جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۰
کد مطلب: 26742
۹
۶۰

تفاوت گرایش روانشناسی بالینی و عمومی

تفاوت گرایش روانشناسی بالینی و عمومی
در ابتدا نظرات دوست عزیزم، خانم رزا شفیعی، رتبه شش کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، فارغ التحصیل دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد گرایش عمومی و کارشناسی در گرایش بالینی، را می نویسم تا از فرد آگاه تری در این زمینه اطلاعات بگیریم. امیدوارم مفید واقع شود.

* روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند (رزنیک، ۱۹۹۱).
در حالیکه در روان شناسی عمومی جنبه نظری علم روان شناسی و مفاهیم بنیادی روان شناسی مثل یادگیری، حافظه، انگیزش و هیجان و احساس و ادراک مورد بررسی، مطالعه و پژوهش قرار می گیرند.

 ** در کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، حوزه درمان مد نظر است. یعنی دوستانی که در حال تحصیل مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستند، علاوه بر امار و روش تحقیق که لازمه هر رشته ایست، دروس مرتبط با ریشه یابی علل و درمان بیماری ها را می گذرانند؛ آسیب پیشرفته، ارزیابی و تشخیص و مداخله و درمان بیماری ها (با توجه به هر دانشگاه و اساتید، درمان متناسب با حوزه کاری اساتید ارائه می شود). در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، تمامی شاخه ها و نظریه ها به صورت بنیادی مورد بررسی قرار می گیرد.
روانشناسی عمومی پیشرفته، رشد پیشرفته، آسیب پیشرفته، فیزیولوژی پیشرفته و آمار و روش تحقیق پیشرفته از جمله درس هایی است که در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی به آن پرداخته می شود. یعنی گلچین بنیادی از مباحث و دروس دوره کارشناسی!

*** کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی به عنوان روان‌شناس بالینی به کار روان درمانی در بیمارستان‌‌های روانی، کلینیک‌‌های روان‌شناسی، مراکز مشاوره و راهنمایی، سازمان بهزیستی و ادارات مربوطه به صورت فردی یا گروهی می پردازد.
هدف کارشناس ارشد عمومی تعلیم پژوهشگر بوده اما در حال حاضر کارشناس ارشـد روان شناسی عمومی نیز ‌می‌تواند به کار درمان مشکلات خانوادگی، بین فردی، فردی، تحصیلی، شغلی، زناشویی و پژوهش‌‌‌های روان شناختی، خدمات روان شناسی در مراکز بهزیستی و بهداشت روانی بپردازد.

گرچه می توان گفت بازار کار این دو شاخه از روان شناسی همپوشانی زیادی با یکدیگر دارد، اما پذیرش سازمان ها و دانشگاه ها برای کار، نسبت به روان شناسان بالینی بیشتر است. کلینیک های ترک اعتیاد، روان درمانی های فردی، زوجی و کودک، درمان های نوین نوروفیدبک و … از گستره کارهایی است که روان شناسان می توانند در آن فعالیت کنند.

****هم روان شناس بالینی و هم عمومی لازم است قبل از کار مشاوره از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران مجوز بگیرند. آندسته از دوستانی که کارشناسی نامرتبط دارند، برای مجوز از نظام لازم است پس از پایان دوره کارشناسی ارشد و گذراندن میزان کارورزی معین شده، امتحانی مبنی بر داشتن دانش لازم در این رشته را نیز بگذرانند.

همین جا از رزا جان واقعا تشکر میکنم. عالی توضیح دادند و نیازی به توضیح اضافی نیست. طبق گفته های ایشان، روانشناسی عمومی شاخه ای است که به بررسی نظریه ها به شکل بنیادی می پردازد و هدف ان تعلیم پژوهشگر است اما عملا این افراد نیز می توانند مجوز مطب بگیرند و کار درمان انجام دهند.

اینکه شما روانشناسی عمومی را به جای روانشناسی بالینی انتخاب کنید می تواند چند دلیل داشته باشد:
اول اینکه مشخصا قبولی گرایش عمومی راحت تر است و ظرفیت ها بیشتر. اگر برای شما تفاوت هایی که در بالا ذکر شد اهمیت چندانی ندارد و زمان زیادی هم برای مطالعه گرایش بالینی ندارید یا به هر دلیلی فکر می کنید که قبولی گرایش بالینی برای شما سخت تر است، بهتر است که روی گرایش عمومی سرمایه گذاری کنید. بعد از قبولی در گرایش عمومی اگر به کار بالینی علاقه داشتید خودتان با کارهای شخصی و تجارب بالینی این شکاف کار بالینی را پر می کنید، البته اگر واقعا این شکاف وجود داشته باشد!

موضوع دیگر اینکه برای برخی دوستان دانشگاهی که تحصیل می کنند اهمیت بیشتری از گرایش دارد. برای مثال گرایش عمومی دانشگاه تهران بهتر از گرایش بالینی یک شهرستان باشد. این یک تصمیم شخصی است که دلایل مختلفی دارد. به نظر من هم بودن در یک دانشگاه معتبرتر می تواند شما را با فضای جدید، اساتید جدید و گرایش های کاری جدید اشنا کند و از انجا که اغلب اساتید دو گرایش مشابه هستند از انها استفاده کنید.
همچنین برای شرکت در کنکور دکتری ضریبی که به معدل شما داده خواهد شد بر حسب دانشگاه برتر بیشتر خواهد بود. با این حال همه اینها به این برمی گردد که شما تفاوت های فوق را پذیرفته باشید و به آنچه که در دانشگاه تدریس می شود قناعت نکنید.

همچنین یک سوال شایع دیگر این است که هر دو درس روانشناسی عمومی و بالینی را بخوانیم و هر دو را پاسخ دهیم. بله این هم گزینه خوبی است اما یکی از شرایط مهم ان زمان است. شما اگر درس عمومی را به دروستان اضافه کنید نمی توانید از زمانی که برای باقی دروس و برای درس بالینی گذاشته اید کم کنید. فقط در صورتی این امکان وجود دارد که با عمومی هم مثل درسی مجزا برخورد کنید و تایم لازم را برای آن بگذارید. در صورتی که این زمان را نداشته باشید باید یکی از اینها را در اولویت بگذارید هم برای مطالعه هم برای سر جلسه که کدام یک اولویت دارد. نمی توانید هر دو را سطحی بخوانید. گرچه ممکن است حتی عمومی را نزنید و رتبه خوبی هم بیاورید. مثل من که اصلا عمومی نزدم و رتبه ۵۰ در این گرایش به دست امد. این البته به سال خاص شما بستگی دارد که باقی دروس به چه شکل تاثیر بگذارد. خوب در مقابل ۶ بالینی که روی آن سرمایه گذاری کرده بودم به چشم نیامد اما رتبه خوبی بود! بنابراین نظر شخصی من سرمایه گذاری روی یک درس است و هر دو فقط در صورتی که زمان کافی داشته باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
نویسنده، خودش رو معرفی نکرده! چرا؟؟
ناجی مزرعه
Iran, Islamic Republic of
بنام حق تعالی

