ضعیفی دارد. برای این افراد کتاب هایی که گرامر را به فارسی توضیح داده اند مناسب تر است.
در کنار آنها خواندن تست های سال های قبل، ازمون های زبان سازمان سنجش و دانشگاه تهران کمک کننده خواهد بود. اگر دانش شما در دروس تخصصی خوب است و یا برای ارشد خوب مطالعه کرده اید فعلا فقط زبان و استعداد تحصیلی بخوانید. (درصد من در زبان عمومی هفتاد درصد بود).

• استعداد تحصیلی
شاید درسی باشد که برای اولین بار با ان مواجه می شوید. شاید سوالات این درس هرگز در کنکور تکرار نشود اما خواندن سوالات سال های قبل شما را با نوع سوالات آشنا خواهد کرد. بهترین کتاب در این زمینه کتاب مدرسان شریف است که علاوه بر سوالات سالهای قبل سوالات تالیفی هم دارد. می توانید برای شروع از هر بخشی که برای شما اسان تر است شروع کنید مثلا درک مطلب. نگران نباشید اگر فرصت نکردید همه مطالب را بخوانید مهم این است که شما با نوع سوالات اشنا شوید. (درصد من در درس استعداد تحصیلی چهل درصد بود، البته تنها بخش درک مطلب را پاسخ دادم و باقی فرصت را به زبان اختصاص دادم).

• دروس تخصصی شامل آمار، اسیب شناسی روانی و روانشناسی رشد است که همه را در آزمون ارشد خوانده اید. شاید بتوان گفت اسیب شناسی و رشد در ازمون دکتری راحت تر از ارشد است و همان منابع ارشد کفایت می کند.
برای درس آسیب شناسی کتابهای خلاصه روانپزشکی کاپلان جلد دوم، روانشناسی مرضی دادستان را بهتر است بخوانید اما اگر فرصت ندارید نگران نباشید چون می توانید با خلاصه کتاب های موسسات هم آنها را جمع کنید. اگر از آزمون ارشد خلاصه ای دارید همان ها را بخوانید.

نظر شخصی بنده این است که از آنجا که سوالات آسیب شناسی در کنکور ارشد تغییر کرده بود و بر مبنای DSM-V بود باید روی آن هم مسلط باشید که می توانید از کتاب دکتر گنجی استفاده کنید، گرچه در کنکور دکتری سوالی از ان طرح نشده بود.
می توانید منتظر خلاصه تایپ شده من برای کتاب دکتر گنجی باشید. برای درس روانشناسی رشد همان منابع ارشد یعنی روانشناسی ژنتیک دکتر منصور در اولویت اول قرار دارد.
می توانید منتظر خلاصه تایپ شده من برای این درس و جزوه دکتر پورحسین باشید. کتاب پوران پژوهش و مدرسان شریف هم می تواند کمک کننده باشد. اما مساله امار و روش تحقیق متفاوت است. نوع سوالات با ارشد فرق دارد و شما باید روی همه فرمول های کوچک و بزرگ مسلط باشید. سوالات این درس مشکل است اما تقریبا اکثر شرکت کنندگان مشکل یکسانی دارند. من تقریبا نتوانستم به اکثر سوالات این درس پاسخ بدهم چون فرصت زیادی لازم داشتند. برای امار کتاب امار و احتمالات دکتر دلاور و استنباط اماری در پژوهش های رفتاری دکتر هومن و برای روش تحقیق کتاب های دکتر دلاور و دکتر هومن مناسب هستند. کتاب مدرسان شریف هم می تواند کمک کننده باشد. (درصد دروس تخصصی من شصت درصد بود).

•بخش مهم قبولی دکتری مصاحبه ای خواهد بود که به امید خدا دعوت خواهید شد. بنابراین زمان مناسبی هم برای جمع آوری روزمه پژوهشی صرف کنید.

پیروز باشید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شیرین
Iran, Islamic Republic of
سلام.به امید اینکه روزی منم بتونم دکتری رو باموفقیت پشت سر بگذارم.البته من هنوز اول راهم.دارم لیسانسشو میخونم
fatemeh
Iran, Islamic Republic of
سلام,به امید روزی که ببینم در کنکور دکتری روانشناسی رتبه زیر ده آوردم,وبه یکی از آرزوهام رسیدم,
JAVAD
Iran, Islamic Republic of
کدام موسسه آموزشی بسته آموزشی کامل تر و بهتری رو از نظرتون داره
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود