شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۸
کد مطلب: 27279
۰

ایران چند میلیون کاربر اینترنت دارد؟

به گزارش ایسنا، ناصر اسدی در نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران که روز چهارشنبه، دوم مهر ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به ضرورت سواد رسانه‌ای گفت: در حال حاضر در فضای سایبر کاربران اینترنت در کل دنیا به سه میلیارد نفر می‌رسند و کاربران اینترنت در ایران حدود 22 میلیون نفر هستند. نرخ رشد استفاده از اینترنت در جهان هفت و 9 دهم درصد و در ایران 9 درصد است، بنابراین ما در فضای رسانه‌ای از رسانه‌های سنتی چرخشی به سوی رسانه‌های دیجیتال داریم.
 
او افزود: طبق آمار روز گذشته، فیس‌بوک تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون نفر عضو در جهان دارد. این آمار به دلایلی در ایران نامشخص است. حجم ترافیک فضای اینترنت 23 هزار و 481 گیگا بایت است که معادل 23هزار و 481 کتاب در یک ثانیه است. در حال حاضر در هر ثانیه دو میلیون و 351 هزار ایمیل فرستاده می‌شود. همچنین در هر ثانیه 88 هزار و 936 ویدئو در یوتیوپ به اشتراک گذاشته می‌شود و 45 هزار و 323 جستجو در گوگل انجام می‌شود و همچنین 7720 توئیت در توئیتر انجام می‌شود.
 
اسدی در ادامه اظهار کرد: این آمار اهمیت رسانه‌های نوین را نشان می‌دهد. این حجم وسیع و تنوع و تکثر بسیار زیاد نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای است. آنچه در فضای سایبر جریان دارد هم اثرات مثبت به دنبال دارد و هم آثار زیان‌بار. ما به عنوان یک مخاطب باید سعی کنیم اثرات زیان‌بار را به حداقل برسانیم و از اثرات سودمند بهره‌مند شویم.
 
او اضافه کرد: در کشور ما سواد رسانه‌ای ضرورت مضاعف دارد چون ما براساس نیازهای بومی خود به ابزار و تکنولوژی‌ها دسترسی پیدا نکرده‌ایم. این ابزار خود در دسترس ما قرار گرفته‌اند. بنابراین لازم است ببینیم نیاز به سواد رسانه‌ای در کشور ما با آنچه در کشورهای غربی درباره سواد رسانه‌ای گفته می‌شود یکسان است یا تفاوت دارد. از جمله تفاوت‌های ما در تعریف و هدف سواد رسانه‌ای نهفته است.
 
اسدی سپس گفت: در بررسی سواد رسانه‌ای توجه به پنج حوزه شناختی ضروری است. این پنج حوزه عبارتند از صنایع، محتوا، واقعیت، اثرگذاری محتوای پیام‌ها و شناخت نسبت به خود. آنچه در کشور ما ضروری‌تر از سایر حوزه‌هاست توجه به صنایع به عنوان منبع است. ما نیاز داریم بفهمیم محتوا به وسیله چه رسانه‌ای و چگونه تولید می‌شود.
 
این پژوهشگر رسانه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در کشور ما به دلیل فضای خاص رسانه‌ای که حاکم بوده و شیوه متفاوتی که در فضای فکری جامعه وجود داشته جامعه ما سنت جستارگری نداشته و در این جامعه شیوه‌های عقلانی ضعیف است. بنابراین ما باید به تقویت روحیه جستارگری و پرسش‌گری در مخاطب توجه کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!