ازتعریفتون راجب موضوع ذکر شده تشکر
وقدردانی دارم
من هم رشته رواشناسي بالینی قبول شدم
ناجی مزرعه از سوسنگرد
Iran, Islamic Republic of
خوشبحالت
آرزو
Iran, Islamic Republic of
سپاس فراوان از راهنمایی شما. من لیسانس روانشناسی عمومی دارم واکنون ارشد عمومی دانشگاه علوم وتحقیقات تهران قبول شدم و خیلی مردد بودم و دوست دارم در اینده مطب بزنم،و طبق گفته شما خیالم راحت شد که با ارشد عمومی هم میشه مجوز مزب گرفت. یه سوال دارم ایا برای کارورزی خودم باید اقدام کنم یا دانشگاه معرفی میکنه؟ ممنون اگه پاسخ بدید. بی صبرانه منتظر هستم
دانشجوروانشناسی
Iran, Islamic Republic of
سلام من دانشجوی ترم 5 روانشناسی عمومی هستم میخام اگرخدا بخاد ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بخونم میشه کمکم کنین که باید چکار کنم؟
Iran, Islamic Republic of
سلام منم همین سوالو داشتم ...به نتیجه رسیدید ب ماهم اطلاع بدید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام.لطفا در مورد تفاوت رشته روانشناسی عمومی و مشاوره مرا راهنمایی کنید؟
فاتح
Iran, Islamic Republic of
درسته به شاخه عمومی هم اجازه مطب می دهند.
اما از پشم مردم بالینی با ارزشتر است.
و داینده هم کلینیکها هم تخصصی میشوند.
پس بهتر است بالینی بخوانید. ریسک نکنید
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام. من تازه می خام کنکور کارشناسی بدم. اگه رشته ی روان شناسی یا روان شناسی بالینی بخونم می تونم از اون وارد طب سنتی بشم؟
کارشناس ارشد روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
با داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری روانشناسی و به شرط قبولی در امتحان کتبی و مصاحبه سازمان نظام روانشناسی و گذراندن 600 ساعت کارورزی در مراکز درمانی و مشاوره معتبر و کلاس های حضوری سازمان روانشناسی میتوانید اجازه تاسیس مطب بگیرید. موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
ممنون.
بسيار استفاده کردم از مطالب
ستاره صحرايي
Iran, Islamic Republic of
سلام.
ممنون از اطلاعات مفيدي که بهم داديد در مورد مقايسه ي روانشناسي عمومي و باليني.
من ليسانس حسابداري دارم و قصد ادامه تحصيل تو رشته ي روانشناسي رو دارم.
فکر ميکنيد يه تغيير رشته اي ميتونه ۵ ماهه خودش رو به کنکور آزاد روانشناسي برسونه ؟؟؟ براي قبولي دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هیچ چیز غیر ممکن نیست
ستاره صحرايي
Iran, Islamic Republic of
در پيام قبلي درخواستم رو مطرح کردم.
قبلا از راهنماييتون سپاسگذارم
عقاب
Iran, Islamic Republic of
باسلام و درود فراوان
خیلی ممنون از راهنمایی خوبتان
البته با شرط مجوز برای روان عمومی، این مهارت اون روانشناس که میتونه نظر مردم را چگونه به خودش جلب کنه.
mohmmad ababsi
Iran, Islamic Republic of
بد نبود اما بیشتر توضیح داده شود
negar
Iran, Islamic Republic of
سلام من خیلی ب روانشناسی بالینی علاقه دارم ولی عمومی هستم چطورمیتونم ازروانشناسی عمومی به بالینی تغییرگرایش بدم؟ چکاربایدبکنم
مریم
Romania
عزیزم منم این سوال رو دارم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
ممنون
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سال دوم دبیرستانم.عاشق رشته ی روانشناسی هستم اما جایی خوندم برای موفقیت تو این رشته باید امارو ریاضی وشیمیم قوی باشه البته تو این درسا بدم نیستم ولی خوبم نیستم . لطفا راهنماییم کنید . درضمن رشتمم انسانیه
matina
Iran, Islamic Republic of
شما که رشتت انسانیه باید عربی و روانشناسیت خوب باشه. شیمی و ریاضی برای کسایی هست که از رشته ی تجربی کنکور میدن نه انسانی
Iran, Islamic Republic of
اگر انسانی هستی
برای روان شناسی ضریب اقتصاد ۳درصد هست حتما اقتصاد رو اولویت قرار بده و روان شناسی و جامعه شناسی
ع خسروی
Iran, Islamic Republic of
ممنون
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه نیمه دولتی رشته ی روانشناسی بالینی داره خواهش می کنم کمکم کنید
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
خير تاجايي كه من اطلاع دارم موسسه غير انتفاعي امين فولاد شهر(اصفهان) فقط گرايش باليني را دارد.
