پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۴
کد مطلب: 27694
۰

نوجوانتان در اثر استرس بیش از حد افسرده می‌شود

نوجوانتان در اثر استرس بیش از حد افسرده می‌شود
به گزارش میگنا فاطمه معرری، روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: نوجوانان با استرس‌های مختلفی در این دوران روبرو هستند که به دلیل شکل‌گیری هویت فرد در دوره نوجوانی به وجود می‌آید، در صورتیکه وی حمایت ‌های لازم را از طرف مدرسه و والدین نداشته باشد اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد.

وی افزود: نوجوانان‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند در گروه همسالان پذیرفته نشدند، بی ثباتی‌های عاطفی نوجوانان در این دوران، در ارتباط قرار گرفتن با مصرف مواد به دلیل روحیه هیجانی وی، مسائلی است که در دوران نوجوانی مطرح می‌شود. این روانشناس اظهار داشت: استرس‌های بیش از حد توان نوجوان در محیط خانواده و خارج از آن می‌تواند به افسردگی وی منجر شود، اینگونه نوجوان ها توانایی حل و فصل مشکلات خود را ندارند.

والدین کارهایی در جهت افزایش اعتماد به نفس نوجوان‌هایی انجام دهند که به دلیل استرس زیاد به افسردگی مبتلا شده‌اند. معرری با اشاره به اقدامات والدین در جهت افزایش اعتماد به نفس نوجوان عنوان کرد: والدین مسئولیت‌هایی به نوجوانان خود واگذار نمایند و در قبال انجام مسئولیت‌های خود به نحو صحیحی قدردانی کنند.
نظرخواهی و تشویق به مشارکت در تصمیم گیری‌های خانواده، همچنین احترام به قضاوت‌های نوجوان می‌تواند به نوجوان افسرده کمک کند. وی تصریح کرد: والدین نوجوانان از کمال طلبی پیرامون فرزندان خود بپرهیزند توجه به نقاط مثبت نوجوان، تشویق وی در جهت شناخت استعدادها، مقایسه نکردن وی و نشان دادن اعتمادشان به توانمندی‌های نوجوان می‌توان نوجوان افسرده را بهبود دهد. معرری با اشاره به اینکه همدلی والدین با نوجوان و گوش کردن به سخن‌های نوجوان در درمان افسردگی وی تاثیر می‌نهد، بیان کرد: والدین فرصت کافی برای نوجوان خود بگذارند و تنها در هنگام مشکل به سراغ آنها نروند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...