کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با همکاری دانشمند ایرانی محقق شد

کشف ارتباط رشد بی‌رویه سلول‌های بنیادی عصبی و اختلال اوتیسم

30 مهر 1393 ساعت 1:33

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با همکاری «یاسمین قوچانی» ارتباط بین رشد بی‌رویه سلول‌های بنیادی عصبی و اختلال اوتیسم را کشف کردند.


دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس با همکاری «یاسمین قوچانی» ارتباط بین رشد بی‌رویه سلول‌های بنیادی عصبی و اختلال اوتیسم را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، افراد مبتلا به اختلالات اوتیسم اغلب پس از تولد بازه زمانی رشد مغزی شتاب‌یافته را تجربه می‌کنند و هیچ کس تا پیش از این، دلیل این موضوع یا ارتباط آن با هر گونه تغییرات رفتاری خاص را نمی‌دانست.

مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس نشان داده‌ چگونه در موش‌های باردار، التهاب (یعنی خط مقدم دفاعی سیستم ایمنی) می‌تواند تقسیم افراطی سلول‌های بنیادی عصبی را موجب شود که این امر به نوبه خود منجر به رشد بیش از حد مغز نوزاد آن‌ها می‌شود.

 قوچانی و همکارانش نشان داده‌اند التهاب مادر می‌تواند منجر به ایجاد مغزهای بزرگ‌تر و در نهایت بروز رفتار اوتیسم در نوزاد وی شود.

 به گفته دکتر «هارلی کورنبلوم»، رهبر ارشد این مطالعه، این امر از طریق فعالیت سلول‌های بنیادی عصبی رخ می‌دهد که در مغز تمامی پستانداران بزرگسال و در حال رشد نشست می‌کند.

 در این مطالعه، دانشمندان با تزریق دوز پایینی از لیپوپلی ساکارید (نوعی سم موجود در باکتری E. coli) به بدن یک موش باردار، مولفه‌های محیطی را بازتولید کردند که این مولفه‌ها توانستند سیستم ایمنی را فعال کنند. محققان دریافتند این سم منجر به تولید بیش از حد سلول‌های بنیادی عصبی شد و مغز نوزادان موش‌های باردار را بزرگ‌تر کرد.

 قوچانی و همکارانش دریافتند موش‌های با مغزهای بزرگ رفتارهایی مانند اوتیسم در انسان‌ها را از خود بروز دادند.

 جزئیات این مطالعه در نشریه Stem Cell Reports منتشر می‌شود.

 


کد مطلب: 27463

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27463/کشف-ارتباط-رشد-بی-رویه-سلول-های-بنیادی-عصبی-اختلال-اوتیسم

میگنا
  https://www.migna.ir