پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ / ۲۱:۲۳
کد مطلب: 26594
۱
۱
تايتانيکي که هيچ گاه غرق نمي شود

درباره دستاوردهاي مريم ميرزاخاني، پژوهشگر سختکوش ايراني

درباره دستاوردهاي مريم ميرزاخاني، پژوهشگر سختکوش ايراني
وي نخستين زن و نخستين ايراني برنده جايزه فيلدز است. به همين بهانه به کارنامه علمي و تحقيقاتي او در علم رياضي نگاهي مي اندازيم.

 

دستاوردهاي ماندگار «مريم ميرزاخاني» شاخه هاي زيادي از توپولوژي، هندسه و سيستم هاي ديناميک را به هم مرتبط ساخته است. زماني که «مريم» دختري 8 ساله بود، عادت داشت افسانه هاي زنان و دختران بزرگ را به شکل قصه و داستان براي خودش بازگويي کند. هر شب، قبل از خواب، شيرزن روياهايش را به شکل يک قهرمان براي خود مجسم مي کرد که با سفر از شهري به شهر ديگر، سرنوشت افراد زيادي را تغيير مي داد.

 

ازهذلولوي تا سيستم هاي ديناميک

امروز هم که «مريم» 37ساله، استاد رياضي دانشگاه استنفورد، داستان هاي شاهکارش را در ذهنش بسط مي دهد، ذهن بلند پروازش تغيير نکرده اما شخصيت هاي داستانش هربار به يک شکل و يک صورت هستند، گاه رويه هاي هذلولوي، گاه فضاهاي مدولي و برخي اوقات هم سيستم هاي ديناميک.

اما او به همين اندازه هم فروتن و متواضع است با اين وجود بقيه رياضي دانان در مورد او به گونه اي ديگر فکر مي کنند و سخن مي گويند، آنها با عبارت هاي درخشاني دستاوردهاي «ميرزاخاني» را شرح مي دهند. «الکس اسکين»، استاد رياضي دانشگاه شيکاگو، از پايان نامه دکتراي «ميرزاخاني» با موضوع «شمردن خم هاي بسته بر رويه هاي داراي ساختار هذلولوي» به عنوان يک اثر تماشايي ياد مي کند و مي گويد: «تز دکترايش از آن جنس تحقيقاتي است که با خواندن آن، فوري درمي يابيم که متن آن به يک منبع قوي تعلق دارد.»«ميرزاخاني» به تازگي نيز همراه با اسکين، يک طرح تحقيقاتي مشترک در زمينه «هندسه مسير بي نهايتِ توپ بيليارد» را انجام مي دهد که با توجه به نتايج و کيفيت آن، بدون شک يکي از همکاري هاي به يادماندني اين 2 محقق خواهد بود. «بنسون فارب» استاد رياضي دانشگاه شيکاگو معتقد است که «اين طرح ممکن است به يکي از تئوري هاي دهه منجر شود.»

 

پروژه تايتانيک

«ميرزاخاني» و «اسکين»، پس از سال ها پژوهش و تحقيق، در 2012 و 2013 با همکاري دکتر «امير محمدي» از دانشگاه تگزاس موفق شدند نتايج «مک مولن» را به رويه هايي با بيش از دو سوراخ تعميم دهند. آناليزهاي آنها به دليل حجم کاري زيادشان، پروژه تايتانيک نام گرفت. دکتر «رايت» که ماه ها وقت، صرف مطالعه مقاله 172صفحه اي آنها کرده است، درباره پروژه تحقيقاتي آنها مي گويد: «تصور کنيد ما مي خواهيم وارد يک جنگل انبوه شويم، تا قبل از اين، ما فقط يک تبر داشتيم، ولي کاري که آنها کردند درست مثل اختراع اره موتوري است.» اما «اسکين» معتقد است که نوشتن مقاله تا حد زيادي مديون خوش بيني و سرسختي «ميرزاخاني» بوده است.

 

اولين زني که «فيلدز» گرفت

«مريم ميرزاخاني» اولين زني است که موفق به کسب مدال «فيلدز» شده است. او برنامه هاي زيادي را براي فصل هاي بعدي زندگي رياضي اش در سر پرورانده است. او وهمکارش «رايت» به تازگي روي پروژه اي باهدف تکميل مجموعه ست هايي که توسط مدار رويه ترجمه اشغال مي شوند، کار مي کنند. ميرزاخاني طبع بلندي دارد و بزرگ فکر مي کند. خودش مي گويد: «بايد ميوه هاي شاخه هاي پايين را نديده گرفت، نبايد گذاشت که اين ميوه ها ما را فريب دهند و از شاخه هاي بالاتر غافل مان کنند. راستش من مطمئن نيستم نگاهي که من دارم درست باشد، اما اين را مي دانم که من از اين سبک زندگي لذت مي برم و تصور مي کنم که زندگي قرار نيست خيلي هم راحت باشد.»

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم
Iran, Islamic Republic of
مریم عزیزم نمی دونم چی بگم ولی از ته دل بهت تبریک میگم.تو افتخار کشور اریایی ما هستی بخصوص برای ما زنان.پاینده و سلامت باشی عزیز دلم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .