جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۰۶:۰۵
کد مطلب: 2828
۲
۲

تاثير انگيزه بر يادگيري و رفتار

  تقریبا همه دانش آموزان به نوعی انگیزه پیدا می کنند . یک دانش آموز امکان دارد به شدت به موضوع کلاس علاقه داشته باشد و به دنبال موضوعات چالش بر انگیز باشد و بدین ترتیب نمرات بالایی کسب نماید. دانش آموز دیگری ممکن است بیشتر نسبت  به جنبه اجتماعی مدرسه از خود علاقه نشان دهد و دائما با همکلاسی‌هاي خود در ارتباط باشد . تقریبا هر روز در فعالیت های فوق برنامه شرکت نماید . و شاید در شوراهای دانش آموزی ، از خود کفایت لازم را نشان دهد. دانش آموز دیگری ممکن است روی ورزش تمرکز کند ،  در کلاس های تربیت بدنی رقابت نماید . بعد از ظهر ها و روز های تعطیل خود را به بازی يا تماشای مسابقات ورزشی بگذراند و با اعتقاد کامل رژیم غذایی مناسب اندام را رعایت نماید . با این وجود به دانش آموز دیگری ، شاید به دلیل ناتوانی های ناشناخته یادگیری ،  با رفتار خجالتی و بدن به ظاهر نامتناسب ،  این انگیزه در او به وجود آید که از فعالیت های درسی ، موقعیت های اجتماعی و امور ورزشی پرهیز نماید . هر وقت که آنیا ( anya) به مدرسه می رود , علاقه شدید ش به هنر را هم با خود می برد . اما انگیزه ضرورتا چیزی نیست که یک دانش آموز با خود به مدرسه می برد . ممکن است شرایط محیطی مدرسه هم آن را به وجود آورد. هنگامی که ما درباره نقش محیط در ایجاد انگیزه برای یادگیری چیزی یا رفتاربه خصوصی صحبت می کنیم ، در واقع داریم به یک انگیزه جایگزین (situate motivation ) می پردازیم . در مقاله پیش رو ، در خواهیم یافت که ما به عنوان معلم می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم تا به دانش آموزان انگیزه دهیم تا موضوعی را فرا گیرند ، رفتاری خاص از خود بروز دهند تا به موفقیت دراز مدت و خلاقیت آنها منجر شود.   چگونه انگیزه بر یادگیری و رفتار اثر می گذارد؟ انگیزه چندین تاثیر بر یادگیری و رفتار دانش آموز دارد: انگیزه ،  رفتار دانش آموزان را به سمت هدفی خاص هدایت می کند.      نظریه‌ پردازان آموزش اجتماعی بر آنند که افراد برای خود هدفهایی را تعیین می کنند و رفتار خود را بر طبق آن  جهت می دهند . انگیزه ، هدفهای خاصی را که دانش آموزان برای رسیدن به آنها تلاش می کنند را ، مشخص می‌نمايد. بنابر این انگیزه بر تصمیم گیری دانش آموزان تاثیر می گذارد . به عنوان نمونه  در این رفتار ها توجه کنید:  آیا دانش آموز در کلاس های فیزیک یا هنر ثبت نام خواهد کرد یا اوقات  خود را به انجام تکالیف درسی خود خواهد گذراند یا با دوستان خود به بازی های ویدئویی مشغول خواهد شد.  در این رفتار ما تاثیر انگیزه و تصمیم گیری ها ،  بر دانش آموز را می بینیم . انگبزه به تلاش و انرژی گذاری مضاعف منجر می شود . انگیزه مقدار تلاش و انرژی که دانش آموز در جهت اهداف و نیازهایش از خود بروز می دهد, افزایش می دهد . این عامل ،  مشخص می کند که آیا آنها کارها را با اشتیاق و با تمام وجود دنبال نمایند یا با بی علاقگی و بی‌حالی به آن بپردازند .www.migna.ir انگیزه باعث افزایش پافشاری در فعالیت ها می شود . دانش آموزان به کارهایی می پردازند که واقعا دوست دارند انجام دهند. همچنین به اندازه آن کار را ادامه می دهند تا به پایان برسانند ، حتی اگر آنها گاهگاهی در روند انجام کار وقفه ایجاد نمایند ،  انگیزه باعث می شود دوباره سر کار برگردند. در این صورت ، به طور کلی ، انگیزه ،  میزان اختصاص زمان کار را افزایش می دهد و عاملی موثر بر یادگیری و موفقیت به شمار می رود. انگیزه بر روند آموزشی تاثیر می گذارد . انگیزه بر آنچه دانش آموزان بدان توجه می نمایند و اینکه به چه صورت به طور موثر آن را به انجام  می رسانند تاثیر می گذارد . به عنوان مثال ، دانش آموزان با انگیزه‌، ‌تلاشهای هدفداری می کنند تا موضوعات درسی را به درستی درک کنند، به طور معنا مند آنان را فرا گیرند و به این فکر کنند که چطور از موضوعات درسی در زندگی خود بهره گیرند. انگیزه مشخص می کنند چه نتایجی تقویتی یا تنبیهی هستند . هر چه بیشتر دانش آموزان برای نیل به موفقیت های آموزشی انگیزه داشته باشند، بیشتر از نمره بالا خوشحال و از نمره پایین دلگیر می شوند. هرچه بیشتر دانش آموزان تمایل داشته باشند توسط همسالان خود پذیرفته و مورد احترام قرار گیرند،  آنها برای موفقیت بیشتر ارزش قائل شده ، از تمسخر دیگران اندوهگین می شوند. برای یک دانش آموز بی علاقه به ورزش،  پذیرش یا عدم پذیرفتن در تیم فوتبال دارای اهمیت زیاد ی نیست . اما برای فردی که زندگیش بر مدار فوتبال می چرخد، پذیرفتن یا عدم پذیرش در تیم فوتبال دارای ارزش حیاتی است . انگیزه معمولا انجام کار را بهبود می بخشد . به خاطر تاثیراتی که به آنها اشاره شده اعم از رفتارهای هدفمند ، تلاش و انرژي‌گذاري ،  ایستادگی و پافشاری در روند آموزش ، انگیزه، معمولا به انجام‌کار درست منجرمی شود‌‌. در این صورت ، همان طور که ممکن است حدس بزنید . دانش آموزانی که دارای انگیزه زیاد برای یادگیری هستند و در فعالیت های کلاسی رقابت می کنند دوست دارند جزء موفق‌ترين افراد باشند . برعکس ، دانش آموزانی که علاقه کمی به فعالیت های کلاسی دارند در خطر مردودی بیشتری قرار دارند. انگيزه دروني و انگيزه بيروني همه شكل‌هاي انگيزه دقيقا تاثيرات يكساني بر يادگيري و اجراي كار ندارند. دو دانش آموز دبيرستاني زير را در كلاس آموزش نوشتن در نظر بگيريد . شرلي دل خوش از نوشتن ندارد و در اين كلاس فقط به يك دليل شركت مي‌كند. كسب نمره A ، B به او كمك خواهد كرد تا در دانشگاه ايالت بورس بگيرد . شانون هميشه به نوشتن علاقمه مند بود. اين كلاس به او كمك خواهد كرد تا در دانشگاه ايالت بورس بگيرد ، اما علاوه بر اين شانون واقعا مي‌خواهد يك نويسنده خوب شود . توانايي او در نوشتن به شغل محبوب او در روزنامه نگاري كمك مي‌كند. گذشته از اين ، او در حال فراگيري شيوه هاي جديد بسياري است تا بتواند به صورت واضح و جذاب بنويسد. شرلي ، انگيزه خارجي را به نمايش مي‌گذارد ، او به وسيله عامل خارج از خودش انگيخته شده كه به كار او ارتباطي ندارد . دانش آموزاني كه به صورت خارجي انگيزه پيدا مي‌كنند ممكن است هدف آنها كسب نمرات خوب ، پول و ... باشد . اساسا ، اين افراد كارهايي را براي رسيدن به يك هدف انجام مي‌دهند، و خود آن كار براي آنها داراي ارزش ذاتي نيست . برعكس مورد بالا ، شانون، انگيزه دروني را به نمايش مي‌گذارد. او بوسيله عواملي كه در درون خودش نهفته ، برانگيخته شده است . دانش آموزاني كه به صورت دروني برانگيخته شده اند ممكن است مشغول انجام كاري شوند به اين دليل كه آن كار به آنها لذت مي‌دهد ، به آنها كمك مي‌كند تا مهارتي را كه براي آنها اهميت دارد‌، فرا گرفته يا اينكه ممكن است خود كاربراي آنها از نظر اخلاقي درست و صحيح به نظر برسد . بسياري از دانش آموزان داراي سطوح بالاي انگيزه دروني به  قدري متمركز كار و جذب آن فعاليت مي‌شوند كه زمان را از خاطر مي‌برند و ساير كارها را فراموش مي‌كنند ، به اين اتفاق ، پديده سلامت مي‌گويند.www.migna.ir دانش آموزاني كه به صورت دروني برانگيخته شده اند و ظايف خود را با ميل انجام مي‌دهند و دوست دارند مطالب درسي را ياد بگيرند . بيشتر احتمال دارد تا اطلاعات را به طرز موثري پردازش نمايند ( به عنوان مثال به وسيله يادگيري هدفمند) و امكانش بيشتر است كه به سطوح بالا دست يابند ، بر خلاف آنان ، دانش آموزاني كه به صورت بيروني بر انگيخته شده اند ممكن است با رشوه و سيخونك كاري را انجام دهند و اطلاعات را بصورت سطحي پردازش نموده ، غالبا به كارهاي آسان علاقه مند بوده و حد اقل فعاليت هاي كلاسي را انجام مي‌دهند . در كلاس هاي مقدماتي ، دانش‌آموزان غالبا مشتاقند ، در مدرسه چيزهاي جديدي بياموزند . اما گاهگاهي بين كلاسها ي سوم ابتدايي تا سوم راهنمايي ، انگيزه دروني آنها براي يادگيري و كسب مهارت در موضوعات درسي فروكش مي‌كند. اين سير نزولي انگيزه ممكن است عوامل چندي داشته باشد . همان‌طور كه دانش آموز بزرگتر مي‌شود ، بيشتر نمرات خوب براي پيشرفت ، فارغ التحصيلي ، پذيرش دانشگاه ، اهميت مي‌دهند. همين عامل آنان را وا مي‌دارد تا تمام تلاش خود را براي كسب نمرات و معدل هاي بالاتر متمركز نمايند. گذشته از اين ، آنها بيشتر اين توانايي را پيدا مي‌كنند تا براي خود اهداف بلند مدت انتخاب و براي رسيدن به آن بكوشند و بدين ترتيب ، مواد درسي خود را با توجه به ارتباط با اهداف مورد نظر ارزيابي مي‌كنند و  هيچ جذابيت دروني در مطالب درسي خود جستجو نمي‌كنند . و همين طور ، دانش آموزان ممكن است نسبت به فعاليت هاي خسته كننده و تكراري كم حوصله شوند . انگيزه بيروني لزوما چيز بدي نيست . اما ، غالبا دانش‌آموزاني هستند كه به صورت همزمان با عوامل دروني و بيروني بر انگيخته مي‌شوند . به عنوان مثال ، هرچند شانون از دوره نوشتن خود لذت مي‌برد او همچنين مي‌داند نمره خوب به او كمك خواهد كرد تا در دانشگاه ايالتي بورس بگيرد . علاوه بر اين نمرات خوب و ساير جايزه هاي خارجي براي موفقيت ها ي بالا ممكن است براي شانون اين نكته را به اثبات برساند كه او در حال فرا گرفتن موضوعات درسي است . بعد از چندي ،  ممكن است انگيزه بيروني به انگيزه دروني تبديل شود. در بعضي موارد ، انگيزه بيروني _ شايد به صورت تقويت كننده هاي خارجي براي موفقيت تحصيلي يا رفتار خلاقانه _ ممكن است تنها عامل در دسترس دانش آموز باشد تا به وسيله آن در يادگيري دروس و رفتار خلاقانه به موفقيت دست يابد. با اين وجود ، موفقيت دروني در نهايت چيزي است كه در دراز مدت دانش‌آموزان را تقويت مي‌كند. اين عامل دانش آموزان را تشويق مي‌كند تا مواد درسي خود را فهميده و آنها را به كار برندو در پايان به آنها كمك مي‌كند تا نوشتن ، غلوم ، تاريخ و ساير موضوعات درسي را به خوبي ياد بگيرند.   مطالب ارسالی به سایت میگنا www.migna.ir  Source: http://www.education.com/reference/article/motivation-affects-learning-behavior تهیه کننده : هاجر برادران - از مرکز تربیت معلم شهید مفتح  -  دانشجوی رشته  آموزش راهنمایی و مشاوره
استاد راهنما : دکتر زاهدی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رضوانه
عالی بود خیلی به کارم اومد مرسی
موسی توماج ایری
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک اشتیاق درونی ۱۰۰% داشته باشی خودبخود بر تنبلی در انجام آن کار غلبه خواهی کرد. اگر کاری را که دوست داشته باشی انجام دهی در انجام آن تنبلی نخواهی کرد. اما اگر کارت را دوست نداشته باشی و نسبت به آن اشتیاق شدید نداشته باشی در انجامش تنبلی خواهی کرد.یک فیلسوف بزرگ به نام اریک هافر گفته «به نظر می‌آید که اشتیاق شدید، نه تنها فرصت‌های موردنیاز خود، بلکه نبوغ و استعدادهای مورد نیاز خود را هم ایجاد می‌کند.»
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی