شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۵
کد مطلب: 28035
۰
۳
یک جامعه شناس:

زنان اعتماد به‌ نفس لازم برای تصدی مناصب مدیریتی را ندارند!

زنان اعتماد به‌ نفس لازم برای تصدی مناصب مدیریتی را ندارند!

یک جامعه‌شناس گفت: لازم است زنان مدیر تربیت کنیم و همزمان در ساختار اداری، دولتی و تصمیم‌ساز فضاهای لازم را برای اشتغال آنان به وجود آوریم،؛ چراکه در حال حاضر متاسفانه زنانی که کمترین تجربه و سابقه مدیریتی را دارند در مناصب بالای مدیریتی قرار می‌گیرند و عملکرد آنان به گونه‌ای است که حتی ممکن است آن موقعیت مدیریتی را زیر سوال ببرد.

 

دکتر لیلا فلاحتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان مطالب بالا اظهارکرد: تفاوت‌های روانشناختی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان زن و مرد است که از جمله آنها می‌توان به تفاوت در اعتماد به نفس و میزان عزت نفس اشاره کرد. در واقع خودباوری عاملی است که موجب تلاش زنان برای دستیابی به موقعیت‌های مدیریتی است.

وی با اشاره به تفاوت جامعه‌پذیری دختران و پسران گفت: در مرحله جامعه‌پذیری به دختران آموزش داده می‌شود که آنان قرار است در آینده مادر خوبی شوند و برای ایفای نقش‌های سنتی آماده می‌شوند. در نتیجه دختران خود را در این وضعیت تصور می‌کنند.

 

این جامعه‌شناس اضافه کرد: در مرحله جامعه‌پذیری به پسران نوید دستیابی به فرصت‌های اجتماعی داده می‌شود. البته موقعیت‌های مدیریتی در جوامع در حال توسعه مانند ایران بیشتر در اختیار مردان است و زنان خود را در دستیابی به این موقعیت‌ها دور می‌بینند، بنابراین در جهت کسب دانش و مهارت لازم برای دستیابی به این موفقیت‌ها تلاش زیادی نمی‌کنند و حتی اعتماد به‌ نفس لازم را برای تصدی این مناصب ندارند.

 

وی درباره راه‌های افزایش مشارکت زنان در اجتماع گفت: برای دستیابی به این هدف لازم است همزمان دو روش به کار برده شود. نخستین روش حرکت از پایین به بالاست. در این روش باید مهارت‌های مدیریتی زنان را افزایش دهیم. در حال حاضر تعداد فارغ‌التحصیلان زن از نظر کمی رشد کرده است، ولی هیچ‌کدام تجربه و دانش مدیریتی لازم را ندارند. بنابراین پیش از وارد کردن زنان به عرصه مدیریتی باید دانش و مهارت‌های مدیریتی آنان را افزایش دهیم تا امکان خطاهای آنان کاهش یابد علاوه بر آن باید فضا را برای زنان به منظور دستیابی به تجربه‌های مدیریتی باز کنیم.

فلاحتی در پایان اظهارکرد: دولت‌ها می‌توانند فرصت‌هایی را برای زنان به منظور دستیابی به مناصب بالای مدیریتی تعریف کنند و برای آنان سهمیه‌بندی جنسیتی قایل شوند. این کار در بسیاری از کشورها تجربه موفقی بوده است. در ایران هم می‌توان در وزارتخانه‌هایی که بدنه زنانه‌تری دارند، سهمیه‌بندی جنسیتی در نظر گرفت. بسیاری از کارشناسان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش زن هستند؛ اما تعداد آنان در سطوح مدیریتی اندک است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علي
Iran, Islamic Republic of
به نظرم راست ميگن . نمونه اش در مدارس دخترانه با مديران زن .خدا به داد برسه چه گيربازاريه اونجا . مخصوصا از اين دخترسن بالاهاي مجرد باشه
شهناز جعفری دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی
Romania
واقعیتی است تلخ ولی وجود دارد چون فرهنگ ما به زنان ومردان یاد داده که فقط مرد میتواند مدیر باشد واگه زن بخواد بعد از انجام وظایفی که براش مشخص کرده " همان مسولیت خانه داری وفرزند پروی " بنابراین بعد ازان به سراغ " مدیریت که به اصطلا ح شغل "مردان "راانجام دهد . حال میشود قضاوت کرد این زن در کدام یک ازمسولیتهایش مهارت خواهد داشت ! ؟
بنابراین اکنون که جامعه فضا رابرای زنان ما باز گذاشته ، بهترین شرایط است که بتوانند این مهارت را به کمک مسولین کسب نموده
تا به نیازهای جامعه ودجهت رشد وشکوفایی جامعه به نحو احسن کوشا باشند .
United States
زنان اعتماد به نفس دارند ولی مردها مرض خود بزرگ بینی دارند مسوولیتها رو بین خودشون تقسیم میکنند به زنها نمیرسه
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد