چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۷
کد مطلب: 26985
۰

مدیریت فعال وسوسه، راهکاری موثر برای درمان معتادان

به گزارش ایسنا، دکتر علی فرهودیان در مقاله خود با عنوان «مدیریت و برخورد با وسوسه» که در سی و چهارمین سمپوزیوم «اعتیاد و آسیب های روانی» ارائه شد، افزود: فقط وسوسه، عامل مصرف مواد نیست، بلکه تلاش برای رفع آن، سبب مصرف می شود.

وی توضیح داد: چیزی که عامل لغزش است، فقط وسوسه نیست، در واقع، به جای مدیریت آن، تلاش برای نداشتن آن و تصمیم گرفتن برای نداشتن وسوسه است که عامل مصرف مواد می شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به تلاش اغلب مصرف کنندگان برای درمان اعتیادشان و مبارزه با وسوسه خود، نظریه Gordon Marllat را محور سخنانش قرار داد .

وی گفت: مارلات، یک تغییر در زنجیره شناختی ایجاد کرد و مراحل آن را اینگونه بیان کرد، متوجه شد که اجتناب فعال از تجربه ناخوشایند است و وسوسه به عنوان یک فرآیند نرمال، وجود دارد. مدیریت غیرفعال تجربه ناخوشایند و قصد مواجهه فعال با تجربه ناخوشایند داشته باشیم. وی به نقل از مارلات، درباره نحوه مقابله با وسوسه، گفت: باید بدانیم که وسوسه، موج است و باید برای مدتی با روشهای مختلف به تعویق بیافتد تا مانند موج، رد شود. جاهایی بپذیریم که وجود دارد و به بیمار فرصت دهیم تا با تقویت ذهن، آن را مدیریت کند.

فرهودیان در ادامه با نمایش کلیپی از گفت وگو و جلسه مشاوره خود با یکی از بیماران اعتیاد، سه جزء این روش که یکی از روش‌ها برای درمان اعتیاد است به ترتیب قصد کردن برای تعقیب ارزش، نتیجه قصد کردن و برنامه ریزی برای قصد مجدد را بیان کرد. همایش علمی «اعتیاد و آسیب های روانی» با عنوان «وسوسه» به همت مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن شهید احمدی روشن این دانشگاه برگزار شد.

این سمپوزیوم، سی و چهارمین همایش از مجموعه همایش های علمی یک روزه «اعتیاد و آسیب های روانی» بود که با حضور جمع کثیری از روانشناسان، روانپزشکان، پزشکان، مشاوران، مددکاران و مسوولان مراکز درمان و بازتوانی معتادان برگزار شد.
هدف از برگزاری این همایش ها که در آخرین پنج شنبه هرماه پیرامون موضوعی خاص در حوزه اعتیاد، برگزار می شود، ارتقای سطح علمی متخصصان و دست اندرکاران برنامه اعتیاد و کاهش تقاضا می باشد که با اختصاص امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان آن همراه است. همایش بعدی اعتیاد و آسیب های روانی براساس برنامه پیش بینی شده، 24 مهرماه (آخرین پنجشنبه ماه مهر) برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود