کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی:

شرایط واگذاری کودکان بدسرپرست

کودکان بدسرپرست براحتی واگذار نمی‌شوند

9 آذر 1393 ساعت 11:06

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به شرایط و نحوه واگذاری کودکان بدسرپرست گفت: چنانچه بدسرپرستی والدین به صورت دائم توسط قاضی محرز شود، امکان واگذاری سرپرستی آن ها به افراد فراهم می شود.


 
حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با  پانا، با بیان اینکه واگذاری کودکان بدسرپرست مراکز بهزیستی با حکم قاضی انجام می شود، خاطرنشان کرد: موارد بد سرپرستی یا از طریق اورژانس اجتماعی، کلانتری یا سازمان های مربوطه دیگر اعلام می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: بهزیستی اسامی کودکان بدسرپرست را به منظور بررسی به قاضی می دهد و قاضی تعیین می کند که اگر والدین شرایط نگهداری کودک را ندارند، در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند. البته در این فرایند قاضی از مددکاران بهزیستی مشاوره می گیرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه شرایط واگذاری کودکان بدسرپرست به خانواده ها به سادگی انجام نمی شود، اظهار داشت: در واقع به این سادگی ها نمی توان کودکان بدسرپرست را واگذار کرد. در قانون جدید صلاحیت خانواده باید شناسایی شود و قاضی به راحتی کودک را به خانواده ها واگذار نمی کند ضمن اینکه واگذاری این کودکان فرایند طولانی دارد و چون قانون تازه تصویب شده واگذاری کودکان بدسرپرست متفاوت است.
مسعودی فرید با تأکید مجدد بر این موضوع که اگر بدسرپرستی والدین به صورت دائم محرز شود، امکان دادن سرپرستی کودک به افراد صالح فراهم می ‌شود، گفت: اگر تایید شود که امکان اصلاح سرپرست وجود ندارد، از خانواده سلب صلاحیت می‌ کنیم و اگر این سلب صلاحیت به صورت دائمی احراز شود، بر اساس قانون جدید، کودک به مراکز شبه ‌خانواده تحویل داده می‌ شود و امکان دادن سرپرستی کودک به افراد صالح فراهم می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه آیین نامه فرزندخواندگی با همکاری سازمان ثبت احوال ، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی تدوین شده است، گفت: قانون جدید فرزند خواندگی که پس از چندین سال کار کارشناسی و پیگیری های فراوان و تغییرات زیاد به تصویب رسید، دارای مفاد و بخش های زیادی است که در بسیاری موارد به نفع فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی است.
این در حالی است که حمیدرضا الوند مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت و گویی در مردادماه امسال درخصوص قانون جدید فرزند خواندگی اعلام کرد: یکی از نکات ضروری و مثبت قانون جدید فرزند خواندگی ، فراهم شدن امکان واگذاری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است به طوری که در این قانون امکان واگذاری 50 درصد کودکان سازمان بهزیستی فراهم می شود.
وی ادامه داد: در قانون قبل این آمار فقط 18 درصد بود و این موضوع اتفاق مهمی است که برای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست رخ خواهد داد.


کد مطلب: 27970

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27970/شرایط-واگذاری-کودکان-بدسرپرست

میگنا
  https://www.migna.ir