جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۳
کد مطلب: 27218
۰

چگونه از همسر مضطربم حمایت کنم؟

 

داشتن همسر مضطرب یا دارای اختلال اضطرابی می تواند سخت باشد.در چنین شرایطی زوجین ممکن است در نقشهایی که دوست ندارند بیابند مثل نقش محافظ ،سازشگر و تسلی دهنده .

همسران افراد مضطرب گاهی باید مسیولیت اضافه ای را بر دوش خود تحمل کنند و ازرفتن به خیلی از مکانها و داشتن بسیاری از فعالیت ها که باعث تحریک اضطراب همسرشان می گردد صرف نظر کنند.

گاهی برخی همسران که با عشق زندگی مشترکشان را شروع می کنند با قرار گرفتن در چنین شرایطی دچار خشم وناراحتی و یاس می شوند چون تمام رویاهای خود را برای زندگی مشترکشان تحت الشعاع اضطراب همسرشان می یابند.

ما در این مطلب پنج راه برای مواجهه بهتر با این شرایط مطرح می کنیم.

1-دانشتان را در مورد اضطراب افزایش دهید.هر چقدر که می توانید دانشتان را راجع به بیماری اضطراب افزایش دهید.مثل دانستن انواع مختلف این بیماری .این امر می تواند شما را به درک بهتر شرایط همسرتان و پیش بینی عکس العمل های او کمک کند.

البته ممکن است که همسر شما با هیچ یک از دسته بندی های موجود تطابق کامل نداشته باشد.اما به هر حال داشتن دانش در این مورد می تواند کیفیت زندگی شما و همسرتان را بهبود بخشد.

2-از کنار آمدن با اضطراب همسرتان خودداری کنید.همسران معمولا با وفق دادن خود و کنار آمدن کامل با شرایط خود را در نقش قهرمان و منجی قرار می دهند.و برای اینکه زندگی را برای همسر بیمارشان راحت تر کنند تمامی نقش ها .و مسیولیت های زندگی را به عهده می گیرند.

اما باید بدانید که با این کار شانس مواجهه و درمان بیماری را از همسرشان می گیرند.همچنین ندادن نقش و مسیولیت های مختلف به او این امر را القا می کند که چیزی برای ترس ونگرانی وجود دارد و شرایط عادی نیست.

3-حد و مرز تعیین کنید.همسر شما ممکن است به خواسته اش برای کنار آمدن شما با شرایط او ادامه دهد مثلا اینکه شما همیشه رانندگی کنید یا اینکه همیشه پیش او در خانه بمانید.اما شما نیز حق زندگی دارید.در این شرایط باید به او چنین مساله ای را یاد آوری کنید که شما میخواهید و نیاز دارید که گاهی به علایق خود برسید.

روانشناسان استفاده از عبارت "من"برای اینکه خواسته شما بهتر مورد پذیرش همسرتان قرارگیرد را توصیه می کنند.یا برای بیان شرایط او از عبارات تشدید کننده نگرانی او استفاده نکنید و خود را در صحبت ها در کنار او نشان دهید.

مثلا به جای اینکه بگویید:"تو بسیار نگران این هستی که دیگران در مورد تو چه فکری می کنند."می توانید از عبارت:"من دلواپسم که ترس تو از آنچه دیگران در موردت فکر می کنند تو را در کارت عقب بیندازد."یا به جای اینکه بگویید:"در محیط کار اینقدر به من زنگ نزن."بگویید:"خیلی خوب است اگر قبل از تماس با من در محیط کار از روش های کنترل اضطرابی برای کاهش نگرانی هایت استفاده کنی.

4- با هم تمرینات آرامش بخش(ریلکسیشن)انجام دهید.روش ها و تکنیک های آرامش بخش متفاوتی وجود دارد که شما می توانید در کنار هم از آنها استفاده کنید.تمرین اسکن بدن می تواند از جمله تمرینات دو نفره خوب باشد زیرا یک نفر می تواند تمرین را هدایت کند.در این تمرین بخش های مختلف بدن یکی یکی رها سازی می شود.

5-به مراقبت از خود توجه کنید.زندگی با یک همسر نگران فشار زیادی بر روابط و محیط خانه شما وارد می کند.برنامه ریزی برای مراقبت و توجه به خود شما را در بهبود و خنثی کردن فشار ها یاری می دهد.مراقبت هایی مثل ورزش ،روشهای آرامش دهنده ذهن ومشاوره های تخصصی می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

منبع:psychcentral.com
ترجمه خانواده ايرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.