کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناهنجاری ها و جابجایی های کروموزومی از جمله علل ژنتیکی سقط مکرر

20 آذر 1393 ساعت 22:32

متخصص ژنتیک پزشکی و مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: اختلالات کروموزومی یکی از علل بیماری ها، ناباروری و یا سقط به شمار می روند و از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.


به گزارش ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن سینا، دکتر سعید رضا غفاری افزود: اگر بتوانیم این اختلالات را که در هسته سلول اتفاق می افتد شناسایی کنیم، به این ترتیب از بروز بیماری های ژنتیکی که می توانند بر ناباروری تاثیرگذار باشند همچون سقط های مکرر، بارداری های پوچ و تولد فرزند معلول پیشگیری کنیم.

وی در تشریح فرآیند تشکیل جنین در برخورد دو سلول گفت: ماده وراثتی و ژنتیکی انسان ها در اجسامی به نام کروموزوم وجود دارد که تمام خصوصیات ژنتیکی، ارثی، بیماری ها، حالات و غیره که از نسل قبل به ما منتقل می شود در آنها نهفته است.

وی ادامه داد: انسان ها چه مرد چه زن دارای 46 کروموزوم هستند که به هنگام شکل گیری جنین با کاهش کروموزوم در زن و مرد، 23 کروموزوم از مرد و 23 کروموزوم از زن، سلول جنینی با 46 کروموزوم تشکیل می شود.

غفاری با اشاره به زمان مناسب جهت انجام تشخیص ژنتیکی جنین افزود: زمانی که سلول ها یا همان جنین به جدار رحم مادر نچسبیده اند و به عبارتی عمل لانه گزینی جنین در رحم مادر اتفاق نیفتاده است، می توانیم وضعیت ژنتیکی جنین را بررسی کرده و ماهیت کروموزوم ها، جنسیت و غیره را تشخیص دهیم و به این صورت مداخله ژنتیکی داشته باشیم.

مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بیان اینکه همیشه باید یک تعادل کورموزومی، حتی در تعداد کروموزوم ها وجود داشته باشد، گفت: هر کدام از کروموزوم ها باید در جای خود و با تعداد مناسب در هر سلول وجود داشته باشند زیرا هر کروموزوم صدها و حتی هزاران ژن بر روی خود دارد.

وی ادامه داد: چنانچه کروموزومی کم یا زیاد شود، علایم خودش همچون ناباروری را به دنبال دارد و در این صورت، زن و همسر وی که یکی از آنها دارای جابجایی کروموزومی هستند ممکن است صاحب فرزند سالم با جابجایی کروموزومی می شوند یا جنین خود را سقط کنند و در برخی مواقع نیز صاحب فرزندی معلول شوند.

این متخصص ژنتیک پزشکی افزود: علم ژنتیک برای کمک به بارداری فردی که دچار جابجایی کروموزومی است به شناسایی جنین های دارای جابجایی و کنار گذاشتن جنین های نامتعادل پرداخته و از جنین های متعادل و سالم جهت انتقال و کاشت در رحم مادر بهره می گیرد.

همچنین دکتر مریم رفعتی، متخصص ژنتیک پزشکی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه آنچه در درمان ناباروری و بیماری های ژنتیکی مهم است، کم و زیاد شدن کروموزوم ها و عدم تعادل آنها است، گفت: شرایط مناسب و مطلوب برای بارداری سالم آن است که پس از لقاح، سلول جنینی که تشکیل می شود دارای46 کروموزوم باشد.

وی افزود: جابجایی های کروموزومی از دو طریق با ناباروری در ارتباط هستند، یکی اینکه تعادل تعداد کروموزوم ها به هم بخورد یعنی سلول شکل گرفته یا یک کروموزوم اضافه و یا کم داشته باشد و دیگر آنکه در سنین بالا احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی جنین بیشتر می شود زیرا در خانم ها در سنین بالاتر معمولا بیش از 70 درصد تخمک ها 23 کروموزومی نیستند یعنی کروموزوم کمتر یا بیشتری دارند که در صورت انجام لقاح، دیگر تبدیل به جنین سالمی نخواهند شد و به همین علت سن زن در باروری یا عدم باروری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رفعتی ادامه داد: عدم تعادل کروموزوم ها می تواند سبب شکل گیری جنین غیر طبیعی شود و جنین بسته به اینکه چقدر غیرطبیعی است و چه تعداد کروموزوم کم یا بیشتری دارد، می تواند طیف وسیعی از علایم نازایی، شکست مکرر لانه گزینی، سقط مکرر و غیره را شامل شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه جواب ثابتی برای خانواده ای که فرزندی مبتلا به معلولیت دارند و یا خانواده ای که سابقه بیماری ژنتیکی دارند، وجود ندارد، تاکید کرد: تنها راهی که توصیه می شود خانواده ها در جهت بررسی ژنتیکی و ارایه راهکارهای پیشگیرانه از آن استفاده کنند، مشاوره ژنتیک است.

رفعتی افزود: سقط مکرر یک مشکل شایع در جامعه است که بخشی از آن به علل ژنتیکی یعنی ناهنجاری های متعادل کروموزومی و جابجایی های کروموزومی بر می گردد، بنابراین همه دلایل سقط جنین به علل ژنتیکی مرتبط نیست اما بررسی ژنتیکی والدین و جنین امری ضروری است.

 


کد مطلب: 28168

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28168/ناهنجاری-جابجایی-های-کروموزومی-جمله-علل-ژنتیکی-سقط-مکرر

میگنا
  https://www.migna.ir