مهسا
Iran, Islamic Republic of
سلام ازتوضیحاتتون ممنونم عالی بودن فقط یه سول واسه من موند الان روانشناسی بالینی اجازه مطب زدن داره و تفاوت روانشناسی بالینی با روانپزشک چیه؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب و مفید بود. متشکر
مریم ایزدی
Iran, Islamic Republic of
سلام.من کارشناسی ارشد اموزش پرستاری شاخه ی بهداشت جامعه هستم.اگه بخوام دکتری روانشناسی بالینی عمومی و یا سلامت بگیرم ایا اجازه ی مطب دارم یا نه؟باتشکر
دانشجو
Germany
تشکراز مطالبتون
نفیسه
Iran, Islamic Republic of
من بازم نفهمیدم کدومش بهتره ب نظرتون برم بالینی یا عمومی
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
برو بالینی
poone
Iran, Islamic Republic of
واقعا ممنون من امسال کنکور دادم از مطالبتون استفاده کردم
مریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام . ممنون اگه جواب بدید من یک تغیرر رشته ای هستم می خواستم بدونم اگر ارشد بالینی رو تو دانشگاه آزاد بخونم امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه دولتی رو دارم ؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال روانشناسی قبول شدم واس کنکور سراسری گرایشش چیه الان؟ بعدا گرایشا جدا میشه؟
فاطمه
Romania
باسلام لطفادرمورد رشته روانشناسی شخصیت هم توضیح بدید.در مقایسه با روانشناسی عمومی از لحاظ سطح علمی کدوم بهتره و اینکه مقطع دکترا و بازار کار داره یانه.
تشکر
mobina
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید می خواستم بدونم روانشناسی بالینی طرج داره یا نه؟؟؟؟چند سال؟؟؟؟؟؟؟؟
الهه
Russian Federation
سلام من تازه میخوام روانشناسی بخونم.الان که روانشناسی عمومی وبالینی یکی شده بایدچیکارکردفرقی داره توانتخاب رشته.ایاباداشتن مدرک لیسانس روانشناسی میشه رفت سرکارممنون میشم راهنمایم کنید
رسا
Iran, Islamic Republic of
عزیزم مگه کار هست
کارشناس ارشد روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
با مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی یا دکتری و دادن امتحان و مصاحبه در سازمان نظام روانشناسی و حداقل 600 ساعت کلاس کارورزی میتوانید
سهراب
Iran, Islamic Republic of
تفاوت روانشناسی سلامت با بالینی چیه؟ چرا دانشگاه آزاد روانشناسی بالینی در مقطع دکترا نداره؟
کارشناس ارشد روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
در رشته سلامت بیشتر تاکید بر سلامت جسمانی موثر در سلامت روانی است و در بالینی تاکید بر بیماری روانی ودرمان عوامل روانشناختی بیماری روانی .
کارشناس ارشد روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه ازاد واحد شیراز - بیرجندو رودهن در مقطع دکتری روانشناسی بالینی پذیرش دارد
ﻣﺤﺴﻦ.ﺧﻮﺷﻨﺎﻣﻲ
Romania
ﺳﻼﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ ﺩاﺭﻡ .ﻓﺎﺭﻍ اﻟﺘﺤﺼﻴﻞ ﺳﺎﻝ 94.ﺗﻤﺎﻳﻠﻢ ﺑﻪ. اﺩاﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪﺭﻭاﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ ﻫﺴﺘﺶ.ﺑﺮاﻱ اﺩاﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺑﻨﺪﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﻜﻞ ﻧﻤﻴﺸﻢ.?ﻋﻼﻗﻪ ﺩاﺭﻡ ﻭﻟﻲ ﻣﻂﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺘﻢ.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید من کارشناسی حسابداری رو دارم ولی ارشد میخوام روانشناسی بخونم ولی دچار تردید بین عمومی و بالینی هستم... میخواستم بدونم اگه عمومی بخونم مجوز دفتر رو به من میدن یا باید دکترا بخونم
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
طبق گفته های ایشان، روانشناسی عمومی "شاخه ای است که به بررسی نظریه ها به شکل بنیادی می پردازد و هدف ان تعلیم پژوهشگر است اما عملا این افراد نیز می توانند مجوز مطب بگیرند و کار درمان انجام دهند". نویسنده مطلب فرمودند که چنانچه فردی روانشناسی عمومی نیز بخواند و دکترا بگیرد باز هم می تواند مجوز مطب بگیرد آیا مطمئن هستید؟
zohre
Iran, Islamic Republic of
سلام
مطالبتون عالی بود مرسی
من کارشناسی ارشد فیزیک دارم ولی به روانشناسی خیلی علاقه مند هستم و دلم میخواد دوباره کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنم و شانسمو برای خوندن رشته روانشناسی امتحان کنم
فرشاد عسگرخانی
Iran, Islamic Republic of
سلام من تازه میخوام مهر برم داشنگاه رشته روانشناسی لطفا راهنماییم کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیز تحصیل در رشته روانشناسی عمومی بی فایده است زیرا دروس این رشته کاربردی نیستند و متاسفانه بازارکار خوبی ندارد در عوض رشته بالینی کاربردی و تشخیصی و درمانی است مثل روانپزشکی و در بیشتر موسسات مورد نیاز است در ضمن دروس ازمون صلاحیت حرفه ای سازمان نظام روانشناسی از دروس بالینی مثل نظریه های رواندرمانی و ازمون های روانی میباشد که در برنامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی وجود ندارد
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با سلام و وقت بخیر
خسته نباشین
من کارشناس پرستاری م
و هم اکنون دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد
و قصد تغییر گرایش به روانشناسی بالینی رو دارم
بنظر شما مدرک ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم برای محل کار من که بیمارستان هست، برای تغییر پُست سازمانی و فعالیت در کلینیک روانی یا مجوز معتبر هست یا نه؟
و حتما باید مدرک ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت داشته باشم؟
ممنون از راهنماییتون
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال روانشناسی قبول شدم اما هیچ گرایشی نداشت چجوری بفهمم گرایشم چیه؟
Iran, Islamic Republic of
گرایش بعد لیسانسه
sanaz
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اطلاعاتتون.من به روانشناسی خیلی علاقمندم ویک اشتباه ازدرس عقب انداختتم.من تغییر رشته انسانی ب تجربی ام.ازانسانی دیپلم گرفتم وپیش نخوندم وپیش تجربی خوندم وازتجربی ی درس افتاده فیزیک دارم‌.ک پاس شدنش برام خیلی سخت شده.حالا میخوام روانشناسی کاردانی بخونم.امکانش هس بداز گذروندن روانشناسی عمومی_کاردانی برای کارشناسی بالینی بخونم؟؟؟لطفا راهنماییم کنین
سوده
Iran, Islamic Republic of
سلام من بهداشت قبول شدم اما الان روانشناسی پیام نور میخونم چون بهداشت رو دوست نداشتم و به دلیل یه سری مشکلات نتونستم برم یه شهر دیگه درس بخونم ..روانشناسی رشته خوبیه اینده ای هم داره؟؟؟؟؟؟
امین
Iran, Islamic Republic of
سلام
رشته کارشناسی من مهندسی الکترونیکه اما علاقه م به دو بحث آموزگاری و روانشناسی باعث شد تصمیم بگیرم در دوره ارشد یکی از رشته های روانشناسی یا رشته مشاوره (خانواده) شرکت کنم. تا هم بتونم با داشتن مدرک مرتبط ، در آزمون استخدامی آموزش پرورش شرکت کنم هم بتونم در کلینیک، کار مشاوره ای کنم .
به من بالینی رو پیشنهاد دادن اما با توجه به روحیه و علاقه و اینکه بیشتر کارم با بیماران روانی هست و قبولی در دکترای این گرایش سخت تره چندان علاقه ای ندارم . اما بین "روان شناسی عمومی "و "مشاوره و راهنمایی گرایش خانواده" به شدت مردد هستم .
1- لطفا راهنمایی کنید که از لحاظ "ارتباط با آموزش و پرورش و پذیرش در ابن ارگان به عنوان معلم ابتدایی یا مشاور مدرسه "و همچنین "بازار کار در کلینیک" ، کدوم یک از این دو رو پیشنهاد میکنید.

2- آیا صرف داشتن مدرک ارشد روان عمومی یا مشاوره خانواده با کارشناسی غیر مرتبط ، صرفا فعالیت و همکاری در کلینیک ها (نه مجوز تاسیس) قانونی است ؟

خیلی ممنون میشم اگر به این 2 سوال پاسخ بفرمایید.
Iran, Islamic Republic of
سلام دقیقا این مشکل شما رو دارم
United States
میشه از رشته انسانی روان شناسی بالینی خوند؟
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام ...با توجه به توضیحات پس فارغ التحصیلانه رشته روانشناسه عمومی برای مجوز مطب و کلینیک مشاوره مشکلی ندارن...
Iran, Islamic Republic of
من امسال کنکور دادم بالینی رو دوس دارم
ب طور صریح و روان تفاوت بالینی و عمومی رو بگید لطفا
از همه لحاظ
MAP
Iran, Islamic Republic of
سلام
با گرایش بالینی هم میشه مطب زد؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
سپاس برای توضیح کوتاه و کامل تون
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.