پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۴
کد مطلب: 27918
۳
۸
بررسی یک حادثه از منظر رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی

معلم کُشی، در غیاب مشاوره و پرورش

معلم کُشی، در غیاب مشاوره و پرورش
 
ایسنا: دکتر کوروش محمدی با بیان اینکه حادثه قتل معلم به دست یک دانش آموز ۱۵ ساله در لرستان یک حادثه است و نمونه‌های آن در غرب نیز وجود دارد اظهار کرد: باید مواجهه متولیان امر و رسانه‌ها با این موضوع مدیریت شده باشد. این حادثه موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شد و باید تاسف خورد که یک معلم دلسوز بدون گناهی جان خود را از دست بدهد.


نظام آموزشی تنها اصطلاح «پرورش» را یدک می‌کشد

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه از دو منظر می‌توان به این موضوع نگریست اظهار کرد: نخست آنکه در نظام تعلیم و تربیت ما، «پرورش» چندان کاربردی نشده و یک نظام آموزشی داریم که اصطلاح «پرورش» را با خود به یدک می‌کشد. آموزش و پرورش ارتباط آنچنانی با خانواده‌ها ندارد و یک نظام آموزشی آرمانگراست که افراد را به قصد کسب مدرک تربیت می‌کند و هدف غایی آن بیشتر مدرک است تا کارایی‌ها و قابلیت پرورشی دانش‌آموز.

محمدی با بیان اینکه پس از بررسی‌ها و پرس‌وجوهای انجام شده در مورد این دانش آموز که معلم خود را به قتل رسانده مشخص شد وی به کرات غیبت داشته و در مدرسه حاضر نمی‌شده است، گفت: باید دید نقش مشاوران در این مدرسه چگونه بوده است که این موضوع را بررسی کنند. مدرسه باید از وضعیت روحی و روانی و خانوادگی دانش آموزانش مطلع باشد. متاسفانه امروز مشاوره یک حلقه مفقوده در آموزش و پرورش است. امروز چند نیروی پرورشی در مدارس داریم؟ آیا همه آن‌ها مهارت لازم برای برقراری ارتباط با دانش آموزان را دارند؟ متاسفانه نیروهای پرورشی در سطح مدارس نیروهای کمرنگی هستند.


چرا دانش آموز باید سلاح سرد حمل کند؟

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تاکید کرد: این اظهارات نافی مسئولیت خانواده نیست، وقتی چنین اتفاقی می‌افتد باید پذیرفت که این دانش آموز با انگیزه قتل معلم به مدرسه نرفته است. صحیح است که چاقو به همراه داشته اما این موضوع دلیل بر این نیست که وی انگیزه قتل داشته است. دقیقا مشکل همین جاست که چرا یک دانش آموز باید سلاح سرد با خود حمل کند؟ این مسئله که دانش آموز با خود سلاح سرد به مدرسه برده است باید کجا بررسی شود؟ آیا خانواده مقصر است؟ آموزش و پرورش مقصر است یا جامعه؟ باید سیستم را بررسی کرد.
وی افزود: احتمال نخست این است که این فرد از اختلال روانی رنج می‌برده و دچار افسردگی، پرخاشگری و تبعات آن بوده باشد، اگر چنین شرایطی وجود داشته باید تحت کنترل قرار می‌گرفت. همه دانش آموزان به لحاظ روانی در یک سطح نیستند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که فرد تحت فشارهای تربیتی خانواده قرار داشته و تحت تاثیر الگویی که پرخاشگری و جسارت به بزرگتر‌ها را القا می‌کند قرار گرفته باشد. در چنین شرایطی باز هم چیزی از بار مسئولیت نظام تربیتی و پرورشی در خانه دوم دانش آموز که مدرسه است کم نمی‌شود. حالت سوم نیز این است که ممکن است این دانش آموز تحت فشار‌ها و استرس‌های ناشی از شرایط موجود در مدرسه قرار گرفته باشد. روش‌های ناصحیح تربیتی، برخوردهای تند و شکننده، ارائه الگوهای تند، دیکتاتور مآبانه و پرخاشگرانه از سوی اولیا مدرسه بی‌تاثیر نیستند. دست آخر نباید از الگوهای پرخاشگری ارائه شده توسط جامعه، محیط و رسانه‌هایی چون ماهواره غفلت کرد.


رویکرد رفع تکلیفی در قبال دانش آموزان پرخاشگر

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ضمن تاکید بر اینکه مدارس با دانش آموز دارای اختلال روانی یا سطحی از پرخاشگری آزار دهنده با رویکرد رفع تکلیفی برخورد می‌کند و برنامه‌ای برای دانش آموزان پرخاشگر ندارد، اظهار کرد: این دانش آموزان یا طرد می‌شوند و یا اخراج و نظامی وجود ندارد که وی تحت مراقبت باشد. از سوی دیگر شاهد ارتباط معنایی میان خانواده و اولیای مدرسه نیستیم. غیبت‌های مکرر این دانش آموز، نوع ارتباطش با هم مدرسه‌ای‌ها و معلمینش در چارچوب یک نظام تعاملی میان خانواده و مدرسه قابل بررسی است. آموزش و پرورش ما ارتباط ضعیفی با خانواده‌ها دارد و متولی پرورشی نیست.


یک هشدار جدی برای نظام تعلیم و تربیت

وی تصریح کرد: این موارد نافی حرکت زشت، تخریبی، ضدارزش و فاجعه بار این دانش آموز نیست و نباید با آن احساسی برخورد کرد. این حادثه به لحاظ قضایی و انتظامی یک شیوه برخورد می‌طلبد اما یک هشدار جدی برای نظام تعلیم و تربیت ماست و باید ریشه‌یابی‌های دقیق انجام شود.

 -
گزارش تصویری تشییع جنازه محسن خشخاشی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مقصر مسولان آموزش و پرورش هستند وقتی همه ی وزرا نزدیك مهر میان تلویزیون و میگن خلاف های زیادی از مدیران مدارس گرفته ایم از جمله عدم نصب بخشنامه در تابلوی اعلانات و این را یك خلاف می دانند كه در تلویزیون بیان كنند و یا مرتب می گویند معلم حق ندارد دانش آموز را تنبیه كند مدیر حق ندارد وجه بگیرد معلم حق ندارد از گل نازكتر بگوید،عاقبتش همین میشه . ما معلمها هر كسی را وارد مدرسه میشه باید با احترام باهاش برخورد كنیم ولی خودمون كه كارمون به هر اداره ای میفته باید با خفت باهامون برخورد كنند و نمی تونیم حقمون رو بگیریم. دقت كرده اید همه ی ادارات تو تابلو اعلاناتشون نوشتند هر گونه توهین به كارمندان 6 ماه حبس دارد ولی تو هیچ اداره ی آموزش و پرورشی اینو ننوشته.
نسترن
Iran, Islamic Republic of
قبل هر چیز تاسف عمیق و قلبی خود را از این فاجعه که میتونست به این ضایعه بدل نشه به خانواده این بزرگوار و جامعه فرهنگی که الحق و انصاف بار بزرگی رو با کمترین امکانات بر دوش میکشند تسلیت میگم اونوقت هی در بوق و کرنا بکنند که در فلان ایالت آمریکا یه دانش آموز اسلحه رو به روی معلم و همکلاسانش کشیده من بعنوان یک مشاور مدرسه حرفهای این صاحب نظر رو قبول دارم وقتی هر چه میگیم مشاور کم داریم صدایمان به گوش هیچ کس نمیرسه مطالبات دانش آموزان و خانواده ها آنها به دلیل رشد اطلاعاتشان از مشاور خیلی زیاد شده که البته این یک حسن است زیرا اهمیت و نیاز آنرو احساس میکنند اما مشاور مدرسه نمیتونه انتظارات همه رو به نحواحسنت برآورده نمایند مخصوصا اگه یه نفر باشه
Iran, Islamic Republic of
اگر ساعات جضور مشاوران در مدارس بیشتر شود هیچوقت چنین مشکلاتی روی نخواهد داد
یک معلم
Romania
با عرض تسلیت به خانواده این بزرگوار ..اینها زنگ خطرهایی است که نسل هایی جدید برای معلمان به صدا در میاورند من خودم متولد دهه شصت و شاغل در آموزش و پرورشم والا زمانی ک ما دانش آموز بودیم جرات اینکه جلوی معلممون کوچکترین بی احترامی رو بکنیم نداشتیم و ریشه اینا تو ترسم نبود بلکه بخاطر فرهنگ و دید اون موقع جامعه نسبت به شغل معلمی بود..بنده الان اگه بگم معلمم به یه دید دلسوزی نگاه بهم میشه اونم به خاطر اهمیت بسیار ضعیف و تاسف بار به این نهاد چه از لحاظ ارج و احترام چه از جنبه مسایل و امورات مادی گذراندن زندگی است و این بی اهمیتی به نسل جدیدم سرایت کرده چرا که معلم شدن دیگه برای کسی یک آرزو نیست..
معلم
Iran, Islamic Republic of
در حال حاضر شغل معلمي برا نسل امروزي هيچ ارزشي نداره و اگه كسي هم به اجبار اين شغل را انتخاب كنه از سر ناچاري وبرا حقوق اندكش است بهر حال بهتراز بيكاري است
آرام
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض تسلیت ،ما عادت کرده ایم به جای حل مشکل همیشه به دنبال مقصر بگردیم بیایید کمی تامل کنیم چه بر سر جوانان ما آمده که به معلم خود که امام علی (ع) در بیانی فرموده اند کسی که به من یک کلمه بیاموزد مرا بنده خود کرده است اینگونه حمله می کند وجان اورا می گیرد ونفس های پاکش را می ستاند ما از معلم وجایگاه او برایش چه گفته ایم بیایید جایگاه و شآن معلم را دوباره به او برگردانیم
Iran, Islamic Republic of
هیچ بلایی نیومده وقتی دانش آموز یاد گرفته که بدون کمترین تلاشی نمره بگیره نتیجه اش همینه دانش آموزی که تلاش نکرده و قبول شده وقتی با درسی مثل فیزیک برخورد می کنه می بینه هیچ چی بارش نیست در نتیجه به دنبال علت می گرده حالا علت چیست بیچاره معلم و فقط یک چاقو کم دارد
معلم
Iran, Islamic Republic of
سلام تسلیت به خانواده ی محترم مرحوم
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی