جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ / ۲۱:۵۰
کد مطلب: 26596
۴
۱

پرورش یادگیری مستقل

پرورش  یادگیری مستقل
از ابتدای ورود به مدرسه و درگیر شدن با فرآیند یادگیری برای تمامی دانش آموزان و فراگیران در کلیه دوره های تحصیلی سوالاتی نظیر «چگونه باید درس خواند؟»،«چگونه باید مطالعه کرد؟»، «چگونه باید برنامه ریزی کرد؟»، «چگونه باید مطالب درسی را حفظ کرد»، «چگونه باید دروس حفظی را بخوانیم»، «چگونه باید دروس مفهومی و ریاضیات را مطالعه کنیم»، «چگونه باید مسئله های ریاضی را حل کنیم»،«روش های مطالعه اثربخش کدامند؟»، «چگونه باید تمرکز و توجه خود را موقع مطالعه افزایش دهیم»، « شیوه های افزایش حافظه کدامند؟»،«چگونه باید امتحان داد؟» و سوالهای دیگر در خصوص چگونه مطاله کردن و یادگرفتن. به عبارت دیگر می توان گفت دانش آموزان در یک هفته بطور میانگین 30 ساعت در مدرسه درگیر یادگیری و یادگرفتن محتوای آموزشی مطابق برنامه وزارت آموزش و پرورش می باشند ولی به این دانش آموزان یاد نمی دهند که چگونه یاد بگیرند. لذا ما بايد؛ «چگونه یادگرفتن»، «چگونه، درست انديشيدن»، «چگونه آموختن» و «چگونه بكاربستن » را به فرزندان و فراگيران كشورمان بياموزيم. اگر مابتوانيم روش آموختن را به آنان (فراگيران) ياد بدهيم، بي شك «خودِ آنان» خواهند آموخت.
تحقيقات در زمينة عوامل موثر در موفقيت تحصيلي دانش آموزان نشان داده اند، عوامل بسياري در موفقيت تحصيلي دانش آموزان موثر است. در اين خصوص، صاحب نظران و پژوهشگران به عوامل خانوادگی، مدرسه ای، اجتماعی و فردی تاکید نموه اند. در سالهای اخیر یکی از مهمترین عوامل موفقیت تحصیلی دانش آموزان که در حوزه عوامل فردی قرار می گیرد و کانون توجه پژوهشگران و صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده است، یادگیری خودتنظیمی یا یادگیری مستقل می باشد. منظور از یادگیری مستقل این است که دانش آموزان در جريان يادگيري به طور فعال و مستقل فرآیند یادگیری مدرسه ای خود را، خودشان تنظيم و هدايت كنند.

منظور از یادگیری مستقل این است که دانش آموزان در جريان يادگيري به طور فعال و مستقل فرآیند یادگیری مدرسه ای خود را، خودشان تنظيم و هدايت كنند. به سخن ديگر، یادگیری مستقل به دانش آموزان كمك مي كند تا به هنگام يادگيري، اهداف مطاله و یادگیری خود را تنظيم كنند، در حین مطاله و انجام تکالیف درسی مدریت زمان و سازماندهی داشته، ميزان تسلط خود را بر مطالبي كه خوانده‌اند را ارزيابي نمايند، روشهای کارآمد و موثر مطالعه و یادگیری را با توجه به دروس مختلف استفاده کنند،در فرآیند یادگیری و مطالعه احساسات، افکار و رفتار خود را تنظیم نمایند تا بهترین عملکرد را در امتحانات داشته باشند. کتاب « پرورش یادگیری مستقل» تالیف ویرجینیا اسمیت هاروی و لوئیس.ا.چیکی – وولف تاکید می نماید مدارس ساعتی را نیز اختصاص به یادگیری چگونه یادگرفتن دانش آموزان دهند.


این کتاب ارزشمند در 12 فصل به منظور توانمندسازی دانش آموزان، مشاوران مدارس، معلمان، خانواده ها و همسالان برای پرورش دانش آموز ببه منظور رسانیدن آن به سطح یادگیری مستقل و خودتنظیمی در مطالعه، یادگیری، ارزیابی عملکرد، آزمون دهی موفق تالیف شده است.

از ويژگي هاي كتاب حاضر اين است كه نویسندگان با توجه به تحقیقات اخیر در حوزه یادگیری خودتنظیم، روشها و راهبردهای علمی وکاربردی برای توانمندسازی و پرورش یاد گیری مستقل ارائه داده اند. این کتاب می تواند منبعی ارزشمند، کاربردی و عملی برای مشاوره تحصیلی در مدارس باشد، زیرا طراحی کتاب به نحوی انجام شده که شامل مبانی تحقیقاتی، ابزارها، چک لیست ها و مقیا س های معتبر و راهبرهای عملی برای پرورش یادگیری مستقل و خود تنظیم است که مشاوران مدارس می توانند به صورت کارگاهی برای آموزش و مشاوره های گروهی با هدف رسانیدن دانش آموزان به سطح یادگیری مستقل و عملکرد موفق در آزمون ها و امتحا نات استفاده نمایند. لذا در اين كتاب مفهوم مفهوم یادگیری مستقل، روشهاي ارزيابي وسنجش و راهبردهای آموزش و پرورش آن به صورت عملياتي و ساده نوشته شده است، تا مشاوران، معلمان، والدين ودانش آموزان بتوانند در خانه و مدرسه آنهارا به كار ببرند. مطالعه ي اين كتاب را به معلمان ،مشاوران مدارس، والدين،دانش آموزان و دانشجويان و پيشنهاد مي نمايم.

در این کتاب مطالب زیر را می خوانیم:
1. توانمندسازي دانش آموزان براي ارتقای آنان به سطح یادگیری مستقل
2. توانمندسازي خانواده‌ها براي ارتقای دانش‌آموزان به سطح یادگیری مستقل
3. توانمندسازی معلمان ارتقای دانش‌آموزان به سطح یادگیری مستقل
4. توانمندسازي دانش آموز براي خودتنظیمی در مطالعه و یادگیری
5. توانمندسازي دانش‌آموزان براي خودتنظیمی واكنش‌هاي هيجاني در جهت یادگیری
6. توانمندسازي دانش‌آموزان براي خودتنظيمي رفتار
7. توانمندسازي دانش‌آموزان در مديريت زمان و سازمان‌دهي
8. توانمندسازي دانش‌آموزان در تنظيم شناخت، فراشناخت و مهارت‌هاي اجرايي
9. توانمندسازي دانش‌آموزان براي فراگيري مهارت خودتنظيمي در مطالعه
10. توانمندسازي دانش‌آموزان براي فراگيري مهارت‌هاي خودتنظيمي در نگارش و نوشتن
11. توانمندسازي دانش‌آموزان در مديريت درس رياضي، علوم و فناوري
12. توانمندسازي دانش‌آموزان براي آمادگی امتحان و آزمون‌دهي موفق

براي تهيه اين كتاب ارزشمند علمي با شماره ذيل تماس بگيريد:
تالیف:
دکتر ویرجینیا اسمیت هاروی
دکتر لوئیس ا. چیکی- وولف

ترجمه:
دکتر احمد عابدی
شیرین عظیمی فر


انتشارات کاوشیار-جنگل
نوبت چاپ: 1392
تلفن:
6648283 021
9 - 66486115
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهرا
Iran, Islamic Republic of
اگه قیمتاشون راهم مینوشتیدعالی بود
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.