کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استرس در اجرای برنامه‌ریزی ایجاد اختلال می‌کند

ویژگی‌های برنامه ریزی موفق کدام است؟

13 آذر 1393 ساعت 14:55

استرس در اجرای برنامه‌ریزی ایجاد اختلال می‌کند


یک روانشناس گفت: شناخت نیازها، توانمندی‌ها و منابع حمایتی قابل دسترس، اهداف بلند مدت و در عین حال اهداف کوچک، آهسته رفتن ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی خوب است و استرس می‌تواند موجب کم شدن تمرکز و عدم موفقیت فرد در برنامه‌ریزی و اجرای آن شود.

به گزارش میگنا، امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل موفقیت هر فرد در زندگی داشتن هدف است، اظهارداشت: داشتن هدف به این معنا است که او بداند در هر لحظه می‌خواهد که کاری انجام دهد، در احادیث نیز به این موضوع اشاره شده است که افراد باید امروزشان نسبت به دیروزشان متفاوت باشد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام و خداوند انسان باید اهداف جدیدی داشته باشد و برای این منظور لازم است برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی موجب می‌شود تا نقشه راه برای افراد تولید شود و به هدفشان برسند.

* ویژگی‌های برنامه‌ریزی‌ موفق کدام است؟

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: برای داشتن برنامه‌ریزی موفق فرد باید نیازها، توانمندی‌ها و منابع حمایتی موجود و قابل دسترس را بشناسد، مثلاً افراد نمی‌توانند جهت طلوع و غروب خورشید را تغییر دهند اما می‌توانند برای غذاخوردن، ورزش کردن و مطالعه روزانه خود برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: عواملی که می‌تواند برنامه‌ریزی را موفق کند این است که افراد برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند و در عین حال یک‌سری برنامه کوتاه مدت و اهداف کوچک داشته باشند.

وی ادامه داد: افرادیکه اهداف کوتاه مدت دارند می‌توانند گام‌های موفقیت را آرام طی کنند.

* موانع عدم رسیدن به اهداف کدام است

شهسوارانی گفت: مهمترین عامل عدم رسیدن به اهداف استرسی است که افراد در محیط کار، جامعه و خانواده تحمل می‌کنند زیرا استرس موجب هواس‌پرتی افراد می‌شود و اضطراب ناشی از آن می‌تواند تمرکز فرد را کم کند و در نهایت او نمی‌تواند فعالیت معطوف به هدف داشته باشد.

وی افزود: دانش و آگاهی کم نسبت به خود، هدف و امکانات موجود قابل دسترس در محیط نیز می‌تواند مانع رسیدن به اهداف شود.

این روانشناس تصریج کرد: بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌ریزی خوب، بهره‌گیری از الگوهایی مانند اهل بیت و معصومین (ع) است که می‌توانیم از سیره زندگی و گفته‌های آنها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بهره‌گیری از مشاوران و شرکت در کلاسها و دوره‌هایی که برنامه‌ریزی مناسب را آموزش می‌دهند در این راستا موثر است.

 


کد مطلب: 28070

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28070/ویژگی-های-برنامه-ریزی-موفق-کدام

میگنا
  https://www.migna.ir