پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
کد مطلب: 27306
۰
۱
رئیس انجمن روانپزشکان ایران:

یک‌پنجم مردم دنیا بیماری روانی دارند

نیمی از روانپزشکان کشور در تهران مستقرند
یک‌پنجم مردم دنیا بیماری روانی دارند

به گزارش فارس، احمد جلیلی در آستانه برپایی«سی و یکمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران» که از روز سه شنبه 22 مهر در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه بیش از 25 درصد جمعیت کشورها به یکی از اشکال اختلالات روانپزشکی که شایع ترین آن افسردگی است، مبتلا هستند.

 

وی گفت: این مشکل در همه کشورها از جمله کشورها ما وجود دارد اما با توجه به کمبود تعداد روانپزشکان و توزیع ناکافی آنان در کشور، ضرورت آموزش به پزشکان عمومی و سایر تخصص ها در زمینه آشنایی با علایم بیماری های روانی با هدف شناسایی این بیماران ضروریست.

وی یاد آور شد: از سوی دیگر از آنجا که بخشی مهمی از مراجعات به پزشکان با شکایت از دردهای جسمانی، مسائل روانی هم دخیل هستند، نقش پزشکان عمومی در زمینه آشنایی با بیماری‌ها و اختلالات روانی امری اجتناب‌ناپذیر است.

جلیلی با ناکافی خواندن آموزش‌های حین تحصیل برای پزشکان عمومی در زمینه آشنایی آنان با علایم بیماری های روانی، افزود: پزشکان عمومی باید پس از پایان دانشکده پزشکی، علاوه بر مطالعه با شرکت در دوره‌های بازآموزی که از سوی انجمن علمی روانپزشکان ایران یا سازمان نظام پزشکی برگزار می شود با حوزه روانپزشکی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: در حال حاضر 1500 تا 1700 روانپزشک در کشور داریم که در کشورهای غربی با جمعیت مشابه ایران این رقم بین 12 تا 20هزار است.

به گفته، رئیس انجمن روانپزشکان ایران، مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد،‌کمبود ما در این زمینه بسیار زیاد بوده، توزیع روانپزشکان نیز بسته به نیاز کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد روانپزشک موجود در کشور نیمی در تهران هستند، خاطر نشان ساخت:  هرچند این مشکل تنها مربوط به رشته روانپزشکی نیست و پزشکان متخصص حاضر به فعالیت در مناطق کم‌جمعیت و با امکانات کم نیستند، اما به هر حال کمبود روانپزشک در سطح کشور به ویژه شهرستان‌ها به چشم می‌خورد این در حالی است که با پدیده بیکاری روانپزشکان هم روبه‌رو هستیم و به طور کلی عرضه و تقاضا در این رشته متناسب نیست.

جلیلی افزود: با وجود توجه وزارت بهداشت به مقوله سلامت روان و تغییر نگرش این وزارتخانه نسبت به گذشته، به غیر از کمبود روانپزشک، همچنان کمبود تخت های بیمارستانی برای بیمارانی روانی که نیاز به بستری شدن دارند و نیز کمبودهایی در زمینه کلینیک های روانپزشکی، روان پرستار، مددکار اجتماعی، روان شناس بالینی، امکانات توانبخشی برای بیماران مبتلا به اختلالات روان وجود دارد که هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی پیش رو داریم.

وی گفت: سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران با محوریت بررسی اختلالات خلقی» با حضور متخصصان داخلی و خارجی 22 تا 25 مهر در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران افزود: مخاطبان این کنگره را عمدتاً روانپزشکان تشکیل می دهند، اما پزشکان عمومی، متخصصان مغز و اعصاب، جراحان اعصاب و روانشناسان در تمام مقاطع تحصیلی جزو مخاطبان این کنگره هستند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
و مابقی هم مستعد این هستند.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند