چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۵
کد مطلب: 27293
۰
بیماران ام اس به سراغ زنبور درمانی نروند؛

هیچ رابطه ای بین پوشش و بیماری ام اس در زنان وجود ندارد

دکتر شکوفه علایی یکشنبه (امروز) در نشست خبری یازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون علت اصلی ام اس در زنان مشخص نشده است، اما طبیعت زنان و هورمون ها زنانه در بروز بیماری خود ایمن و بیماری ام اس موثر است .

به گفته وی ام اس در دوران بارداری خاموش است، اما علت اینکه چرا بعد از زایمان مجددا بروز می کند، مشخص نشده است.

علایی در پاسخ درباره اینکه آیا پوشش و حجاب زنان می تواند در شیوع این بیماری موثر باشد؟، گفت:مطالعات جدیدی که در بیمارستان سینا انجام شده نشان می دهد که هیچ گونه رابطه ای بین پوشش و میزان شیوع ام اس وجود ندارد.

وی به استرس اشاره کرد و گفت:با داشتن استرس کسی بیماری ام اس نمی گیرد اما زمینه ژنتیک، عوامل محیطی، آب و هوا و .... در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

علایی اضافه کرد: استرس می تواند منجر به تشدید حملات بیماری ام اس شود و هرچند استرس جزء زندگی است، اما باید آن را مدیریت کرد.

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران همچنین توضیح داد: مطالعات نشان داده کمبود ویتامین D در ابتلا به این بیماری نقش دارد و تحقیقات نشان داده در 98 درصد موارد کمبود ویتامین D با بیماری ام اس رابطه دارد.

علایی با بیان اینکه شایع ترین علامت این بیماری، کاهش دید همراه با درد چشم است، افزود:بیماری ام اس سیستم عصبی را درگیر می کند.احساس کرختی در دست ها، گز گز و مور مور شدن، عدم تعادل در حرکت و سفتی اندام ها از دیگر علایم است.

وی در باره داروهای بیماران ام اس گفت:در سالهای گذشته بیماران ام اسی با کمبود و مشکلات دارویی مواجه بودند، اما در زمان حاضر تمامی داروهای لازم در کشور به سهولت در اختیار آنان قرار می گیرد و کمبودی احساس نمی شود جز یک نوع قرص که در آینده تولید داخل آن را خواهیم داشت.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: آمپول «تای سایبری» که در زمان حاضر از خارج وارد می شود نیز قرار است، توسط یک شرکت داخلی تولید شود.

علایی همچنین با بیان اینکه محققان ایرانی در خصوص بیماری ام اس مطالعات بسیاری را انجام داده اند، یاد آور شد: سال گذشته 140 مقاله علمی از محققان ایرانی در معتبرترین مجلات دنیا ISI به چاپ رسیده است.

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران گفت:هر چه دارو قوی تر باشد عوارض آن بیشتر و خطرناک تر خواهدبود در گاهی موارد 30 تا 40 درصد می تواند عوارض قلبی همراه داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه تمامی داروهای مورد استفاده بیماران ام اس باید توسط پزشک معالج تجویز شود افزود:هیچ دارویی نسبت به دیگری برتری ندارد و انتخاب نوع دارو بستگی به شدت بیماری، نوع ام اس ، شرایط بیمار و روند بیماری دارد.

علایی به بیان اینکه در زمان حاضر بیمه ها داروهای بیماران ام اس را پوشش مناسب می دهند، گفت:گران ترین داروی بیماران ام اس تای سایبری است که حود 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد و بیماران ماهیانه نیاز به یک آمپول دارند.

علایی با بیان اینکه طب مکمل جایگزین درمان اصلی بیماران ام اس نیست، گفت:زنبور درمانی برای بیماران مبتلا به ام اس شواهد علمی ندارد.

وی ادامه داد:طب مکمل معمولی شامل زالو درمانی ، زنبور درمانی ، انرژی درمانی ، طب سوزنی و غیره است که پزشکان توصیه می کنند، بیماران ام اس هر طب مکملی را جایگرین درمان نکنند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران باید طب مکملی را انتخاب کنند که شواهد علمی آن را تایید شده باشد،گفت:بطور مثال طبق مطالعاتی انجام شده زنبور درمانی در درمان بیماری ام اس تاثیری ندارد.

به گفته علایی نکته اصلی این است که هیچ کدام از داروهای اصلی بیماران ام اس نبایستی قطع شوند و به جای آن طب مکمل مورد استفاده قرار گیرد؛ اما می توان برخی از طب های مکمل مانند طب سوزنی را برای کاهش درد این بیماران تجویز کرد.

متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت:شواهد علمی نشان داده است برخی از روش های طب مکمل می تواند در کاهش درد، در حل مشکلات ادراری به بیماران مبتلا به ام اس کمک کند در این صورت بیماران با نظر پزشکان می توانند اقدام کنند و در این دوره نیز نباید دارو های اصلی را قطع کنند.

وی به آب درمانی اشاره کرد و افزود: آب درمانی به عنوان روش توانبخشی می تواند در این بیماران اثر بخشی بهتری داشته باشد و ثابت شده است که آب درمانی سفتی عضلات را در بیماران ام اس کاهش می دهد.

علایی با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری ام اس در کشور نداریم گفت:هیچ مطالعه اپیدمیولوژی دقیقی در کشور در خصوص این بیماری نشده است.

براساس آمار اعلام شده توسط علایی شهرهای تهران و اصفهان بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است .

یازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران از اول تا دوم آبان ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی