پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۲
کد مطلب: 27019
۰

طرفداران سزارین از عوارض آن غافل نشوند

دکتر ناهید خدا کرمی روز دوشنبه ایرنا افزود:در حال حاضر مسئولین حوزه بهداشت از افزایش بیماری غیر واگیر مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت و چاقی خبر می دهند و بهتر است بدانیم در آینده با انفجار بیماری مواجه خواهیم بود.

امروزه بسیاری از مادران روش زایمان و زمان به دنیا آوردن فرزندانشان را به اختیار تعیین می کنند و این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان این پزشک معالج است که بهترین روش زایمان را انتخاب می کند.

خدا کرمی با اشاره به اینکه سزارین می تواند به توصیه پزشک معالج و به دلایل مختلفی از جمله زایمان های قبلی مادر و مشکلات جنین انجام شود، ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از مادران ایرانی، سزارین روش ساده و بدون درد برای طی کردن پروسه زایمان است؛ این در حالی است که بسیاری از مادران از عوارض و مشکلات پس از زایمان سزارین بی اطلاع هستند.

وی تصریح کرد:با زایمان سزارین به عمد نسل آینده را بیمار تحویل جامعه می دهیم .


*** عوارض سزارین بر نوزاد و مادر

رییس انجمن علمی مامایی گفت:جامعه مامایی ایران 12 سال فریاد زد و از عوارض و مشکلات سزارین را مطرح کرد اما گوش شنوایی وجود نداشت و برای حل مشکل اقدامی جدی صورت نگرفت تا اینکه در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول نظام سلامت توجه جدی به زایمان طبیعی شد.

وی در خصوص عوارض و معایب زایمان سزارین اظهار کرد: عفونت های مثانه و رحم و آسیب سیستم ادراری از جمله عوارضی است که زنانی که زایمان سزارین را انتخاب می کنند را تهدیدمی کند و

همچنین سزارین ممکن است در بارداری های بعدی مشکلاتی مثل سخت جدا شدن جفت از رحم ایجاد کند.

خدا کرمی افزود :اصلاح و بازسازی اتاق های زایمان از جمله اقداماتی است که برای ترویج زایمان طبیعی صورت گرفته اما کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر در کشور عوامل حرفه ای که عامل زایمان طبیعی هستند مانند سایر کشورهای دنیا قوی نشود نمی توانیم در این زمینه موفق باشیم.


*** ایران دومین کشور جهان در سزارین


خدا کرمی گفت:متاسفانه آمار سزارین در ایران بسیار بالا است و گاهی در برخی از بیمارستان های خصوصی آمارها نزدیک به 100 درصد را نشان می دهد.

وی تصریح کرد:ایران پس از برزیل دومین کشوری است که بیشترین آمار سزارین را به خود اختصاص داده است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران اظهار کرد:به موازات افزایش سزارین، میانگین سن هنگام تولد نوزادان یک تا 3 هفته کمتر شده و بیشتر تولد ها قبل از شروع علائم زایمان اتفاق می افتد.

خدا کرمی گفت :تولد بدون علائم زایمان یعنی زایمان زودرس و ممکن است از نظر تعریف نوزاد نارس نباشد ولی به خاطر اینکه بین یک هفته تا 3 هفته از زندگی داخل رحم به طور عمد محروم شده است می توانند تبعات بسیار زیادی در پی داشته باشد.

رییس انجمن علمی مامایی ایران گفت:راه حل عملیاتی برای کاهش زایمان سزارین آگاهی بخشی به زنان با تشکیل کلاس های آموزش است و بعد ارجاع به ماما برای بهره مند شدن فرصت در دوران باروری و زایمان طبیعی است.



*** کاهش پنج درصدی سزارین در ایران

خدا کرمی گفت:در حال حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 حدود پنج درصد از زایمان سزارین در کشور کاسته شده است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران افزود:در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان آمار سزارین زیر 15 درصد است. اتریش و هلند به عنوان کمترین کشورها با 15 درصد و همچنین آمریکا 30 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد:برزیل، چین و مکزیک به عنوان برترین کشورها در زایمان سزارین شناخته می شوند و ایران نیز پس از کشور برزیل به عنوان دومین کشور آمار سزارین را به خود اختصاص داده است .

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.