پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۸
کد مطلب: 26526
۲

امکان انتخاب رشته از چند گروه آزمایشی

مهلت انتخاب رشته‌محل‌های بدون آزمون و با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبانی که می‌خواهند در رشته‌های کارشناسی تحصیل کنند از روز سه‌شنبه این هفته، 21 مردادماه آغاز خواهد شد و تا شنبه اول شهریورماه ادامه خواهد داشت.
مجتبی علوی‌فاضل، رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با فرهیختگان، تاکید کرد که همه متقاضیان تحصیل در دانشگاه، اعم از کسانی که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند یا نکرده‌اند، می‌توانند در این انتخاب رشته شرکت و در دانشگاه ثبت‌نام کنند.

علوی‌فاضل گفت: «همه کسانی که در آزمون امسال شرکت کرده‌اند مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی شده‌اند، اما چون سازمان سنجش آزمون را برگزار کرده داوطلبان باید وارد سایت دانشگاه آزاد اسلامی شوند و انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را انجام دهند. همه داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند مجازند از سه‌شنبه 21 مردادماه تا شنبه اول شهریور‌ماه به سایت مرکز آزمون به آدرس azmoon.org مراجعه کنند و با کدی که سایت سازمان سنجش زیر کارنامه آنها قرار داده وارد سایت شوند و 20 رشته را در مجموعه‌ای که در آن امتحان داده‌اند انتخاب کنند.» با ورودی کدی که سازمان سنجش به داوطلبان داده است اطلاعات داوطلب در سایت پیش روی او قرار می‌گیرد و او قادر به انتخاب رشته می‌شود. علوی‌فاضل همچنین از امکان انتخاب رشته برای کسانی که در آزمون شرکت نکرده یا اصلا ثبت‌نام نکرده‌اند در رشته‌های بدون آزمون خبر داد.

او گفت: «علاوه‌بر انتخاب رشته کسانی که در آزمون شرکت کردند، همه کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند یا نکرده‌اند، اساسا علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه، می‌توانند وارد سایت آزمون دانشگاه آزاد اسلامی شوند و برای 15500 رشته‌محل انتخاب رشته کنند. در واقع دو بخش انتخاب رشته داریم؛ اول کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند و دوم کسانی که اصلا آزمون هم نداده‌اند. برای این دسته هم دیر نشده است و می‌توانند الان ثبت‌نام و انتخاب رشته ‌کنند.»

بنا به گفته علوی‌فاضل 15500 رشته یعنی 3/96 درصد رشته‌های دانشگاه بدون آزمون هستند و اعلام نتایج انتخاب رشته‌های بدون آزمون هم سه یا چهار روز بعد از انتخاب رشته اعلام خواهد شد و بلافاصله به واحد اعلام می‌شود که داوطلب را ثبت‌نام کند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از امکان انتخاب رشته در چند گروه آزمایشی برای داوطلبان خبر داد، به این ترتیب داوطلبان می‌توانند در مجموعه‌های مختلف ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، ‌علوم انسانی، هنر و زبان انتخاب رشته کنند.

علوی‌فاضل گفت: «داوطلب اگر بخواهد شانس خودش را مثلا در مهندسی عمران در تهران امتحان کند و هم حقوق در دانشگاه‌های تهران می‌تواند این کار را انجام دهد. اینها در دو مجموعه قرار دارند و داوطلب می‌تواند دو بار به سایت مرکز آزمون برود و یک بار در گروه ریاضی و فیزیک و یک بار در گروه علوم انسانی انتخاب رشته کند. در واقع قدرت انتخاب داوطلبان را بالا برده‌ایم. داوطلبان حتی شانس دارند در همه گروه‌ها انتخاب رشته کنند. با وسعت انتخابی که به داوطبان داده‌ایم حتما یکجا قبول خواهند شد. البته برای هر بار انتخاب رشته، داوطلب باید یک‌بار ثبت‌نام کند.»

ثبت‌نام برای هر انتخاب رشته هم با پرداخت الکترونیکی خواهد بود و نیازی نیست داوطلب به مراکز پست برود. او درباره علت داده شدن چنین حق انتخابی گفت: «در بعضی رشته‌ها تقاضا ممکن است بیشتر از ظرفیت ما باشد و این مساله می‌تواند به دانشجویان انتخاب دوم بدهد. مثلا ممکن است دانشجویی بخواهد در برق و الکترونیک تهران تحصیل کند و با توجه به شرایط این رشته‌ها پذیرفته نشود. در این صورت او یک انتخاب دیگر در یک گروه دیگر خواهد داشت.»‌

براساس گفته‌های علوی‌فاضل، پذیرش در رشته‌های پزشکی و مهندسی‌های مرغوب مراکز استان‌ها با آزمون است و داوطلبان رشته‌های با آزمون ملزم به انتخاب رشته در گروهی که در آن امتحان داده‌اند هستند اما متقاضیان دیگر رشته‌ها می‌توانند در همه گروه‌ها انتخاب رشته کنند.

رئیس مرکز آزمون همچنین به داوطلبان توصیه کرد: اولویت انتخاب رشته را براساس علاقه خود انتخاب کنند چراکه محدودیت پذیرش در رشته‌ها کم است و احتمالا اگر تراز آنها به اندازه رشته باشد در رشته‌ای که می‌خواهند قبول خواهند شد. امسال برای اولین‌بار انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی هم براساس اولویت انتخاب نخواهد بود و تنها نمره کل در قبولی داوطلب تاثیرگذار است.

علوی‌فاضل در مورد پذیرش دانشجویان گفت:‌«دانشگاه آزاد اسلامی حق را به داوطلب داده است و با هر دیپلمی، بدون محدودیت جنسیتی و بدون محدودیت سنی و بدون محدودیت‌های بومی و غیربومی داوطلبان را پذیرش می‌کند. اعتبار را به علاقه فرد داده‌ایم.» رئیس مرکز آزمون همچنین خبر داد که دفترچه‌های رشته‌های بدون آزمون و با آزمون این هفته و پیش از شروع انتخاب رشته در سایت مرکز آزمون قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند