جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۰
کد مطلب: 27530
۱

علت اضطراب کودکان/ والدین از بیان خاطرات تلخ به کودکان بپرهیزند

 

به گزارش میگنا، بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اهمیت تفکیک ترس و اضطراب اظهار داشت: موضوع ترس مشخص و مربوط به عوامل بیرونی است در حالی که اضطراب درونی است و علت آن نیز نامعلوم است.

وی افزود: عدم تمرکز و دلشوره ناشی از اضطراب است که این حالت در کودکان می‌تواند خود را با درگیری بین کودک و والدین بر سر درس خواندن نشان دهد همچنین اضطراب گاهی به ترس‌های مرضی تبدیل می‌شود. ترس از بلندی، جمعیت، تاریکی و حیوانات جزو ترس‌های مرضی محسوب می‌شود.

* گام اول تشخیص بیماری است

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: تشخیص مناسب در درمان اختلالات روانی به ویژه در کودکان اهمیت بسزایی دارد بنابراین در اختلالات اضطرابی و ترس ابتدا باید مشخص شود ریشه وحشت چیست؟ گاهی مجادله کودک با خود می‌تواند موجب آسیب‌پذیری او شود.

* تأثیر ترس و اضطراب بر سلامت جسمانی کودک

همایونیان اظهار داشت: ترس و اضطراب بر شرایط جسمانی کودک تأثیر می‌گذارد گاهی کودک از شدت ترس مانند مجسمه‌ای خشک می‌شود، دست‌هایش ترس شده و ماهیچه‌هایش به لرزه می‌افتد. مشکلات گوارشی و تنفسی نیز برآیند ترس و اضطراب است همچنین اضطراب در عملکرد اجتماعی کودکان مؤثر است شب ادراری و مشکلات دفعی نیز ناشی از اضطراب است.

* اضطراب جدایی ناشی از عدم حمایت عاطفی مادر است

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: اضطراب غریبه‌ها از ماههای ابتدای تولد کودک خود را نشان می‌دهد از طرفی اضطراب جدایی نیز در سالهای آغازین تولد به چشم می‌خورد. این اضطراب ناشی از عدم حمایت عاطفی مادر در ماهها و سالهای اولیه تولد کودک است.

* نقش شرایط روانی مادر در دوران بارداری بر اضطراب کودک

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه هنوز مشخص نشده است که چرا در واکنش به حیوانات می‌ترسد و کودک دیگر به آسانی به حیوانات نزدیک می‌شود گفت: شرایط روانی مادر در دوران بارداری بر اضطراب کودک پس از به دنیا آمدن مؤثر است چنانچه مادر در این دوران استرس داشته باشد یا از حیوانی بترسد آن را به کودک خود انتقال می‌دهد برای همین است که برخی کودکان با وجودی که حیوانی را ندیده‌اند از آن می‌ترسند.

* برخی روش‌های غلبه بر ترس کودکان نتایج معکوس دارد

این متخصص بهداشت روان با تأکید بر لزوم درمان ترس‌های مرضی در کودکان از سوی متخصصان این حوزه اظهار داشت: برخی روش‌ها برای غلبه بر ترس کودکان از سوی والدین و مربیان می‌تواند نتایج معکوس داشته باشد مثلاً در آموزش شنا خودسرانه از انداختن یکباره کودک در آب جلوگیری کنید.

* والدین از بیان خاطرات تلخ خود بپرهیزند

همایونیان تصریح کرد: بیان خاطرات تلخ والدین و تشریح صحنه‌های دلخراش می‌تواند زمینه‌ساز اضطراب کودکان شود مثلاً چنانچه والدین با خودرو تصادف کرده از بیان آن نزد کودک بپرهیزد.

همچنین گفت‌وگوی پدر و مادر در خانه در سنین کودکی بر اضطراب و ترس کودکان مؤثر است پدر و مادر هرگز نباید درباره تجربیات تلخ مانند غرق شدن و نزاع‌های خود در حضور کودکان صحبت کنند.

 

 

 

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.