سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 27588
۰
معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش:

مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می روند

به گزارش وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، ارتقای سلامت به معنی توانمندسازی مردم برای کنترل و بهبود سلامت است، گفت:  مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می روند بنابراین یکی از حیطه های کاری مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بسیار تاثیر گذار است، استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای آموزش رفتار پیشگیرانه به آنهاست.
 
دکتر سیاری در ادامه افزود: دانش آموزان، گروه سنی هستند که می توانند با رعایت سبک زندگی سالم از سلامت خود، خانواده، همسالان و جامعه مراقبت کنند و به عنوان یک سفیر سلامت و یک شهروند خالق سلامت زندگی عاری از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالی را در پیش بگیرند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 12 و نیم میلیون دانش آموز با 24 میلیون والد و قریب 2 میلیون معلم یعنی 38 میلیون نفر از جمعیت کشور، مخاطبان برنامه آموزش و ارتقای سلامت در مدارس هستند چون ارتقای سلامت در مدارس فرایندی مشارکتی با 3 ضلع دانش آموز، والدین، معلمان است.
 
وی با اشاره به اینکه، یکی از مهمترین اقدامات در دست اجرا و برای اولین بار در کشور، تدوین برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس است، افزود: این برنامه  با همکاری خوب 2 وزارت خانه در دست تدوین است.
 
دکتر سیاری با تاکید بر اینکه، بسیاری از بیماری‏هایی که عامل مرگ‏ومیر بزرگسالان هستند، ریشه در عادت‏هایی دارند که معمولا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و شکل ‏گرفته‏اند؛ عادت‏هایی مانند رژیم غذایی ناسالم، کم‏تحرکی، مصرف الکل، سیگار و قلیان، افزود: آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار ساده‏تر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است. به همین دلیل، مدارس می‏توانند نقشی مهم و اساسی در ترویج رفتارهای سالم و آموزش آنها به دانش‏آموزان ایفا کنند.
 
به گفته وی، مهمترین مولفه‏های مهم برنامه‏های هماهنگ سلامت مدارس عبارتند از: برنامه درسی جامع آموزش سلامت؛ ارايه خدمات بهداشتی در مدارس؛ محیط سالم و ایمن مدارس؛ ورزش و فعالیت بدنی؛ خدمات تغذیه؛ خدمات اجتماعی، روانشناسی و ارائه مشاوره؛ ارتقای سطح سلامت معلمان؛و مشارکت خانواده و جامعه.
 
دکتر سیاری افزود: ترکیب این 8 مولفه‏ با بهره‏گیری از رویکردی هماهنگ می‏تواند تاثیر مطلوبی بر موفقیت‎‏های علمی دانش‏آموزان و فراگیری مهارت‏های مورد نیاز برای سالم ماندن داشته باشد. این مولفه‏ها همچنین می‏توانند به ایجاد محیطی سالم و ایمن (که زمینه‏ساز حفظ و ارتقای سلامت است) کمک کنند.
 
دکتر سیاری با اشاره به اینکه، 11 تا 13 درصد دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند، افزود: برای همه دانش آموزان یک شناسنامه الکترونیک سلامت طراحی کردیم که وضعیت جسمی، بینایی و شنوایی آنها بررسی می شود و دانش آموز هنگام فارغ التحصیلی یک کارت الکترونیک سلامت در دست خواهند داشت.
 
وی اذعان داشت: شهروندان از سه عامل بیماری های واگیر، غیرواگیر و آسیب های اجتماعی رنج می برند همچنین کم تحرکی ، عادات غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل از مهمترین بیماری های غیر واگیر هستند که آموزش و پرورش می تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری و کنترل این دست از بیماری ها باشد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: الگوهای تغذیه‏ای نامناسب است که می‏تواند منجر به بروز بیماری ‏شود. 7 نفر از هر 10 نفری که جان خود را از دست می‏دهند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در اثر تغذیه‏ ناسالم و الگوهای غلط غذایی، به سمت مرگ می‏روند و رژیم غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‏ومیر شناخته شده و بیماری‏های متعددی را به همراه دارد؛ بیماری‏های قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت، فشارخون بالا، چاقی و پوکی استخوان.
 
وی افزود: بسیاری از جوانان در رژیم غذایی خود به میزان بالایی از غذاهای حاوی چربی‏های اشباع‏ و نمک استفاده می‏کنند و میوه و سبزی و لبنیات کافی نمی‏خورند. عدم دریافت مواد مغذی لازم می‏تواند منجر به بروز بیماری‏هایی شود و متاسفانه اختلالات تغذیه‏ای در بین نوجوانان (و اخیراً حتی کودکان) به مساله رایجی تبدیل شده است.
 
دکتر سیاری مشارکت و همکاری بین دو وزارتخانه برای ارتقای سلامت دانش آموزان را به فال نیک گرفت و گفت: در این خصوص ابتدا باید روند افزایشی بیماری های خطرناک را متوقف کنیم و اینکار عملی نمی شود مگر با آموزش و اصلاح سبک زندگی در دوران کودکی و نوجوانی که با همکاری بین بخشی حوزه های مرتبط محقق خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .