پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ / ۰۳:۳۴
کد مطلب: 26889
۰
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران:

افسردگی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است

افسردگی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است
به گزارش فارس، جعفر بوالهری در سمینار نقش اورژانس اجتماعی در پیشگیری از خودکشی گفت: اگر سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، مسئولان و مدیران مداخلات جدی در زمینه سلامت روان داشته باشند عوارض، خطرات و هزینه‌های خودکشی در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: باید نشانه‌ها و علل افسردگی در کشور به مردم شناسانده شود و در پی آن تشخیص، همدردی و اقدام به درمان نیز صورت گیرد.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران اظهار داشت: افسردگی شایع‌ترین و ساده‌ترین اختلال روانپزشکی است که قابل درمان بوده مگر آنکه اختلال شخصیت یا اختلالات هذیانی همراه آن باشد.
وی با بیان اینکه خودکشی خشونت علیه خود تعریف می‌شود ادامه داد: اگر به فردی فرصت حرف زدن ندهیم یا برای حضورش احترام قائل نباشیم در صورت سازگار نبودن فرد با محیط خشم و پرخاشگری را علیه خود پیاده می‌کند.

بوالهری تصریح کرد: خودکشی فریادی برای کمک است که باید آن را شنید اگر فردی بگوید خدا مرگم دهد باید آن را جدی بگیریم زیرا قضیه جدی است و به این معناست که فرد خودکشی را جزو مکانیسم‌های ارتباطی و اجتماعی خود به کار گرفته است حتی بعید نیست که این خشونت را علیه دیگران به کار گیرد. این روانپزشک تصریح کرد: دردناک‌ترین خودکشی، خودکشی‌های جمعی و خانوادگی است که در این موارد وقتی افراد می‌بینند کسی به حرف آنها گوش نمی‌دهد دست به خودکشی گروهی می‌زنند.


وی خودکشی را پدیده‌ای پیچیده و جدی در بخش سلامت دانست و افزود: خودکشی مشکل پنهان به شمار می‌رود تا جایی که مسئولان، بیمه‌ها و خانواده‌ها آن را گزارش نمی‌کنند حتی تلاش می‌کنند خودکشی به رسانه‌ها کشیده نشود. بوالهری ادامه داد: باید برای جلوگیری از خودکشی، حمایت‌های وسیع اجتماعی صورت گیرد.همچنین متخصصان حوزه بهداشت روان باید دقت کنند تا برای مراجعه‌کنندگان داروهای عجیب تجویز نکرده و صدای فریاد آنها را بشنوند.

وی افزود: هنگام مرگ یا بهبودی فرد خودکشی کننده در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با آنها است. رئیس انستیتو روانپزشکی تهران تصریح کرد: فردی که برای پیشگیری از خودکشی به متخصص مراجعه می‌کند یعنی به او اعتماد کرده است. وی ادامه داد: خودکشی دارای ابعاد اجتماعی، زیستی، روانی و معنوی است. تعهد و احترام از جمله شاخص‌های بهداشت به شمار می‌رود که باید در مورد فردی که خودکشی کرده است وجود داشته باشد متأسفانه پیگیری افرادی که خودکشی کرده‌اند فقط در مکان‌های معدودی مانند شبکه بهداشت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این زمینه فراموشی مطلقی در نظام سلامت رخ داده است و به نظر می‌رسد وجود یک خط ارتباطی ویژه خودکشی در کشور ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه این سمینار، سیدکاظم ملکوتی رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی با اشاره به اهمیت عدم قضاوت درباره فردی که افکار خودکشی دارد گفت: کار کادر درمانگر قضاوت درباره مراجعه کنندگان خودکشی نیست و فقط باید کاری کنند که آنها نمیرند، اجازه دهید که مراجعان حرف بزنند و هیجانات خود را تخلیه کنند.

وی ادامه داد: برخی متخصصان حوزه بهداشت روان معتقدند که نباید درباره خودکشی از مراجع سوال پرسیده شود زیرا می‌تواند این فکر را در ذهن او ایجاد کند؛ در حالی که باید در این رابطه سوال پرسیده شود. ملکوتی با اظهار تاسف درباره اینکه تاکنون تنها پنج درصد افرادی که قصد خودکشی داشته‌اند به مراکز خدمات بهداشت روان ارجاع داده شده‌اند، اظهار داشت: کادر پزشکی در اورژانس بیمارستان‌ها نیز وظیفه دارند با مشاهده فردی که قصد خودکشی دارد یا اقدام به خودکشی کرده است، او را به مراکز مربوط ارجاع دهند. وی ادامه داد: چندی پیش من بیماری را به اورژانس بیمارستانی ارجاع داده بودم، اورژانس در آنجا حرف های فرد مراجعه کننده را جدی نگرفته بود،‌ آیا حتما این فرد باید بمیرد تا کادر پزشکی باور کند که او قصد خودکشی دارد.

