کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با تغییر باور ها زندگی خود راتغییر دهید

«ده باور غلط عامل اصلی نابهنجاری‌های روانی» از دیدگاه آلبرت الیس

19 فروردين 1390 ساعت 14:47

تفسیر احساسی تجارب کودکی،درما باورهایی ایجاد میکند که برخی از این باورها به دوران بلوغ نیز انتقال می یابد.آلبرت الیس ده باور راعامل اصلی نابهنجاری های روانی می داند.


آلبرت الیس ده باور راعامل اصلی نابهنجاری های روانی می داند.
اولین آنها این است که ما باید تأیید ومحبت دیگران را جلب کنیم. این باورافراطی از رشد بیمارگونه انگیزه ی پذیرش اجتماعی نتیجه می شود.یک فرد بالغ می تواند عدم تأییدهای دیگران را قبول کند،و بی آنکه رنجیده خاطر شود به دیگران اجازه دهد او را تأیید نکنند و یاد بگیرد که این انتقادها راتحمل کند و ازآنها به نفع خود سود ببرد. این باور غیر عاقلانه باعث آزار همیشگی صاحب باوراست. وقتی نیازمند عشق دیگران هستید همیشه مجبورید دوست داشتنی به نظر برسید،اما آیا کسی وجود دارد که بتواند همیشه دوست داشتنی باشد؟
توجه داشته باشید که شما هرچه بیشتر نیازمند محبت دیگران باشید،مردم احترام و توجه کمتری به شما خواهند کرد،.اگرچه ازدلجویی های شما خوشنود می شوند.اما شما را آدمی ضعیف و غیر قابل تحسین می دانند.وقتی انرژی خود راصرف فعالیت های بیرونی کنید،کمتر نگران نظردیگران خواهید بود.

یک باور غلط دیگر: همیشه باید ثابت کنم که آدمی با کفایت،شایسته وموفق هستم.بدیهی است که تقریباً کمتر کسی پیدا می شود که دراکثر زمینه ها باکفایت و لایق باشد،تقریباً هیچ کس نمی تواند درتمام زمینه ها فردی لایق وکارآمد باشد.حتی انسانهای بزرگ ونابغه هم نقطه ضعف هایی دارند.با این باور باعث احساس ناامنی وبی ارزشی خواهید کردبنابراین همیشه برای دیگران عمل خواهید کرد و تمایلات خود را نادیده می گیرید با این گونه جملات کد؛من فقط وقتی خودم را قبول دارم و از وجودم لذت می برم که عملکردم مثل دیگران و یا بهتر از آنها باشد. شما اگر خیلی نگران موفقیت و شکست خودباشید، از خطرکردن،اشتباه کردن یا انجام کارهایی که واقعاً دوست دارید،خواهید ترسید،این دو باور غلط دربین نوجوانان و جوانان بیشتر رواج دارد.

باور سوم: وقتی مردم رفتارهای آزاردهنده و ناعادلانه ای دارند،باید آنها راسرزنش کرد و آنها را بد وشریر دانست. این فرضیه هم باچنددلیل اشتباه است: بیشتر انسانها برافکار و رفتار خود مسلط نیستند و گذشته ی آنها سازنده شخصیت فعلی آنهاست،اما همه چنین نیستند. افرادی هم که پیرو فلسفه ی سرزنش خویش اند،به قدری از تکرار خطاهایشان می ترسند که از امتحان کردن کارهای جدید و خطر کردن هم واهمه پیدا می کنند. وقتی فردی را پست و بدجنس می نامیم، تلویحاً منظورمان این نیست که چون قبلاً او اعمال نادرستی انجام داده،پس درآینده نیز اعمال بدی انجام خواهد داد.اما هیچ کس نمی تواند این ادعا راثابت کند.تازه شاید بیزاری شما از او و بیزاری متقابل او از شما باعث شود تا وی بر اعمال بدش اصرار بورزد. شاید بپرسید برای توقف سرزنش دیگران و خودتان و مبارزه با فرض های غیرعاقلانه در پس این سرزنش ها،چه کار می توانید بکنید،ما چند راه توصیه می کنیم؛ هرگاه احساس افسردگی یا گناه کردید،احتمالاًخودتان راسرزنش کرده اید،درچنین مواقعی فوراً سعی کنید بفهمید برای سرزنش خودتان ازچه جمله هایی استفاده کرده اید. معمولاً شما به خودتان می گویید«من اشتباه کردم و به همین خاطر آدم خوبی نیستم و بی ارزشم»اما می توانید این جملات بد را به این شکل تغییر دهید:«شاید اشتباه کرده باشم،انسان ها غالباً اشتباه می کنند،حالا چطور می توانم بفهمم دقیقاً چه اشتباهی کرده ام،تا دوباره آن راانجام ندهم؟».
به عبارت بهتر:باید خود را مجاب کنید تا روش و اعمالتان راتغییر دهید. پس اگر می خواهید اعمالتان اخلاقی باشد،باید سعی کنید صادق و مسؤولیت پذیر باشید و به دیگران صدمه ای نرسانید و به خودتان بقبولانید که اگر چه بی مسؤولیتی و عدم صداقت،ممکن است آسانتر باشد، ولی رفتارهای اخلاقی در درازمدت به نفع شما هستند و شما را خشنودتر می کنند.برای آنکه دست ازسرزنش خودتان بردارید،قبول این فکر که چون دیگران می گویند آدم پستی هستم،پستم و خودم هم احمقانه حرف آنها را قبول می کنم باید جای خودرابه این بینش بدهید که من براین دلیل چنین محبتی راقبول دارم،چون خودم این طور می خواهم.

سپس باید پیش شماره ی بعدی رابه کارگیرد:برای آنکه دیگر خودم را آدم پست و قابل سرزنش ندانم،بهتر است افکارم را مورد نقد و بررسی قرار دهم و با گفتگوهای درونی ام،عاقلانه برخورد کنم. شما می توانید یاد بگیرید که بین مسؤولیت پذیری وسرزنش،تفاوت بگذارید،این شما هستید که غالباً مسؤول رفتارتان می باشید،یعنی رفتار ازشما سرمی زند و شما می توانید جلوی آن رابگیرید،ولی دلیل نمی شود که بی ارزش شوید و تا ابد خودرا سرزنش کنید.

وقتی متوجه شدید عصبانی هستید یا نفرت تمام وجودتان راگرفته،قبول کنید که آدم خودبزرگ بین وکمال گرایی هستید.اگر رفتار دیگران شما راناراحت کرد اشکالی ندارداحساستان مناسب است ولی اگر به خاطر اینکه رفتارشان راتغییر نمی دهند احساس ناکامی وناامیدی کنید درست نیست،سرمنشأ عصبانیت شما این طرز فکر است که:«چون من رفتار فلانی رادوست ندارم،اونباید چنین رفتاری داشته باشد».
در حالی که می توانستید چنین چیزی به خود بگویید؛«من رفتار فلانی رادوست ندارم،بنابراین باید ببینم چه می توانم بکنم تا اوراترغیب کنم تارفتارش راعوض کند».شما بااین شرایط جلوی خودبزرگ بینی خودرا خواهید گرفت وخودرامقید خواهیدکرد که اعمال ناخوشایند دیگران رابپذیرید،وجلوی عصبانیت وسرزنش هایی راکه معلول آن است،می گیرید. اگر به وسیله روش های گفته شده باسرزنش خودتان ودیگران مبارزه کنید،بازهم ممکن است ازبسیاری ازرفتارهای خود ودیگران بیزار شوید.اما این امکان را می یابید که آن چه شما راآزار می دهد،برطرف کنید.

باردیگر این خطاهای شناختی را بصورت فهرست وار اشاره می کنیم:
 1) ما باید تأیید و محبت دیگان را جلب کنیم.(فقط رضای خدا کافی نیست!)
۲) همیشه باید ثابت کنیم که آدمی با کفایت، شایسته و موفق هستیم.
۳) وقتی مردم رفتارهای آزار دهنده و ناعادلانه‌ای دارند، باید آن‌ها را سرزنش کرد و به آن‌ها لعنت فرستاد و آن‌ها را اشخاص بد و شرور و پستی دانست.
۴) وقتی به شدت ناکام می‌شوید و یا در حق تو بی‌عدالتی می‌شود و طردت می‌کنند، احساس می‌کنی که فاجعه‌ی هولناکی رخ داده است.
۵) احساس بدبختی من ناشی از فشارهای بیرونی است و من کنترل کمی بر روی احساساتم دارم.
۶) باید با هر چیزی که خطرناک و ترسناک به نظر می‌رسد، مشغولیت ذهنی پیدا کرد و در مورد آن مضطرب شد.
۷) آسان‌ترین راه آن است که از روبرو شدن با مشکلات اجتناب کنیم و از زیر بار مسؤولیت‌ها، شانه خالی کنیم و سعی نکنیم خویشتن‌دار باشیم.
۸) گذشته‌ی شما بسیار مهم است و هر چه در گذشته بر شما تأثیر زیادی گذاشته، حالا نیز حتماً در احساسات و رفتار کنونی شما تأثیر دارد.
۹) مردم و اشیاء باید اصلاح شوند و اگر نتوان برای حقایق زندگی راه حل‌های خوبی پیدا کرد، شرایط وحشتناک و غیر قابل تحمل می‌شود.
۱۰) با تنبلی و عدم تحرک و یا خوش‌گذرانی منفعلانه و غیر متعهدانه، می‌توان به شادی کامل دست یافت. 
 
*پایگاه اطلاع رسانی اصلاح
*آلبرت الیس (تاریخ تولد: 1913، درگذشت: 2007) - روانشناس آمریکایی    


کد مطلب: 2657

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/2657/ده-باور-غلط-عامل-اصلی-نابهنجاری-های-روانی-دیدگاه-آلبرت-الیس

میگنا
  https://www.migna.ir