جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۷
کد مطلب: 28430
۱

شوهري که خودش را مي زند تا عصبانيتش فروکش کند

شوهري که خودش را مي زند تا عصبانيتش فروکش کند
 
همسرم وقتي عصباني مي شود حتما بايد چيزي را بشکند

طرح مسئله : خانمي ۲۰ ساله هستم. ۷ ماه است که ازدواج کرده ام. همسرم وقتي عصباني مي شود حتما بايد چيزي بشکند يا خودش را بزند تا آرام بگيرد. بيشتر زماني اين کار را انجام مي دهد که من متوجه دروغش مي شوم يا از او انتقاد مي کنم. پدرم تعصبي است و اگر از مشکلات ما مطلع شود، مانع زندگي ما مي شود، ولي من همسرم را دوست دارم و به هيچ عنوان نمي خواهم او را از دست بدهم. چه کنم؟

پاسخ:

خواهر گرامي، مهم ترين هدف ازدواج، رسيدن به آرامش است و زوج ها بايد آرامش دهنده هاي خوبي براي هم باشند و با رفتارهايشان به يکديگر آرامش بدهند. زماني همسران مي توانند آرامش دهنده خوبي باشند که خودشان انسان هاي آرامي باشند ضمن اين که ازدواج و همسرداري، مهارت هايي مي طلبد که زوجين بايد آن ها را آموزش ببينند.

 

موانع آرامش در زندگي مشترک

2 دليل مي تواند مانع آرامش و خوشبختي در زندگي مشترک شود، اول اين که خود همسران آرام نيستند و شخصيت آرامي ندارند که در اين صورت بايد به يک روانشناس مراجعه کنند و دوم اين که مهارت هاي همسرداري را نياموخته اند. در ضمن اين که شما شوهرتان را دوست داريد، نکته بسيار مثبتي است. با اين حال، مهارت هايي که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد مي تواند به شما در حل مشکل تان کمک کند.

 

به همسرتان آرامش بدهيد

شما بايد سعي کنيد با کارهاي بزرگ و کوچک به شوهرتان آرامش دهيد. اين رفتارها مي تواند شامل محبت، توجه، احترام و ... باشد. يادتان باشد که همزمان با انجام رفتارهاي آرامش دهنده بايد رفتارهايي از قبيل توهين، تحقير، تهديد، فحاشي، سرزنش و ... نداشته باشيد چرا که اين ها نقش آرامشگري شما را از بين مي برند و شايد سر زدن چنين رفتارهاي اشتباهي از سمت شما، باعث شده که همسرتان نتواند عصبانيتش را کنترل کند و دست به کارهاي غير منطقي مانند زدن خود و شکستن اشيا کند.

عصباني شدن حق همه انسان هاست، اما نه با توهين و تحقير. هرگاه همسرتان عصباني شد به او کمک کنيد تا احساساتش را بيان کند و شما سعي کنيد شنونده خوبي باشيد؛ براي مثال اگر زماني که او را با ديگران مقايسه مي کنيد، عصباني مي شود بايد سعي کنيد که شوهرتان در آن مواقع اين جمله را به زبان بياورد: «وقتي من را با ديگران مقايسه مي کني من احساس بدي دارم، احساس حقارت مي کنم»

 

انتقاد کنيد، اما اصولي

يکي از مهارت هاي زوجين، تفکر انتقادي است و انتقاد بجا، به موقع و به اندازه مي تواند به بهبود روابط بين شما و شوهرتان منجر شود. انتقاد سالم را بايد در شرايطي که او سرحال و شاداب است، مطرح کنيد و ضمن بيان نکات مثبت شخصيتش، نکته مورد نظرتان را هم مطرح کنيد و از او بخواهيد درباره رفتارش فکر کند و براي بهبودي روابطش با شما، رفتارهاي اشتباهش را اصلاح کند.

 

احساسي تصميم نگيريد

زن و شوهرهايي که بلوغ عقلاني دارند، تنش را جزو مسائل طبيعي مي دانند بنابراين توجه داشته باشيد زماني که مشکلي بين شما و شوهرتان پيش مي آيد، مي توانيد با رفتارهاي عقلاني آن را رفع کنيد.

همچنين با توجه به نکته اي که درباره پدرتان گفته ايد، بهتر است از انتقال اين مسائل به پدر، مادر و ديگران تا حد امکان خودداري و تلاش کنيد اين مشکل را خودتان حل کنيد زيرا انتقال اين مسائل ممکن است آسيب هاي زيادي براي شما و آينده زندگي مشترک تان به دنبال داشته باشد.

محمدباقر ذبيحي

کارشناس ارشد روانشناسي

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!