رئیس جمعیت پیشگیری از خودکشی گفت: از هر 10 نفری که اقدام به خودکشی می کنند، تنها یک نفر به اورژانس مراجعه می‌کند، از طرفی شانس اقدام دوباره به خودکشی در افرادی که قبلا این عمل را انجام داده اند، 20 برابر بیشتر از سایرین است.

سعیده مهدی پور، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، نیز با بیان اینکه ورود آمار و اطلاعات خودکشی کمرنگ است، گفت: اهمیت موضوع آمار خودکشی کمتر از کنترل عفونت بیمارستانی نیست و حتی ممکن است از آن پیشی گیرد، بیشترین میزان خودکشی در گروه سنی 15 تا 25 سال قرار دارد که سن فعال جامعه است. وی خاطر نشان کرد: توجه به موضوع خودکشی مهم است و باید برای مبارزه با آن برنامه ریزی های لازم اجرا شود، ما وظیفه داریم محیط را آنچنان بسازیم تا همه مردم جامعه زندگی خوبی داشته باشند. همچنین در این سمینار، حسین اسدبیگی معاون مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی با اشاره به اینکه آمار دقیق خودکشی در دست نیست گفت: تخمین زده می‌شود سالانه 3 هزار نفر در کشور خودکشی منجر به مرگ دارند.

وی افزود: این به معنای آن است که در هر صد هزار نفر 6 نفر در کشور به علت خودکشی می‌میرند که این میزان یک درصد کل مرگ‌ و میرهای کشور است. همچنین مردان 65 درصد و زنان 35 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند را تشکیل می‌دهند. همچنین زنان سه برابر مردان اقدام به خودکشی می‌کنند اما خودکشی منجر به مرگ در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

وی ادامه داد: در جهان هر 40 ثانیه یک خودکشی و هر 16 ثانیه یک اقدام به خودکشی رخ می‌دهد بالاترین میزان خودکشی در سالهای گذشته در استان ایلام بوده طوری که آمار خودکشی در جهان به طور متوسط 14 نفر در هر صد هزار نفر است در حالی که این آمار در استان ایلام 26 نفر در هر صد هزار نفر بوده است.

اسدبیگی تصریح کرد: از جمله اختلالاتی که همراه با خودکشی وجود دارد افسردگی و اعتیاد است و امنیت شغلی می‌تواند مانع از خودکشی شود. وی ادامه داد: باید به بازماندگان فردی که خودکشی کرده است نیز توجه شود زیرا آنها هم در معرض خطر خودکشی هستند.

وی درباره تحقیقی در بیمارستان لقمان که سال 87 صورت گرفته است گفت: 85 درصد پذیرش شدگان اورژانس اقدام به خودکشی کرده بودند که سن اغلب آنها کمتر از 25 سال بود. وی ادامه داد: 66 درصد مردانی که اقدام به خودکشی کرده بودند نیز اعتیاد داشتند و علت خودکشی سه چهارم زنان اختلاف خانوادگی بود همچنین بیش از نیمی از زنان اقدام کننده به خودکشی اظهار داشتند که دوباره این عمل را تکرار خواهند کرد.

وی از راه‌اندازی مرکز مداخله در بحران در شهرهایی که بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارند خبر داد و افزود: اکنون 167 مرکز مداخله بحران در کشور فعال هستند. خط 123 مربوط به آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی مانند خودکشی و کودک‌آزاری است و در صورت نیاز مددکاران و کارشناسان آن به محل وقوع بحران مراجعه می‌کنند و خدمات تخصصی مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

مرجان فتحی مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت اسلامشهر نیز در این سمینار یک روزه گفت: تعداد افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند بیش از افرادی است که بر اثر دیگرکشی یا جنگ، جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود: خوکشی پنجمین علت مرگ افراد 30 تا 49 ساله و دومین علت مرگ افراد بین 15 تا 29 ساله است.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل هر مرگ ناشی از خودکشی 27 مورد اقدام به خودکشی اتفاق می‌افتد همچنین شعار سال 2014 روز جهانی پیشگیری از خودکشی «دنیای به هم پیوسته» است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.