شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۴
کد مطلب: 27806
۱

نقش موثر خواندن داستان در تکوین شخصیت کودک

فائزه جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هفته کتاب و کتاب خوانی اظهار کرد: والدین باید با روش‌های مناسب، فرزندان خود را با کتاب آشتی بدهند.

این کارشناس امور تربیتی افزود: وقتی از کتاب خواندن و مطالعه کتاب در طول روز سخن به میان می‌آید، والدین فکر می‌کنند منظور کتاب‌های درسی است در حالی که نباید حیطه مطالعه فرزندان را با کتاب‌های درسی محدود کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تشویق فرزندان به مطالعه کتاب‌های غیر درسی مناسب، بیان کرد: مطالعه کتاب‌های غیر درسی مناسب به فرزندان، شناخت بهتری از زندگی می‌دهد به شرط اینکه کتاب‌ها متناسب با سن و شرایط روحی و فکری فرزندان باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: خانواده نقش بسزایی در افزایش سرانه مطالعه دارد. اگر پدر و مادر خود به مطالعه علاقمند باشند و زمانی را به کتاب خوانی اختصاص بدهند، فرزندان نیز الگو می‌گیرند و زمان بیشتری را به مطالعه می‌گذرانند. وی با بیان اینکه متاسفانه به کتاب بهای چندانی داده نمی‌شود، اظهار کرد: برخی خانواده‌ها در سبد خرید روزانه خود بسیاری از اقلام غیر ضروری را خریداری می‌کنند اما حتی گاهی در طول ماه و یا سال حاضر به خرید کتاب نیستند و برنامه‌ای برای تشویق فرزندان به کتاب ندارند در حالی که می‌توان با خرید کتاب‌های مفید بهترین روش زندگی را فراروی فرزندان قرار داد.

این کارشناس امور تربیتی بیان کرد: اگر سرانه کتاب در جامعه افزایش پیدا کند بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها که نتیجه بی اطلاعی و عدم شناخت است از میان می‌رود از این رو لازم است به مطالعه کتب بها بدهیم و نگاه خود را نسبت به کتابخوانی متحول سازیم. وی تصریح کرد: معلمان باید دانش‌آموزان را به سمت مطالعه کتاب‌های مفید و سازنده سوق دهند و مدارس در قالب مسابقات، دانش آموزان را به مطالعه تشویق کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: مطالعه کتاب‌های سازنده آثار مثبتی در فرزندان دارد و مسیر واقعی را به آنها نشان می دهد و حتی می‌تواند آنها را در انتخاب دوست، شغل و آینده‌ای خوب راهنمایی کند، از این رو فرصت‌های درخشان مطالعاتی را از فرزندانمان دریغ نکنیم.

وی در خصوص ویژگی‌های مثبت کتاب خوانی تصریح کرد: کتاب‌خوانی به فرزندان آگاهی، نشاط، امید، دید وسیع، بینش عمیق، شناخت واقعیت، خلاقیت، مهارت‌های لازم، اعتماد به نفس، قوه تفکر و شخصیت می‌دهد.
این کارشناس امور تربیتی گفت: فرزندان نصیحت و اندرزهای مستقیم را نمی‌پذیرند، از این بهترین درس‌های زندگی را باید در قالب کتاب گنجاند و نویسندگان در این زمینه تلاش کنند بهترین موضوعات تربیتی را در کتاب‌ها در قالب شعر و داستان بگنجانند، همچنین مسئولان فرهنگی نیز در ترویج کتاب خوانی در جامعه تلاش کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .