جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۵
کد مطلب: 28055
۱
خصوصیات افراد مضطرب

چه زمانی استرس به اضطراب تبدیل می‌شود؟

چه زمانی استرس به اضطراب تبدیل می‌شود؟

یک روانشناس با بیان خصوصیات مبتلایان به اضطراب گفت: افراد مضطرب تحمل دوری از افراد مورد علاقه‌شان را ندارند و گاهی دچار حالت‌های تشویش و گریه می‌شوند، همچنین در موارد شدید نیز احساس طردشدگی و افسردگی را نشان می‌دهند.

به گزارش میگنا، امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: افراد گاهی دچار مواردی می‌شوند که ناچار به سازگاری با محیط خود هستند این فرآیند را استرس می‌نامیم اما گاهی میزان استرس از حالت طبیعی و سطح بهینه خارج می‌شود و فرد دچار حالاتی می‌شود که می‌توانیم به آن اضطراب بگوییم.

* چه زمانی استرس به اضطراب تبدیل می‌شود؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: زمانی که فرد احساس دلشوره، تشویش و نگرانی نسبت به آینده دارد اما نمی‌داند مربوط به کدام موضوع است یعنی نمی‌داند راجع به چه اضطراب دارد دچار حالت‌های اضطرابی شده است.

* تفاوت ترس با اضطراب

وی ادامه داد: تفاوت ترس با اضطراب این است که موضوع هیجانات منفی تشویش و دلهره در ترس مشخص است مثلاً ممکن است فردی از حیوانات، جراحی یا خون بترسد در حالی که موضوع اضطراب نامشخص است.

* خصوصیات جسمانی اضطراب کدام است؟

این روانشناس با بیان خصوصیات جسمانی اضطراب گفت: خصوصیات دستگاه اضطراب مانند حالت استرس با برانگیختگی دستگاه عصبی سمپاتیک همراه است این خصوصیات شامل عرق کردن به ویژه کف دست‌ها، پاها و زیر بغل، تپش قلب، افزایش سرعت تنفس، تاری دید، لرزش اندام‌های انتهایی بدن به ویژه دست‌ها، تکان دادن مداوم دست‌ها و پاها، تکرر ادرار، احساس درد در قفسه سینه، مشکلات گوارشی مانند دل‌ درد، دل ‌پیچه و ترش کردن همراه است.

وی افزود: مبتلایان دچار مشکلات خواب می‌شوند و این یکی از موضوعاتی است که نسبت به ‌آن شکایت دارند.

* خصوصیات جسمانی اضطراب در همه مبتلایان وجود ندارد

شهسوارانی اظهار داشت: خصوصیات جسمانی اضطراب لزوماً در همه مبتلایان به اضطراب وجود ندارد و با توجه به نوع اضطراب مشخصات جسمانی و ژنتیکی فرد، ویژگی‌های شخصیتی و شدت اضطرابی که فرد تحمل می‌کند متفاوت است. همچنین در وضعیت‌های اضطرابی معمولاً بخشی از بدن درگیر است که ضعیف‌ترین ارگان محسوب می‌شود یعنی اگر فرد سابقه کمردرد داشته باشد موقع اضطراب اولین عضوی که از او دچار مشکل می‌شود کمرش است.

* خصوصیات رفتاری اضطراب را بشناسید؟

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: تند تند حرف زدن، جویده صحبت کردن، بی‌قراری، تکان خوردن مداوم، عدم تصمیم‌گیرِی، پریشانی رفتاری و بیش از حد محتاط بودن از خصوصیات رفتاری مبتلایان به اضطراب است.

وی افزود: مبتلایان آنقدر تند تند حرف می‌زنند که ممکن است دیگران متوجه حرف‌های آنها نشود گاهی نیز اجازه صحبت کردن به دیگران را نمی‌دهند.

* خصوصیات شناختی مبتلایان به اضطراب

این روانشناس ادامه داد: افرادی که به اضطراب مبتلا هستند توانایی توجه به صورت مداوم را ندارند مثلاً اگر تکلیفی را به کودکی که به اضطراب مبتلا است بدهیم به جای انجام ‌آن در مدت نیم ساعت تنها 10 دقیقه می‌تواند دوام بیاورد همچنین مبتلایان دچار مشکلات حافظه هستند و نمی‌توانند مطالب را به حافظه بسپارند.

وی افزود: داشتن نگرش منفی مأیوسانه و توأم با ترس که منشأ آن مشخص نیست نیز جزو خصوصیات شناختی مبتلایان به اضطراب محسوب می‌شوند.

* خصوصیات اجتماعی مبتلایان به اضطراب کدام است؟

شهسوارانی گفت: مبتلایان به اضطراب نمی‌توانند روابط خوب و پایداری با افرادی دیگر داشته باشند آنها در روابط صمیمانه خود به طور دائم نگران موضوعی هستند بر اساس آن فرد مورد علاقه‌شان را از دست بدهند همچنین یکی از ویژگی‌های مبتلایان چسبیدن زیاد به افرادی است که به آ‌نها وابسته هستند و این حالت به ویژه در کودکانی که به اضطراب مبتلا هستند دیده می‌شود و به طور دائم به والدین خود به ویژه مادر می‌چسبد.

وی افزود: مبتلایان به اضطراب تحمل دوری از افراد مورد علاقه‌شان را ندارند و گاهی دچار حالت‌های تشویش و گریه می‌شوند، همچنین در موارد شدید نیز احساس طردشدگی و حالت افسردگی را نشان می‌دهند.

* اضطراب شغلی چیست؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: یکی از حوزه‌های مهم تولیدکننده اشتغال شغل است افراد در محیط‌های کاری به طور دائم با اضطراب مواجه می‌شوند که علت آن عدم تناسب توانمندی‌های فرد و منابع حمایتی مورد ترس وی با الزامات شغلی است.

* بیش از 30 نوع اختلال اضطرابی وجود دارد

شهسوارانی اظهار داشت: مشخصات گفته شده در مورد همه مبتلایان به اضطراب صدق نمی‌کند و نشان‌دهنده حالات شدید اضطرابی است بیش از 30 نوع اختلال به عنوان اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌شوند و آنچه از نظر دانش روانشناسی به عنوان مسائل اضطرابی طبقه‌بندی می‌شود از آنچه عموم مردم از آن به عنوان حالت اضطرابی یاد می‌کنند متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که افراد باید سالانه 2 الی 3 بار به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت معاینه دوره‌ای قرار می‌گیرند لازم است به روانشناس نیز مراجعه کرده تا چنانچه دچار اضطراب هستند شدت آن تعیین شده و تحت درمان قرار گیرند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم