پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۲۲:۳۲
کد مطلب: 27719
۰

رتبه دانشگاه‌های کشور در تولید علم

به گزارش ایسنا دکتر جعفر مهراد با تاکید بر این که بررسی آخرین آمار نشان می‌دهد همانند سال‌های قبل تولیدات علمی کشور رو به رشد و توسعه بوده است افزود: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تا کنون ثبت و نمایه سازی شده است بالغ بر 223 هزار و 549 مدرک بوده است.

 

 

مهراد گفت: ایران در سال 2013 تعداد 29 هزار و 849 مدرک تولید کرده است. این تعداد در سال 2012 ،30 هزار و 147 مدرک بوده است.

 

وی با بیان این که تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده می شود توضیح داد: اما واقعیت های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال 2013 در ماه های آتی افزون تر از رقمی خواهد شد که در سال 2012 به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایه سازی علتی است که سبب می‌شود همیشه آمار ها نسبت به سال های قبل اندکی کمتر نمایانده شود.

 

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سال های 2010 و 2011 میلادی به ترتیب 22 هزار و 207 و 28 هزار و 342 مدرک بوده است.

 

 

وی گفت: در 10 ماه اول سال میلادی تعداد 21 هزار و 744 مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید و ثبت شده است. این رقم نیز مانند ارقام سال های قبل با تکمیل اطلاعات رشد و توسعه خواهد یافت.

 

 

مهراد تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم می دانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاه ها و جذب هیأت علمی از یک سو و افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور و از سوی دیگر به افزایش تولید علم کمک کرده است.

 

 

مسئول رتبه‌بندی دانشگاههای کشور و جهان اسلام ادامه داد: مثلا، در سال 2001 میلادی، تعداد تولیدات علمی کشور 20 هزار و 97 مدرک بود که این رقم یکباره در سال 2004 به 5161 مدرک افزایش می‌یابد، همینطور رقم مزبور در سال 2007 به 13 هزار و 384 مدرک بالغ می شود.

 

وی گفت: بر اساس یافته های حاصل از پایگاه ISI، دانشگاه تربیت مدرس در طول سال های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید 30 هزار و 188 مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. البته، این رقم و رتبه اول بودن تربیت مدرس قابل توجیه است. این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به تناسب رشته های تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد.

 

 

مهراد بیان کرد: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه سازی مقالات نشریات معتبر در ISC تاکنون، به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد. این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحد ها، تعداد 28 هزار و 434 مدرک در ISC نمایه سازی کرده است.

 

 

سرپرست ISC گفت: رتبه های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاه ها به ترتیب 22 هزار و 70 مدرک، 19 هزار و 950 و 13 هزار و 932 مدرک است.

 

 

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دانشگاه های معتبر صنعتی کشور است، با تولید 12 هزار و 185 مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد.

 

 

مهراد عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان که دانشگاهی است جوان و با کمتر از 50 سال قدمت، با تولید 11 هزار و 629 مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده است.

 

 

مهراد گفت: جایگاه دانشگاه شیراز با شهرت و اعتبار بین المللی که در کل این مدت 8 هزار و 940 مدرک تولید کرده است در بین دانشگاه های تولید کننده علم در رتبه 8 است.

 

 

وی افزود: رتبه های نهم و دهم نیز به ترتیب به دانشگاه علم و صنعت ایران با 8 هزار و 703 مدرک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 6 هزار و 717 مدرک تعلق دارد.

 

 

مهراد اظهار داشت: در حالیکه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تاسیس پایگاه استنادی ISI، تعداد 223 هزار و 549 مدرک به ثبت رسانیده اند، از کل این مدرک تعداد 19 هزار و 820 مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک به رشته تحریر درآمده است.

 

 

وی گفت: شیمی چند رشته ای، دومین رشته ای است که در بین رشته های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است. در این رشته در مجموع 11 هزار و 867 مدرک تولید شده است.

 

مهراد در ادامه اعلام کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم و مهندسی مواد است. در این رشته در ISI، تعداد 10 هزار و 10 مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبه های چهارم و پنجم به ترتیب به مهندسی شیمی با 8 هزار و 675 مدرک و شیمی فیزیک با 7 هزار و 557 مدرک تعلق دارد.

 

 

مهراد در پایان گفت: تقسیم بندی رشته ها توسط ISI انجام می گیرد و در 5 رشته نخست تقسیم بندی ها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشته های ریزتر نیز تقسیم می‌شوند. در مجموع 22 رشته در ISI از تقسیم بندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد 250 رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی