جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۵
کد مطلب: 27382
۰
یک متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد

نقش استرس در بروز بیماری MS

حمیدرضا ترابی در گفت‌وگو با فارس، بیماری ام اس را یکی از اختلالات سیستم عصبی‌ـ مرکزی عنوان کرد که مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اظهار داشت: اگر ام‌اس در روند شدید و پیش‌رونده باشد به آسیب سیستم عصبی منجر می‌شود که می‌تواند راه‌های عصبی حسی ـ حرکتی، تعادلی و بینایی را مختل کند.

* علائم ام اس چیست؟

وی افزود: این بیماری با توجه به منطقه عصبی‌ای که گرفتار می‌کند می‌تواند با علائمی مانند سرگیجه، بی‌قوتی اندام‌ها، لرزش، تکرر ادرار و در مراحل پیشرفته مشکلات حافظه و اختلال کنترل ادرار خود را نشان می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: این علائم بر اساس نوع بیماری ام‌اس و تعداد حملات و سیر پیش‌رونده می‌تواند مشکلات حرکتی برای فرد مبتلا ایجاد کند که تشخیص به موقع و پیشگیری درمان‌های پیشگیری‌کننده می‌تواند در مسیر پیشرفت بیماری توقف و حتی موجب شود تا بیمار برای سال‌ها مشکل خاصی نداشته باشد.

* ام‌اس درمان قطعی ندارد

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: تا امروز درمان قطعی برای بیماری ام‌اس پیدا نشده است، اما داروهایی که در این زمینه وجود دارد توانسته است بیماری را کنترل کند و کیفیت زندگی فرد مبتلا را بهبود بخشد.

ترابی ادامه داد: بهترین راه تشخیص این بیماری در شرح حال بالینی و معاینه درمانگاهی از بیمار است که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. از سوی دیگر، بهترین راه تشخیص پاراکلینیکی و آزمایشگاهی نیز یافته‌های تصویری MRI است که از مغز و نخاع گرفته می‌شود، همچنین نوار چشم و آزمایش خونی در جهت تشخیص افتراقی ام‌اس از سایر بیماری‌ها مؤثر است.

* آیا استرس نقش مؤثری در ابتلا به ام‌اس دارد؟

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه شایع‌ترین سن بروز ام‌اس بین 20 تا 40 سالگی است، تصریح کرد: این بیماری، سنین جوانی را دربرمی‌گیرد و زنان را بیشتر از مردان گرفتار می‌کند. متأسفانه علت این بیماری مشخص نیست و هنوز ژن خاصی برای این بیماری مشخص نشده است، اما استعداد ارثی و اختلال در سیستم ایمنی فرد به دلایل نامشخص و عوامل زیست‌محیطی، نژادی، ویروس‌هایی که قبلاً به بدن فرد وارد شده است، واکسن‌های غیراستاندارد و استرس نقش مؤثری در ابتلا به این بیماری دارد.

* نوع حمله اولیه در شدت ام‌اس مؤثر است

این نورولوژیست با تأکید بر اینکه تمام افراد به این شکل تحت‌تأثیر ام‌اس قرار نمی‌گیرند، گفت: ام‌اس یک طیف وسیع است و با توجه به نوع حمله اولیه و منطقه گرفتاری می‌تواند علائم خوش‌خیم و بدخیم داشته باشد، لازم است بیماری با توجه به شرح حال دقیق بیمار و MRI تشخیص داده شود.

وی افزود: همانطور که اشاره شد تا امروز درمان قطعی برای ام‌اس پیدا نشده است، اما در فازهای حمله‌های بیماری می‌توان از داروهای ضدالتهاب مانند کورتون استفاده کرد.

* سبک زندگی خود را تغییر دهید

عضو کمیته علمی انجمن ام‌اس ایران تأکید کرد: افراد جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خودایمنی و حتی پس از آن باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. تحرک، تغذیه سالم، استفاده از لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف غذاهای آماده می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ابتلا به ام‌اس داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز یافته دقیقی که مشخص کند استرس چقدر در ابتلا به ام‌اس مؤثر است کشف نشده است، اما با توجه به اینکه این بیماری در سنین جوانی و معمولاً با یک حمله استرس ایجاد می‌شود توصیه می‌شود افراد با مدیریت استرس و یادگیری راه‌های مقابله و کنترل آن، خود را تحت فشار کمتری قرار دهند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن