جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۵
کد مطلب: 27509
۰

بیماران اسکیزوفرنی با دارو درمانی و حمایت خانواده می‌توانند زندگی عادی داشته باشند

به گزارش فارس از بوشهر، فاطمه اکبری‌زاده ظهر امروز در نشستی به مناسبت هفته سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: بیماران اسکیزوفرنی صداهایی را می‌شنود و چیزهایی را می‌بیند که وجود خارجی ندارد.

وی اضافه کرد: شاید همه ما افراد ژنده‌پوش و با ظاهری ژولیده را دیده باشیم که با خود سخن می‌گویند و به نظر می‌رسد که با کسی حرف می‌زنند، در حالی که ما کسی را نمی بینیم؛ به این رفتار «توه» می‌گویند.

این روانشناس، هذیان را یکی دیگر از علایم این بیماری عنوان کرد و در تببین این نشانه گفت: داشتن یک باور غلط که با دلیل و برهان رفع نمی‌شود را هذیان می‌گویند، مانند اینکه فرد گمان می‌کند از طریق سازمان جاسوسی تحت تعقیب است.

اکبری‌زاده ژنتیک و استرس‌های محیطی را از عوامل این بیماری دانست و اضافه کرد: علایم این بیماری در مردان از اوایل نوجوانی و بلوغ و در زنان حدود بیست سالگی ظاهر می‌شود.

وی اظهار داشت: اصل اول در درمان این بیماری دارو درمانی است و در موارد شدید، بستری شدن در بخش اعصاب و روان ضروری است.

این کارشناس با اشاره به اینکه بیماران اسکیزوفرنی با دارو درمانی و حمایت خانواده می‌توانند زندگی عادی داشته باشند، عنوان کرد: خانواده فرد بیمار باید نظارت کامل بر مصرف داروها داشته باشد و در صورت مصرف صحیح داروها، فرد بیمار تقریبا می‌تواند مانند یک فرد عادی زندگی کند و افرادی بوده‌اند که با وجود داشتن این بیماری به مدارج بالای علمی رسیده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای افراد دچار این بیماری و اطرافیان وی دیدن فیلم «ذهن زیبا» که زندگی یک ریاضیدان مبتلا به اسکیزوفرنی را به تصویر می‌کشد، توصیه می‌شود.

مسئول واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: آگاهی‌بخشی در خصوص پوسیدگی‌های دندان کودکان ضروری است.

آناهیتا حق‌شناس با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد، افزود: معاینه رایگان دندان‌های کودکان و ارایه توصیه‌های لازم، برگزاری مسابقه نقاشی، توزیع بروشور و کتاب از جمله کارهای صورت گرفته در غرفه این معاونت در نمایشگاه بود.

وی بیان داشت: نمایشگاه کودک و نوجوان به مناسبت هفته ملی کودک و نوجوان از 24 مهرماه به مدت 4 روز در محل دایمی نمایشگاه‌های استان بوشهر برگزار شد که غرفه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان غرفه برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين