جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۰۷:۴۴
کد مطلب: 27440
۰
۳

آقا اجازه همه مخالفن ها!/ تاثير اصلاحي تنبيه موقتي است

 
آقا اجازه همه مخالفن ها!!
 

«ممنوع است و برخورد مي کنيم». اين جوابي است که در چند سال اخير، همه مسئولان آموزش و پرورش به سوالاتي درباره تنبيه بدني دانش آموزان در مدارس داده اند.

با اين حال، هنوز هم کم و بيش اخباري درباره تنبيه بدني دانش آموزان به گوش مي رسد و ظاهرا با گفتن «ممنوع است، ممنوع است» اين مشکل به طور کامل حل نشده است. در ادامه مروري بر اظهار نظر رئيس جمهور و برخي مسئولان مرتبط در اين زمينه خواهيم داشت.

 

اهانت به دانش آموز، اهانت به کل ملت ايران است

حسن روحاني / رئيس جمهور: دانش آموزان از کلاس اول تا پايان متوسطه بايد از امنيت جسمي و روحي در مدرسه برخوردار باشند. هيچ معلمي نبايد به خود اجازه توهين به دانش آموز يا صحبت کردن با لحن و کلام درشت را بدهد چرا که اهانت به دانش آموز، اهانت به کل ملت ايران است و همه دانش آموزان فرزندان اين مرز و بوم هستند. من ديگر از تنبيه جسمي سخن نمي گويم که قطعا ديگر وجود ندارد. چنانچه دولت تدبير و اميد در هر گوشه اي از کشور با چنين موارد تنبيه جسمي مواجه شود، خاطيان بدانند که با اشد برخورد مواجه خواهند شد. (ايسنا، 2 مهر 92)

 

دولت يازدهم در مخالفت با تنبيه تعارف ندارد

علي اصغر فاني/ وزير آموزش و پرورش: ما با تنبيه بدني و مسائلي از اين دست مخالفيم و با آن در صورت مشاهده برخورد مي کنيم. 122 هزار مدرسه در کشور داريم که ممکن است در چند مدرسه اتفاقاتي بيفتد که با سياست هاي ما سازگار نباشد. به طور قطع، با اين چند مدرسه اگر گزارشي به دست ما برسد برخورد خواهيم کرد. دولت يازدهم در اين زمينه با کسي تعارف ندارد و هر حرفي که بزند پاي آن مي ايستد. (ايسنا، 31 شهريور 93)

 

تنبيه خلاف قوانين آموزش و پرورش است

سيد رحيم ميرشاهلود/ مديرکل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش: تلاش ما اين است که همه با هم کمک کنيم با نگاهي واقع بينانه تنبيه انضباطي دانش آموزان به صفر برسد. در خصوص تنبيه بدني هم اعتقاد راسخ داريم که خلاف اصول تعليم و تربيت و قوانين موجود آموزش و پرورش است. (خبرگزاري مهر، 11 ارديبهشت 93)

 

با تنبيه کنندگان دانش آموزان برخورد قاطع داريم

حميدرضا کفاش/ معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش: تشکيل کميته مقابله با تنبيه بدني، ارائه خدمات آموزشي به معلمان و نظارت نامحسوس براي رصد تنبيه بدني از جمله اقدامات براي عملياتي کردن درخواست رئيس جمهور براي حذف تنبيه بدني است. در صورت مشاهده موارد تخلف در زمينه تنبيه بدني دانش آموزان برخورد قاطع و قانوني با آن صورت خواهد گرفت. (مشرق، 5 مهر 93)

 

علاوه بر تنبيه با تحقير هم برخورد قانوني مي کنيم

محمد ديمه ور/ معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش: ما تحقير را مضر مي دانيم و در مدارس کشور هر نوع تنبيه و تحقير کودکان را عملي قرون وسطايي به حساب مي آوريم که هيچ رابطه اي با تعليم و تربيت اسلامي ندارد. از واحدهاي آموزشي مي خواهيم به موضوع مقابله باتنبيه بدني و تحقير کودکان توجه داشته باشند؛ چرا که آسيب جسمي و روحي کودک نوعي کودک آزاري شناخته مي شود و طبق قانون حمايت از کودکان و نوجوانان جرم عمومي است و هر فردي مي تواند عليه آن اقامه دعوي کند.

اگر در محيط هاي آموزشي تنبيه بدني دانش آموزان گزارش شود در قانون رسيدگي به تخلفات اداري کارکنان دولت جرم آن پيش بيني شده است و بسته به ميزان جرم، مجازات هايي را در نظر گرفته اند و در آموزش و پرورش با دو مفهوم تنبيه بدني و تحقير دانش آموزان برخورد قانوني خواهيم کرد.(تسنيم، 12 مهر 93)

 



کارشناسان تربيتي معتقدند معلم بايد در کنار دانش آموز باشد نه در مقابلش

از آن روزها و سال ها که ترکه حرف اول و آخر را براي شيرفهم کردن دانش آموزان سرکش مي زد و حتي والدين هم در تصديق اين روش تربيتي براي فرزندشان به معلم مي گفتند: «گوشتش مال شما، استخواني هم اگر ماند مال ما» سال ها گذشته است. اين روزها ابزارهاي لازم براي تعليم و تعلم با تعاريف تازه اي ارائه مي شود، اما همه اين ها باعث نمي شود تا گاه و بيگاه خبري از حضور ترکه و خط کش يا شيلنگ و دست هاي سنگين برخي معلمان در کلاس هاي درس نشنويم. اين شايد به اين دليل است که نظام آموزشي در هر شکل و قالبي، نمي تواند از بحث «تنبيه بدني» چشم پوشي کند. اما کارشناسان تربيتي درباره اين موضوع که تنبيه بايد به چه صورتي انجام شود و اصلا مي‌شود کار را به تنبيه بدني کشاند يا نه؟نظرات جالبي دارند که در ادامه مي خوانيد:

 

موثرترين ابزار تربيتي تشويق است

به رغم تفاوت هاي فردي، سني و هويتي موثرترين ابزار تربيتي تشويق است. تشويق و تنبيه ابزارهايي براي تغيير رفتار هستند. هدف از آن ها ايجاد يک نوع يادگيري است. البته بايد آن ها را بجا مورد استفاده قرار داد تا معلم در کنار دانش آموز قرار گيرد، نه در مقابل او. تشويق را بايد براي کار خوب انجام داد و حواس مان باشد که رنگ و بوي رشوه نداشته باشد. در حقيقت گفتن يک «آفرين» بايد وسيله اي براي برانگيختن باشد، نه اين که خودش هدف شود و فکر و ذکر دانش آموز دويدن براي رسيدن به تشويق و شنيدن آفرين از زبان معلم باشد. يادمان نرود در تشويق نبايد از مرز اعتدال خارج شد. از طرفي بايد کاري کنيم که دانش آموز در پي انگيزه ها و پاداش هاي دروني باشد تا براي ادامه مسير معطل تاييدها و تشويق هاي ما نماند. در خور ذکر است که براي تنبيه هم چند تبصره وجود دارد: اول قانون و شرايط را تعريف کنيم بعد براي تخطي يا کوتاهي در آن ها تنبيه وضع کنيم؛ چرا که دانش آموز بايد منطقي بودن تنبيه را بپذيرد. تنبيه بايد در رابطه با رفتار فرد باشد نه شخصيت او. هدف تنبيه نبايد ارضاي خشم يا انتقام باشد، به عنوان مثال برخي اوقات شنيده مي شود که دانش آموزاني مدعي هستند چون معلم شان عصباني بوده است، آن ها را تنبيه کرده است.

 

تنبيه نابجا، دانش آموز را دروغگو بار مي آورد

تنبيه نابجا و اشتباه، ممکن است دانش آموز را دروغگو بارآورد. او را به افسردگي يا ديگر بيماري هاي عصبي بکشاند. خلاقيت او را بکُشد. اعتماد به نفسش را از بين ببرد و وي را به فردي پرخاشگر تبديل کند که براي بزرگ ترهايش احترامي قائل نيست و اعتماد به آن ها در او مرده است. نبايد تنبيه را چندجانبه انجام داد، يعني هم دانش آموز را سرزنش کنيم و هم براي چاشني به تمسخر يا محروم کردن او از امتيازي اقدام کنيم. تنبيه بدني، کودک را گستاخ و تاثير اصلاحي تنبيه را بي اثر مي کند. اگرچه بعضي کارشناسان تنبيه بدني خيلي خفيف را تاييد کرده اند، اما در کل نظام اصولي آموزشي اين مسئله را نکوهش مي کند و تا جايي که ممکن است بايد از تنبيه بدني اجتناب شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ااااااااا
Iran, Islamic Republic of
من بااین آخری موافقم ۱۰۰℅چون. به چشمای خودم دیدم بعضی ازمعلما واقعا بی فرهنگن...
ف
Iran, Islamic Republic of
شرط می بندم که شما نه تنها فرمنگ ندارید بلکه نوشتنش راهم بلد نیستید وحتی برای نوشتن شکل درست این کلمه هم تقلب کرده اید.
طاهر
Iran, Islamic Republic of
عزیزان همه وهمه ازمنع تنیبه وبرخوردجدی بااین پدیده درصورت مشاهده صحبت می کنند ویکی می فرماید ببرخوردنامناسب بایک دانش آموز برخورد وتوهین به کل مردم ایران است.چون دانش آموزان فرزندان این کشورهستند...انگارکه دراین میان یکی بایدفدای ندانم کاری ها وبی برنامگی مسولان رده بالاشودودراین میان دیوارکسی ازدیوار معلمین کوتاه ترپیدانمی شود...انگارکه معلمان فرزندان این مرزوبوم نیستندوبردگانی هستندکه ازجزایر متروکه ناکجاآبادها صیدشده اندتادرمدارس ایران به کارهای شاق واجباری بپردازند.هیچ معلمی باهیج دانش آموزی خصومت نداردواگرخدای نکرده عصبانیت معلم به جایی برسدکه به تنبیه بدنی بینجامد آن کس که قبل ازهمه به دردل ودل دادن دانش آموز می پردازدخودمعلم است.برای دانش آموزبعدازپدرومادراین معلم است که نه تنهاازنضرجسمی مثل شمع ذوب شده وازبین میرود بلکه ازنظرروحی وروانی هم هیچ گاه آسودگی ندارد.وقتی پدریامادردانش آموزی تمام عصبانیت وفشارهای روانی راکه به خاطرمشکلات زندگی متحمل شده برسرمعلم خالی می کند.چرامسولین صدایشان درنمی آیدوکسی نیست که بگویددرصورت مشاهده بی احترامی بامعلمان شدیدا دفاع وبرخوردقانونی می کنیم چون معلمین فرزندان این کشورواین مرزوبوم هستند.به کرات مشاهده شده است که دو دانش آموزدرحیاط مدرسه وحتی درخارج ازمدرسه دعواکرده وباعث ایجادخراش وزخم درهمدیگرشده اندوروزبعد اولیای هرکدام جداگانه به مدرسه لشکرکشی کرده ومعلم رامورد فحش وناسزاقراداه اندودراین میان هیچگاه معلم لب ازلب نگشوده واولیا محترم را به آرامش دعوت کرده است.اما اولیا محترم تا تمام فشارهای روحی وروانی خودرابرسرمعلم خالی نکرده آرام نشده اندوبعدبدون عذرخواهی وحتی خداحافظی کلاس راترک کرده اند.درچنین مواقعی بیشترمعلمان تنها کاری که می کنند این است که صبرپیشه کرده ودر درون خود می سوزندوحتی اگربعضی مواقع پیش مسولان گلایه وشکایتی هم کرده باشند چنین جواب میگیرند که:اتفاق مهمی که نیفتاده مسئله ای نیست حالا یارو ازحال خودبیزاربوده واهانتی کرده آسمان به زمین نیامده که.شمابایدگذشت داشته باشید...وکیست که بیاید وباعث تسلی خاطروبازگشت آرامش ازدست رفته وشخصیت به ناحق خردشده معلم باشد.هرروزدرگوشه وکنار ایران شاهد هتک حرمت معلمان هستیم وحتی درچندموردمعلم توسط دانش آموز یا اولیای آنها مورد هتک حرمت قرارگرفته وگاهابه قتل معلم انجامیده.اما تاکنون اززبان هیچ مسولی حتی شاهد ابرازهمدردی بابازماندگان معلم مقتول هم نبوده ایم چه برسد به اینکه وزارت آموزش وپرورش بیاید وبگویدمعلمان نه تنها فرزندان این کشور بلکه سرمایه های آموزشی این مملکت هستند ودرصورت مشاهده بی حرمتی وهتک حرمت آنان برخوردقاطع خواهیم کرد....دریغ وافسوس...
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!