جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۳
کد مطلب: 2749
۱
۱

ایجاد سلولهای اسکیزوفرنیک در آزمایشگاه

به گزارش مهر، محققان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک در کالیفرنیا و دانشگاه ایالتی پن در پنسلیوانیا نورونهای یک بیمار متاثر از اسکیزوفرنی را دوباره در آزمایشگاه ایجاد کردند. این روش می تواند در مطالعه پایه های بیولوژیکی این بیماری و یافتن داروهای موثر کاربرد داشته باشد.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج از سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) که از سلولهای بزرگسال پوست گرفته می شوند استفاده کردند.

این تکنیک جدید همچنین می تواند برای بازسازی نورونهای افراد متاثر از بیماریهای اوتیسم و اختلال دوقطبی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گفته این محققان، این متد می تواند گامی مهم به سوی توسعه پزشکی شخصی شده یا ارائه درمان برپایه اطلاعات سلولی و ژنتیکی باشد.

در این آزمایش، سلولهای بنیادی پرتوان القایی از چهار بیمار اسکیزوفرنیک گرفته و در محیط کشت آزمایشگاهی با استفاده از تکنیکی که قادر به برنامه نویسی دوباره هویت سلولها و تبدیل سلولهای جوان به سلولهای بزرگسال است به نورونها تبدیل شدند.

براساس گزارش نیچر، با این روش یکی از رازهای اسکیزوفرنی فاش شد. این بیماری مشکلاتی را در ارتباطات اجتماعی فرد ایجاد می کند. این بازسازی نشان داد که در این مورد، نورونهای اسکیزوفرنیک، پلهای اتصالی کمتری را میان خود می سازند.

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که به 1 درصد از جمعیت جهانی آسیب می رسد. برپایه برخی مطالعات اخیر، این بیماری بیش از اینکه یک بیماری محیطی باشد پایه های قوی ژنتیکی دارد به طوری که بیش از 80 درصد از موارد مبتلا به این بیماری ریشه ارثی دارند.
همچنین تحقیقات پس از مرگ بیماران نشان می دهد که ابعاد سلولهای نورونی، حجم مغز و سایر عناصر ذهنی افراد اسکیزوفرنیک با اندازه های استاندارد فرق داشتند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

bi khial
Netherlands
من که داره مغزم میترکه شکاک شدم دیوانه شدم طاقت تا فردا زندگی کردنم ندارم مرگ را میبینم مجبورم برم هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند کمکم کند تو فکر خودکشی امروزم دارم مغزم میترکه واییییییییییییییییییی قاطی کردم یکی با چوب بزنه تو مغزم من دیگه نفس نمیتونم بکشم سخته سختهههههه درد میکشم وایییی کل سیستم مغزیمو همه چیم زده به هم پریشانم دارم جون میدم اما نمیمیرم وایییییییییییییییییی لعنت به همه لعنت به هر چی که وجود داره یعنی میشه؟یعنی میشه بعد مرگ از این فوران آتش جهنم بر سرم خلاص شم دندونامو فکمو از بس فشار دادم درد میکنه دیگه مغزم و خودم توان کشش ندارم مرگ بر زندگی مرگ بر وجود مرگ بر هستی و هر چی که هست آخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ مرگ مرگ مرگ بیا بیا بیا منم میام کل سیستم دیوانگی زده به سرم دیوانگی با نیزه ای فولادین هجوم آورده بر تک تک سلول های مغزم من قاطی کردم برممممممممممممممممم ای مرگ نیامدی خواهم امد من یه چیزی 10000 برابر اسکیزوفرنی دارم اسکیزوفرنی که عددی نیست طغیان کرده تن و روحم و مغز و جسمم بسهههههه دیگه مغزم درد میکنهههههههههه روحم داره میخواد به زور بیاد بیرون از تنم نمیتونه داره منو جر واج میکنه لعنت به همه چی.حتی الان که اینجام شما و هر چی که تو دنیا هست داره منو عذاب میده سایه خودمم داره منو تازیانه میزنه من چیزی که میبینم از خودم یه مرده متحرک در حال عذاب شدیدم من نابود شدم ولی باز زجررررررررررررررررررررررر دارم ترسسسسسسسسسسسسس تمام شاخه های اسکیزوفرنی رو بهش مبتلا هستم شدید ترینشون + افسردگی شدیددددددددددد یکی بیاد با چوب 200 تا بزنه تو کلم ترکید فکرمممممممممم دیگه نمیکشممممممممممممممم حتی یه ثانیه
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید